دسته بندی نشده

ارسال بار با کشتی، بهترین روش صادرات و واردات محموله

ارسال بار با کشتی

بارگیری و تخلیه به تمام فعالیت‌هایی که جهت حمل و نقل کالا از مبدا به مقصد انجام می‌شود، گفته می‌شود. بارگیری و تخلیه کالا از قسمت‌های مهم در تجارت هستند. برای داشتن یک تجارت موفق، انتخاب بهترین شیوه از موضوعات مهم محسوب می‌شود.

اگر انتخاب نامناسبی در شیوه حمل و نقل داشته باشید، خسارت‌های زیادی را متحمل می‌شوید‌. حمل و نقل دریایی که توسط کشتی انجام می‌شود، با توجه به نوع کار و شرایط یک روش مطمئن برای بارگیری و تخلیه کالا است.

نحوه بارگیری و تخلیه کشتی باربری به چه صورت است؟

به طور کلی حمل و نقل، قوانین مخصوصی دارد و توسط وسایل و ابزار مختلف انجام می‌شود. علاوه بر ابزار و وسایل به خصوص، نیروی انسانی هم نقش مهمی ‌دارد. توجه داشته باشید که تخلیه و بارگیری همیشه بین دو نقطه محل انجام نمی‌شود. گاه ممکن است حمل و نقل بین چند نقطه محل انجام شود.

به طور معمول، بارگیری از انبار، کارگاه‌ها، مخازن و کارخانه‌ها شروع می‌شود. بر اساس حجم بار، مسافتی که باید طی شود، میزان بار و حتی نوع بار، کامیون انتخاب شده و محموله توسط کامیون از انبار به بندر‌ها می‌رود.

محموله تخلیه‌شده در بندرها، توسط جرثقیل‌های مخصوص در کشتی باربری تخلیه می‌شود. سپس توسط کشتی و راه دریایی، محموله به بنادر یا کشور‌های دیگر ارسال می‌شود.

بنادر و پایانه‌های گمرکی ایران کدامند؟

ارسال بار با کشتی

برای واردات یا صادرات محصولات، باید بتوانیم محصولات را از طریق پایانه‌هایی که در کشور وجود دارد ترخیص کنیم‌. مطمئنا کلمه (گمرک) به گوشتان خورده است. منظور از گمرک، همین پایانه‌هایی است که تاجران با گرفتن مجوز می‌توانند محصولات خود را در آنجا ترخیص کنند.

اما موضوع این است که بنادر و گمرک‌های ایران کدامند؟ از طریق کدام بندر، پایانه گمرکی و راه دریایی، ترخیص کالا سریع تر انجام می‌گیرد؟ به طور کلی کشور ایران 3 نوع پایانه ترخیص کالا دارد.

از آنجایی که بیشتر صادرات و واردات کشور، دریایی است، بزرگترین و بیشترین پایانه‌های کشور را بنادر گمرکی آبی تشکیل می‌دهند. حال سوالی که ایجاد می‌شود این است که چرا بیشتر صادرات و واردات به صورت آبی است؟ لذا امکان حمل بارهای بیشتری به صورت همزمان وجود دارد و هزینه حمل بار توسط راه آبی کمتر است.

بندر ماهشهر خوزستان

بندر ماهشهر از مهم‌ترین بنادر ایران است که سالانه کالاهای بسیاری از این بندر وارد و خارج می‌شوند. ارتباط با کشورهای عربی توسط این بندر امکان پذیر است.

بندر انزلی در شمال کشور

این بندر در حاشیه دریای خزر و در استان گیلان واقع شده است. در این بندر واردات خودروهای کره‌ای و آمریکایی به صورت گسترده صورت می‌گیرد. البته صادرات و واردات در زمینه‌های دیگری مانند پوشاک و مواد خوراکی هم انجام می‌شود.

بندر امام خمینی

بندر امام خمینی به اندازه بندر ماهشهر مهم است‌ و از شناخته‌شده‌ترین بنادر ایران محسوب می‌شود که همواره کالا از طریق این بندر وارد و خارج می‌شود. تاجران از طریق این بندر به آب‌های بین‌الملل و بیشتر کشورهای جهان دسترسی پیدا می‌کنند.

بندر چابهار

از دیگر بنادری که مورد توجه تاجران و دولت ایران قرار گرفته است، بندر چابهار است. این بندر به آب‌های آزاد بسیار نزدیک است و از این جهت برای صادرات بسیار مناسب است. به دلیل اینکه در منطقه‌ای استراتژیک و جهانی قرار دارد، یک بندر معروف برای واردات هم محسوب می‌شود.

برای ارسال بار با کشتی چه تشریفات گمرکی نیاز است؟

آیا تا به حال چیزی در مورد تشریفات گمرکی شنیده‌اید؟ به تشریفاتی که برای ترخیص کالاهای وارداتی و صادراتی لازم است، تشریفات گمرکی می‌گویند. این تشریفات مطابق با قوانین امور گمرکی و آیین‌های نامه‌های اجرایی (تنظیم اظهارنامه گمرکی و تسلیم آن به اداره گمرک) است.

اظهارنامه مهم‌ترین اصل در تشریفات گمرکی و سند قانونی است که اطلاعات محصولات وارداتی و صادراتی را ثبت می‌کند. دلیل استفاده از این سند قانونی، مطابقت معاملات در کشور مبدا و مقصد، عوارض صحیح و پرداخت مالیات است. اگر اظهارنامه شما دقیق باشد، محصولات شما سریع‌تر وارد و یا صادر می‌شوند.

تشریفات گمرکی برای محصولات صادراتی و وارداتی، دارای تفاوت‌هایی است که در ادامه آن ها را بیان می‌کنیم.

تشریفات گمرکی برای کالا‌های وارداتی

  • رهاسازی برای مصرف
  • تهیه اظهارنامه مبادله کالا (DEB)
  • ذخیره‌سازی پیوندی
  • ترانزیت تحت کنترل گمرک
  • پذیرش موقت
  • پردازش داخلی
  • استفاده نهایی
  • اجرای روش ترخیص کالا از گمرک داخلی

تشریفات گمرکی برای کالاهای صادراتی

  • تنظیم و تسلیم اظهارنامه
  • ترخیص کالا از گمرک
  • صادرات موقت
  • پردازش بیرونی
  • اجرای روش ترخیص کالا از گمرک داخلی

نکات مهم برای آماده‌سازی و بسته‌بندی محموله برای ارسال بار با کشتی

اگر محموله‌ای برای ارسال دارید، اولین نکته‌ای که باید مدنظر داشته باشید، این است که محصول شما در طول راه چگونه محافظت می‌شود. این موضوع برای کالاهای بزرگ‌تر، اهمیت بیشتری دارد، زیرا محصول شما با طیف وسیعی از کالاهای دیگر حمل می‌شود؛ بنابراین بهتر است بسته‌بندی کالا را به شرکت مخصوص بسپارید.

اگر قرار است خودتان بسته‌بندی را انجام دهید، از بسته‌های دوجداره و استاندارد استفاده کنید. استفاده از برچسب‌های کالاهای شکننده هم باعث می‌شود حین حمل از جعبه شما مراقبت بیشتری شود.

استفاده از ضربه‌گیر را فراموش نکنید. هر چقدر بسته شما محکم باشد، احتمال آسیب‌دیدن وسیله وجود دارد. گوشه‌های جعبه را با چسب مخصوص، محکم کنید. این محکم کاری‌ها مخصوصا برای حمل و نقل دریایی از اهمیت بالایی برخوردار است.

در مرحله بعد وزن محصول خود را بسنجید. وزن و اندازه کالا باید به گونه‌ای باشد که جعبه بتواند آن را تحمل کند. برای بسته‌بندی کالاهای بزرگ بهتر است از جعبه‌های چوبی و یا پالت پلاستیکی استفاده کنید.

این نوع بسته‌بندی ارزش سرمایه‌گذاری دارد، چرا که احتمال آسیب‌رسیدن به محصول را به حداقل می‌رساند.

چگونه بار را به کشورهای دیگر ارسال کنیم؟

حمل و نقل دریایی و بارگیری و تخلیه با کشتی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش حمل و نقل در سطح جهان است. بیش از 90 درصد صادرات و واردات از این طریق انجام می‌شود. برای آسان‌تر‌شدن صادرات و واردات محصولات خود، از یک شرکت بازرگانی باتجربه و حرفه‌ای کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *