حمل و نقل هوایی

حمل و نقل هوایی

تجارت بین المللی یکی از بهترین راه های برای گسترش هرچه بیشتر تجارت شماست.
حمل و نقل بین المللی
حمل و نقل بین المللی

حمل و نقل ریلی

حمل و نقل جاده ای

حمل و نقل بین المللی

حمل و نقل هوایی

حمل و نقل بین المللی

حمل و نقل دریایی

در میان انواع مختلفی حمل و نقل های بین المللی مانند حمل و نقل هوایی، دریایی، زمینی و ریلی به جرات می توان گفت که گل سرسبد آن ها، حمل و نقل هوایی می باشد و بسیاری از مسافران از آن به عنوان یک تجربه فراموش نشدنی یاد می کنند. اما حمل و نقل هوایی تنها محدود به جابجایی مسافر نمی باشد و بسیاری از کالاها از طریق آن ترانزیت می شوند. در انواع مختلق حمل و نقل هوایی از روش های مختلفی برای راحتی مسافرین استفاده می شود. متاسفانه به دلیل تحریم های بین المللی بسیاری از خریدهای شرکت های هواپیمایی ایران از کمپانی های غول پیکر هواپیماسازی بلوکه شده و امکان واردات به کشور وجود ندارد.

پیشنهاد : حمل و نقل ترکیبی چیست؟

به طور کلی حمل و نقل هوایی هرگز شبوه های تکراری برای مشتریان خود ارائه نمی دهد و بسته به نوع کالا و سلیقه مسافرین روش های مختلفی را برای آن ها در نظر گرفته است. در ادامه همراه با شرکت حمل و نقل بین المللی شنل می خواهیم جایگاه حمل و نقل هوایی را در ایران بررسی کنیم و توضیحاتی را در مورد این روش از حمل و نقل به صمع نظر شما برسانیم. با ما همراه باشید.

حمل و نقل هوایی

در حالت کلی تجارت بین المللی نقش بسیار ویژه ای در میان کسب و کارهای بزرگ دارد و یکی از مهم ترین مسائل در فعالیت های تجاری و صنعت گردشگری حمل و نقل هوایی است که به نوعی نشان دهده رشد اقتصادی در آن کشور نیز می باشد. حمل و نقل از طریق هواپیما با هدف جابجایی مسافر و یا انواع کالا صورت می پذیرد و به همین دلیل موجب شده است که شرکت های مسافربری روش های گوناگونی برای آن داشته باشند. در ادامه در مورد انواع حمل و نقل هوایی به بحث و بررسی خواهیم پرداخت.

حمل و نقل هوایی در فعالیت های بازرگانی و اقتصادی کشورهای دنیا، تاثیر زیادی دارند. پیشرفت حمل و نقل هوایی به عواملی مانند اقتصاد، سیاست، مقررات مالی و غیره بستگی دارد. جنس ها و کالاهای خطرناک به مواردی گفته می شود که سلامت هواپیمای تجاری مورد نظر ما را به خطر می اندازد. شما برای جابه جایی این نوع مرود ها که بسیار خطرناک هستند، باید از قوانین سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری پیروی کنید. به حمل کالاها یا اجناس از یک کشور به یک کشورخارجی یا یک کشور دیگر، با استفاده از حمل هوایی، حمل و نقل بین المللی می گویند. در ادامه شما را با حمل و نقل هوایی، انواع حمل و نقل هوایی و دیگر موردهایی که با حمل و نقل هوایی مرتبط است، آشنا می کنیم.

حمل و نقل هوایی

انواع حمل و نقل هوایی

در واق ترانزیت های هوایی بر سه فاکتور مهم پاربرجا می باشند. این سه فاکتور حجم کالا، زمان تحویل و قیمت آن می باشد که هیچ یک بر دیگری برتری ندارد. اما می توان گفت که بسته به نیاز افراد می تواند اولویت آن ها متفاوت باشد. در اصل با مطلع بودن از خصوصیات این روش ها بهترین گزینه را برای حمل و نقل کالاهای خود انتخاب کرد.

علاوه بر سه فاکتور مهمی که در بخش پیشین بیان شد، هزینه ها، ارزش کالای حمل شده و سایز و وزن آن نیز بایستی مورد ارزیابی قرار بگیرد. به عنوان مثال در صورتی که کالای مورد نظر طلا و یا اسکناس باشد ایمن ترین راه برای حمل آن استفاده از حمل و نقل هوایی است. در ادامه به انواع حمل و نقل هوایی می پردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار می دهیم. با شرکت حمل و نقل بین المللی شنل همراه باشید.

حمل و نقل هوایی

حمل و نقل هوایی

 

پرواز چارتر (هم مسافر و هم کالا)

زمانی که تمامی صندلی های یک هواپیما به صورت یکجا در اختیار یک شرکت هواپیمایی قرار می گیرد به آن پرواز چارتری گفته می شود. مثلا یک آزانس هواپیمایی مسیر پروازی یک پرواز مشخص را به مدت مشخصی چارتر کند. این پروازها برای مسیرهای پرتردد استفاده می شود.

پرواز چارتری کوتاه ترین مسیرها را برای رفت و آمد مشخص می کند که به ترافیک هوایی نیفتد. البته ارگان ها، باشگاه های ورزشی، نهادهای دولتی، ادارات و … نیز در صورتی که تعداد پرسنل زیادی داشته باشند این پرواز را برای خود رزرو می کنند. از مهم ترین ویژگی های پرواز چارتری که مخصوص حمل کالا و مسافر می باشد می توان به بخش های زیر اشاره کرد:

  • صرفه جویی در مصرف هزینه‌ها
  • مسیر کوتاه‌تر نسبت به سایر انواع روش حمل و نقل هوایی
  • امکان رزرو گروهی
  • امکان رزرو مدت‌دار؛ مثلا ۳ ماه
  • دربست اجاره کردن هواپیما برای مدت زمان مشخص

پرواز سیستمی ( مخصوص مسافرین)

تفاوت اصلی میان پرواز سیستمی و پرواز چارتری در برنامه زمانی و هزینه بلیط می باشد. مثلا در پرواز سیستمی شما می توانید از چند ماه قبل بلیط خود را رزرو کنید و بنا دلایلی بخواهید سفر خود را جابجا کنید مشکلی از این بابت نخواهید داشت. اما در پرواز چارتی به هیچ وجه حق تغییر تاریخ و یا فسخ بلیط را نخواهید داشت.

هزینه بلیت نیز یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی بین پرواز سیستمی و چارتر است. معمولا، هزینه رزرو بلیت در انواع حمل و نقل هوایی بسته به امکانات پرواز متغیر بوده و قبل از سفر باید به آن توجه کرد. نکته‌ای که در مورد بلیت‌های سیستمی وجود دارد این است که هر چه دیرتر اقدام به خرید آن کنید، قیمت بلیت گران‌تر می‌شود. اما، در مورد بلیت‌های چارتر قضیه فرق کرده و قیمت آن‌ها به مراتب از بلیت‌های سیستمی ارزان‌تر است. چراکه تعداد زیادی از بلیت‌ها به طور عمده توسط یک شرکت‌ هواپیمایی خریداری شده و برای رقابت با سایر آژانس‌ها آن را ارزان می‌فروشد.

حمل و نقل هوایی

حمل و نقل هوایی

پرواز بازرگانی (مخصوص کالا)

نوعی دیگر از حمل و نقل هوایی وجود دارد که ترانزیت بازرگانی نام دارد. در این روش تنها کالا جابجا می شود که البته حمل کالا نیز قوائد و قوانین خاص خود را به همراه دارد و می بایست از آن پیروی کرد. این قوانین توسط شرکت هواپیمایی ایران و شرکت هواپیمایی بین المللی ایکائو تعیین می شود. در حالت کلی برای حمل و نقل هوایی دو روش وجود دارد که کارگو و فریت نام دارد.

پیشنهاد: حمل و نقل ریلی چگونه انجام می شود؟

روش کارگو: مقرون به صرفه تر است و در واقع یک روش تجاری محسوب می شود. در این روش حمل کالا به صورت دسته جمعی می باشد و حتی اگر بار کمی هم داشته باشید به همراه سایر مرسولات به مقصد مورد نظر ارسال می شود. این روش توسط هواپیماهای مخصوصی که برای باربری می باشد انجام می گردد و مطابق با استانداردهای ایمنی است.

روش فریت: مربوط به حمل کالاهای مسافرینی است که قصد سفر طولانی را دارند و تجاری نمی باشد. به همین دلیل مسافرین باید از هواپیماهایی استفاده کنند که امکان حمل بار به این روش را داشته باشد. عموما اکثر هواپیماهی مسافربری قابلیت حمل بار به صورت فریت را دارند و از این بابت جای نگرانی وجود ندارد.

شرکت حمل و نقل بین المللی شنل

خدمات شنل

a63

حمل و نقل هوایی

a62

حمل و نقل دریایی

a61

حمل و نقل ریلی

a60

حمل و نقل جاده ای

a67

ترانسشیپمنت

a66

تخلیه و بارگیری

a65

تشریفات گمرکی

a64

انبارداری

مزایای استفاده از حمل و نقل هوایی

یکی از مهم ترین و اصلی ترین مزایای استفاده از حمل و نقل هوایی سرعت بالای آن نسبت به سایر روش های حمل و نقل بین المللی دریایی، ریلی و جاده ای می باشد. بدین ترتیب حمل و نقل هوایی را می توان گزینه مناسبی برای حمل کالا در مسافت طولانی و زمان کم برشمرد. همچنین به دلیل اینکه کمترین آسیب به کالا وارد می شود یکی از ایمن ترین روش ها نیز محسوب می گردد. به طور کلی اگر بخواهیم لیست کوتاهی از مزایای حمل و نقل هوایی تهیه کنیم، به شرح زیر می باشد:

  • سرعت این روش نسبت به سایر روش های حمل و نقل بسیار بالا می باشد.
  • این روش برای ارسال کالا بسیار ایمن می باشد و کمترین آسیب به آن وارد می شود.
  • مسیر حمل و نقل با هواپیما کوتاه است و فاقد موانع فیزیکی می باشد.

معایب حمل و نقل هوایی

حمل و نقل هوایی با وجود مزایایی که دارد در عین حال برای بسیاری از کالاها مورد مناسبی نمی باشد چرا که هزینه بسیار بالایی را در بر دارد. از طرفی این هزینه زیاد باعث می شود که تاجران خرد برای جابجایی کالاهای خود تمایلی بری استفاده از این روش نداشته باشند. همچنین ظرفیت هواپیما محدود می باشد و هر نوع کالایی را نمی توان با حمل و نقل هوایی جابجا کرد. از دیگر معایب این روش می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • از بزرگترین معایب این روش که باعث میشود شرکت کمتر زیر بار این روش بروند هزینه زیاد این روش است. به همین علت مردم ترجیح میدهند از روش های دیگر برای حمل کالای خود استفاده کنند.
  • مشکل دیگری که این روش دارد با هواپیما نمیشود هر کالایی را حمل کرد. کالاهایی با ابعاد متوسط و با حجمی سبک از طریق هواپیما قابل حمل است.

بهترین شرکت حمل و نقل هوایی کجاست؟

انواع مختلفی از شرکت های حمل و نقل هوایی در تهران وجود دارد که می توانید از خدمات آن ها استفاده کنید. هیچ جایی از کره زمین را نمی توانید پیدا کنید که صادرات و یا واردات در آن صورت نمی گیرد و در واقع به صورت هوایی با جای دیگری در ارتباط نیست. اما در انتخاب بهترین شرکت می بایست دقت لازم را داشته باشید. یکی از مواردی که بایستی در نظر داشته باشید سرعت انجام کار توسط شرکت مورد نظر می باشد. در حال حاضر یکی از بزرگترین و بهترین شرکت های موجود در زمینه حمل و نقل هوایی، حمل و نقل دریایی، حمل و نقل ریلی و حمل و نقل جاده ای شرکت حمل و نقل بین المللی شنل می باشد که با چندین شعبه توانسته اعتماد مشتریان را به خود جلب کند.

انواع محموله های ارسالی با حمل و نقل هوایی

همانطور که در بخش های پیشین اشاره شد وع حمل لار هوایی با توجه به سه فاکتور زمان تحویل، حجم کالا و قیمت تغییر می کند. همچنین برای تعیین نوع حمل بار براورد هزینه، نوع کالا، ارزش کالا، اندازه و وزن آن مورد ارزیابی قرار می گیرد. در حالت کلی کالاها برای حمل و نقل در پرواز به دسته های زیر تقسیم بندی می شوند که هریک قوانین ارسالی خاصی را به همراه دارد:

  • حمل و نقل بارهای معمولی
  • حمل و نقل بارهای فاسدشدنی
  • بارهای حجمی و سبک
  • حمل و نقل بارهای خطرناک
  • حمل و نقل اجساد
  • حمل و نقل حیوانات زنده

بارهای معمولی: این بارها می تواند مانند پاکتف کتاب، لوازم شخصی و یا حتی لوازم منزل، محصولات پلاستیکی، لوازم ساختمانی، لوازم یدکی، صنایع دستی، لوازم الکتریکی، تلویزیون و کامپیوتر و … باشد که همگی جزو بارهای معمولی محسوب می شوند و خرابی در پی ندارند.

بارهای فاسد شدنی: بارهایی که نیاز به شرایط خاص دارند و در صورت نبود شرایط فاسد می شود. محصولات لبنی، صیفی جات، سبزیجات، انواع گوشت و … جزو این دسته هستند و باید در محیط های سرد قرار بگیرند.

بارهای حجمی و سبک: گاهی اوقات حجم محصول زیاد است ولی وزن کمی دارد که برای محاسبه بارهای حجمی از فرمول خاصی استفاده می کنند. عدد بدست آمده با وزن محصول مقایسه می شود و عدد بزرگتر را برای محاسبه قیمت در نظر می گیرند.

بارهای خطرناک: برخی بارها مانند مواد منفجره، گازهای قابل اشتعال، مواد مسری، مایعات قابل اشتعال، مواد رادیو اکتیو و …که باید در بسته بندی بار های خاص و طبق قوانین از طریق هوایی ارسال گردند.

سوالات متداول

بارنامه هوایی چیست؟

بارنامه هوایی در واقع اوراق معتبری بوده که توسط شرکت‌های حمل و نقل برای جابه‌جایی بار ارائه می‌شود. برحسب نوع حمل و نقل بارنامه‌ها به سه دسته بارنامه زمینی، دریایی و هوایی تقسیم می‎‌شوند. بارنامه حمل و نثل هوایی برای دو شکل از بار یعنی کارگو و فریت صادر می شود. بارنامه هوایی معمولا باید حاوی اطلاعات و جزئیات زیر باشد.

  • مشخصات کامل فرستنده طبق پاسپورت، آدرس دقیق و شماره تلفن
  • مشخصات کامل گیرنده
  • کد فرودگاه مبدأ و مقصد
  • کد سه رقمی شرکت هواپیمایی و کد هشت رقمی شماره بارنامه (به طور معمول شماره بارنامه‌ها با برچسب مشخص شده‌اند)
  • نام شرکت حمل و نقل
  • مشخصات، تعداد، نوع بسته‌بندی، حجم و وزن کالا
  • شرایط پرداخت و مبلغ باربری
  • توضیحات و دستورالعمل‌های خاص، به عنوان مثال کالا فاسدشدنی است.
  • نحوه حمل، ارسال و تحویل کالا
  • تاریخ و شماره پرواز همراه با مهر شرکت هواپیمایی
  • زمان رسیدن پرواز و تحویل کالا

راه نامه حمل و نقل هوایی چیست؟

صدور راه نامه هوایی دال بر انعقاد قرارداد قبول کالا و شرایط حمل و نقل است. مطابق مقررات یاتا، راه نامه هوایی در سه نسخه اصلی به شرح زیر صادر می‌شود.

  1. نسخه اصلی اول برای شرکت صادر کننده راه نامه، این نسخه معمولاً به رنگ سبز بوده و نشان دهنده قبول قرارداد توسط فرستنده و شرکت حمل کننده است.
  2. نسخه اصلی دوم برای گیرنده کالا، این نسخه به رنگ صورتی بوده و همراه کالا به مقصد ارسال شده و به گیرنده کالا ارائه می‌شود.
  3. نسخه اصلی سوم برای فرستنده کالا، این نسخه معمولاً به رنگ آبی بوده و مدرکی دال به دریافت کالا به وسیله حمل کننده محسوب می‌شود.

به محض اینکه کالا به فرودگاه مقصد رسید، شرکت حمل کننده طی اعلامیه ورود به گیرنده کالا اعلام می‌نماید که جهت دریافت کالا مراجعه کند. اعلامیه ورود فقط توسط شرکت حمل کننده صادر می‌شود و حاوی اطلاعات ذیل است:

  • شماره بارنامه
  • نام فرستنده
  • اطلاعات راجع به محتویات محموله
  • هزینه‌های مربوطه
  • محدودیت زمانی در تحویل محموله، مطابق با مقررات شرکت حمل کننده یا گمرک
  • محل و زمان تحویل کالا

خسارت در حمل و نقل هوایی به چه صورت است؟

طبق مقررات پشت راه نامه هوایی، صاحب کالا می‌بایست خسارت وارده به کالا را ظرف مدت ۱۴ روز از دریافت کالا و در مورد تأخیر در تحویل، ظرف مدت ۲۱ روز و در صورتی که اصلاً کالا تحویل نگردد، ظرف مدت ۱۲۰ روز از تاریخ صدور راه نامه به شرکت حمل کننده اعلام و در مورد ادعای خسارت، صاحب کالا می‌بایستی ظرف ۲ سال در دادگاه اقامه دعوی نماید.

خسارت در حمل هوایی طبق مفاد کنوانسیون ورشو، متصدی حمل و نقل هوایی، مسئول خسارت‌هایی است که متوجه کالا می‌شود، مشروط بر اینکه حادثه در مدت زمانی که کالا در اختیار شرکت حمل کننده است، رخ دهد و در صورت تأخیر در ارسال کالا نیز مسئولیت متوجه حمل کننده است.

مدارک لازم برای ارسال هوایی بار چیست؟

اگر می‌خواهید کالای خود را به خارج از کشور صادر کنید، باید کارت بازرگانی دریافت کنید. این کارت توسط اتاق بازرگانی و صنایع معادن ایران صادر شده و به تأیید وزرات صمت می‌رسد. کلیه افراد موظفند اسناد و مدارک صاحب کالا و یا نماینده قانونی او در تشریفات گمرک تحویل داده و مراحل اداری را طی کنند.

روند ترخص بار حمل شده به روش هوایی از گمرک، احتمال دارد بیش از حد معمول طول بکشد و شاید مجبور شوید هزینه بیشتری پرداخت کنید و این باعث می‌شود که این موارد را به قیمت تمام شده کالا اضافه کنید. پس از ارائه مدارک مورد نیاز جهت صدور بارنامه و مجوز حمل، باید دقت داشته باشید هر شرکت هواپیمایی، هزینه متفاوتی برای حمل بار در نظر گرفته‌اند.