مجله

ارسال بار به اروپا از چه طریقی انجام می شود؟

ارسال بار به اروپا

ارسال بار به اروپا چه برای یک شرکت بزرگ در حوزه تولید و چه یک خانواده که قصد حمل و نقل لوازم کوچک خانگی خود را دارند، به طبع اهمیت زیادی خواهد داشت. در واقع انتظار می رود که این کار با بهترین کیفیت ممکن انجام شود. برای انجام این روند، شرکت های زیادی در حوزه حمل بار و لجستیک به اروپا فعالیت می کنند که می توان از خدمات آنها استفاده کرد. البته مبنای ارسال، عموما بر حسب نوع کالا، اولویت و زمان ارسال، نحوه بسته بندی و… تغییر می کند. 

نخستین مرحله ارسال بار به کشور اروپا، فریت یا همان ارسال کالا بر حسب انتخاب نوع حمل و نقل، بین هوایی، دریایی و زمینی خواهد بود. برای انتخاب نوع حمل و نقل، شما نیاز به دریافت مشاوره های دقیق خواهید داشت. بسته بندی حمل و نقل به اروپا بر اساس نحوه انجام آن و بعد از مشخص شدن مرز عبور کالا انتخاب خواهد شد که شامل گزینه هایی می شود که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم اما در ادامه بیشتر در این مورد صحبت خواهیم کرد.

ارسال بار به اروپا از چه طریقی انجام می شود؟

بسیاری از کالاهایی که در روش ارسال بار به اروپا منتقل می شوند بر مبنای تهران فرستاده شده و تهران در حال حاضر بزرگترین بارانداز کشور را در اختیار دارد. بسیاری از کارخانه ها، شرکت ها، نمایندگی ها و تجار هم در استان تهران نمایندگی فروش یا مجموعه فعال اقتصادی دارند. هلدینگ های زیادی نیز در کشور دایر شده اند که در نهایت حمل بار آنها از داخل استان تهران انجام خواهد شد. ترانزیت بالا به اروپا از نظر هزینه و صرفه اقتصادی نسبت به سایر روش ها گزینه مناسب تری است اما در برخی شرایط و زمانی که حمل و نقل لوازم حساس انجام می شود به طبع اولویت های دیگری نیز در نظر گرفته شده که انتظار می رود بسته، به صورت صحیح، سالم و با بیمه بدنه ارسال گردد. 

به طور کلی روش های ارسال؛ زمینی، هوایی و دریایی خواهد بود. روش دریایی با گذر از دو مقر اصلی انجام شده و ارسال هوایی به طبع محدودیت کمتری دارد. پروازها از تهران و فرودگاه های بین المللی کشور انجام می گردد. البته اگر معیار شما در مورد سرعت، شرایط و زمان ارسال، هزینه و کیفیت متفاوت باشد بهتر است این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

 روش های ارسال بار به اروپا کدامند؟

به طور کلی روش های ارسال بار به اروپا در سه دسته بندی: زمینی، هوایی و دریایی تقسیم می شود. امکان انتقال ریلی به اروپا به همین راحتی و به صورت مستقیم وجود ندارد. بر اساس سرعت ارسال، هوایی، زمینی و دریایی اصلی ترین گزینه ها هستند. از نظر هزینه هم روش هوایی گرانترین، دریایی ارزان ترین و جاده ای متوسطی از رنج قیمتی دو حالت دیگر است. در ادامه در این خصوص به صورت تخصصی صحبت خواهیم کرد.

ارسال زمینی بار به اروپا

این روش یکی از متداول ترین و ارزان ترین راهکارها به جهت انتقال بار و هرگونه لوازم به کشور های اروپایی است که از طریق مرکز کشور ترکیه و قفقاز انجام می شود. البته اصلی ترین مرز برای ارسال بار به اروپا در حال حاضر کشور ترکیه است. این موضوع بستگی به مقصد و مسافت هم خواهد داشت. می توان از این طریق لوازمی مانند لباس، لوازم برقی، خوراک و… را انتقال داد البته به شرطی که مدت زمان تاریخ انقضا در محدوده کمتر از یک ماه نباشد. بزرگراه های کشور های اروپایی اصلی ترین مسیر انتقال بار از سرزمین ترکیه به اروپا هستند. حمل زمینی به کشورهای اروپایی، مزایای زیادی خواهد داشت. ترانزیت و صادرات کالا ها به برخی از کشورهای اروپایی از این طریق انجام شده که در نهایت سرعت مناسبی دارد و هم از نظر هزینه ای گاهی تا 50 درصد صرفه بیشتری خواهد داشت.

به همین جهت بسیاری از بازرگانان مایل هستند که ارسال بار زمینی را به اروپا تجربه کنند. همچنین انتخاب شرکتی که این کار را با سرعت بالا و دقت عالی انجام می دهد عمدتا سخت است. بخصوص برای تاجرانی که به خوبی با قوانین انتقال بار، مالیات و نرخ بیمه آشنا هستند و در واقع ایده اصلی برای آن ها کاهش هزینه و بهبود سرعت انتقال تا جایی که ممکن است خواهد بود. دقت داشته باشید که کلیه لوازم و وسایل از این طریق قابل ترانزیت خواهد بود. به راحتی می توان از طریق ایران به ترکیه یا قفقاز و سپس هر کدام از این دو منطقه بارگیری را انجام داده و بار را به صورت مستقیم یا چند مرحله ای ارسال نمود.

ارسال هوایی بار به اروپا

یکی از سریع ترین و پرطرفدار ترین روش های انتقال بار به قاره اروپا از طریق مرز های هوایی خواهد بود. این مخصوص کسانی است که قصد فوری را دارند و خودشان هم مسافر کشوری اروپایی هستند. البته تاجرانی که باری برای انتقال دارند هم می توانند از این روش استفاده کنند. محموله های باری آنها به راحتی از طریق خدمات کارگو هوایی، حمل و نقل می شود. مزیت های اساسی برای این روش تعریف شده است و آن را در صدر لیست سرعت انتقال بار به اروپا قرار داده که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • قیمت و تعرفه استاندارد نسبت به برخی روش های ارسال
  • قابلیت پیگیری لحظه ای از طریق شرکت های هواپیمایی
  • تعداد شرکت های زیاد فعال در این حوزه که هم خدمات کارگو را می پذیرند و هم به شما امکان استفاده از شرکت های هواپیمایی مختلف را می دهند.

در مورد شرط سرعت و بهترین روش جابجایی بار به کشور هم در کشور های اروپایی بر مبنای ارسال با هواپیماها صحبت شد، اما دقت داشته باشید که گاهی این سرعت حتی در عرض چند ساعت و چند روز هم مهم است و به طبع شما هیچ روشی بهتر از جابجایی های هوایی نخواهید داشت و نمی توانید به سراغ دیگر سرویس ها بروید.

ارسال بار به اروپا با کشتی 

در نهایت آخرین روشی که در این بررسی به آن می پردازیم، حمل و نقل دریایی به اروپا از طریق کشتی ها خواهد بود. این روش برای ارسال به بسیاری از کشورهای اروپایی بهترین و مناسب ترین گزینه است. به ویژه شرکت ها و افرادی که قصد دارند وسایل و اجناس با حجم بالا را ارسال کنند. مزیت این روش این است که حمل آن ها از طریق بندرگاه ها و ایمنی پایدار انجام می شود. 

 

زمانی که یک شرکت یا مجموعه قصد صادرات عمده محصولات خود را دارد، می تواند از روش ارسال بار با کشتی به اروپا استفاده کند. همواره صادرات به کشورهای اروپایی یکی از کلیدی ترین و مهم ترین دغدغه های مجموعه های تولیدی، فرآوری های خوراکی، مجموعه های عرضه مستقیم کالا و … است. حمل و نقل بار به ترتیب از نظر فاصله به کشورهای:

  • انگلستان
  • ایرلند
  • اسکاندیناوی
  • آلمان
  • بلژیک
  • هلند
  • اسپانیا
  • پرتغال
  • فرانسه
  • ایتالیا

در مدت زمان کوتاه تری قابل انجام خواهد بود اما در نهایت و در این مورد هیچ محدودیتی وجود ندارد. شما می توانید بار خود را به دریای سیاه برسانید و سپس انتقال آن به هر کدام از کشورهای اتحادیه اروپا را انجام دهید. امروزه انتقال کالا به صورت دریایی یکی از متداول ترین و کم هزینه ترین روش ها چه برای مسافران و چه برای پروژه های صنعتی و تولیدی و کسب و کارهای کوچک و بزرگ است.

به همین جهت شرکت ها، اشخاص حقیقی، حقوقی و لیبل های زیادی چه ایرانی و چه غیرایرانی ترجیح می دهند که این روش را برای انتقال از خاک کشورهایی مانند ترکیه استفاده کنند. البته همان طور که اشاره شد محدودیت ها در مورد روش های حمل و نقل دریایی کم تر است.

بسته بندی در ارسال بار باید چه استاندارد هایی داشته باشد؟

حالا اجازه دهید کمی در مورد اصول بسته بندی بار برای انتقال به اروپا صحبت کنیم. جایی که شما باید تمام تمرکز خود را پس از انتخاب روش حمل، روی بسته بندی، پک و همین طور جایگذاری قرار دهید. مشخص نیست چه رفتاری با بسته شما می شود، پس آن را برای سیل، زلزله، سونامی و حتی تگرگ آماده کنید. برای این کار می توانید از روش های مختلف استفاده نمایید.

بسته بندی استاندارد اولیه

شما هرگز نمی دانید محموله دیگری که با محموله شما در کانتینر نگهداری می شود، حاوی چه چیزی است. بنابراین، جعبه های محکم را انتخاب کنید. در اکثر تحویل های بین المللی از لیفتراک برای بارگیری و تخلیه کالا استفاده می کنند. این باعث می شود که روند رسیدگی پیچیده تر شود. اگر کالا از طریق هوا حمل می شود، باید اطمینان حاصل کنید که در صورت اختلال، آشفتگی و فرآیند فرود محموله مقاومت لازم در مقابل ضربه را دارد.

اندازه و وزن مجاز را بررسی کنید

محموله شما باید از وزن و اندازه دستورالعمل پیروی کند. هنگام تصمیم گیری برای انتخاب جعبه حتما محدودیت هایی که روش انتقال بار برای شما در نظر گرفته است را بررسی نمایید و باید ببینید که می تواند وزن ناخالص اقلام شما را تحمل کند یا خیر؟ در غیر این صورت، می تواند به کالاهای شما در هنگام حمل و نقل آسیب برساند، به خصوص اگر اقلام سنگین با ارزشی وجود داشته باشد.

بسته بندی داخلی

بدون شک، بسته بندی و چسباندن جعبه ها برای محافظت از کالا بسیار مهم است. اطمینان حاصل کنید که بسته بندی که انجام می دهید می تواند وزن کالا را تحمل کند. برای پر کردن جاهای خالی جعبه ها می توانید از تکیه گاه هواکش محکم و بافت های فوم دار استفاده کنید.

اسناد مورد نیاز حمل و نقل را فاکتور و بکاپ گیری کنید

شما باید اسناد مورد نظر برای انتقال بار، کنترل و مدیریت را به درستی انجام دهید. اسناد اجباری شامل لیست بسته بندی، فاکتور و اظهارنامه گمرکی واردات / صادرات است. بارنامه هوایی یا ریلی، گواهینامه، اطلاعیه ورود، گواهی مبدأ و اعتبار اسنادی نیز مورد نیاز است. فاکتور سند بسیار مهم بوده که در فرآیند ترخیص کالا از گمرک باید در دسترس باشد.

قیمت حمل بار بین المللی به چه عواملی بستگی دارد؟

اگر یک شرکت بین المللی و به طور خاص یک تجارت الکترونیکی فرامرزی هستید، بدیهی است که نیاز به ارسال در سراسر مرزهای بین المللی دارید و ممکن است تعجب کنید که چرا قیمت های مختلفی برای این خدمات ارائه می شود. همانطور که ممکن است تصور کنید، متغیرهای زیادی در انتقال کالاها و محموله ها از یک کشور به کشور دیگر دخیل هستند. از شرایط اقتصادی گرفته تا قیمت سوخت و اختلافات بین‌المللی، ممکن است مدتی طول بکشد تا بسته‌های شما به مقصد برسند.

با یادگیری فاکتورهایی که روی این موضوع اثر می گذارند، می توانید بهتر دلایل بروز اینگونه تفاوت قیمت ها را درک کنید و عوامل موثر بر هزینه های حمل و نقل را نیز شناسایی کرده و خود را برای تغییر هزینه های حمل و نقل آماده کنید.

روش حمل و نقل

روش حمل و نقلی که انتخاب می کنید نیز بر نرخ حمل و نقل بین المللی شما تأثیر خواهد داشت. اگر به خارج از کشور حمل می کنید، بین حمل و نقل هوایی و اقیانوسی حق انتخاب دارید. هزینه حمل و نقل بین المللی می تواند بین این دو بسیار متفاوت باشد.

حمل و نقل هوایی گران تر از حمل و نقل دریایی خواهد بود و گاهی اوقات پنج برابر بیشتر از حمل و نقل دریایی هزینه دارد. حمل و نقل هوایی سریعتر و قابل اعتمادتر از حمل و نقل دریایی است. ممکن است چندین ساعت طول بکشد تا بسته شما به کشور دیگری برسد، در حالی که حمل و نقل دریایی اقیانوس در برخی موارد ممکن است تا یک هفته یا بیشتر طول بکشد.

هزینه سوخت

وقتی قیمت سوخت بالا می رود، شرکت های حمل و نقل باید این هزینه های اضافی را به مشتریان خود منتقل کنند. همه انواع وقایع می توانند باعث تغییر در قیمت سوخت شوند. بسته به انتخاب روش حمل بار بین المللی به اروپا، این متغیر دستخوش تغییرات گسترده ای می کند. 

صرف نظر از نحوه ارسال بسته ها، به نوعی سوخت نیاز خواهید داشت. به نظر می رسد هزینه سوخت همیشه در حال تغییر بوده که در نهایت قیمت های ارسال کالاهای شما نیز تغییر خواهد کرد.

تعرفه های تجاری و گمرکی

هنگامی که مصرف کننده یا شرکتی کالایی را از کشور دیگری با تعرفه های تجاری درج شده سفارش می دهد، باید برای این خرید مالیات بپردازد و هزینه حمل و نقل بین المللی را نیز به عنوان یک پرداخت دولتی انجام دهد. یک کشور ممکن است تصمیم بگیرد که تعرفه های تجاری را به عنوان راهی برای غلبه واردات اعمال کند. تعرفه های تجاری نتیجه مستقیم روابط بین المللی است.

برخی از تعرفه ها امکان دارد دائمی باشند در حالی که برخی دیگر ممکن است به طور موقت تا زمانی که دو کشور بتوانند به توافق برسند، اجرایی شوند. بسته به این که بار ارسالی شما چه هزینه های مادی و معنوی بر مبنای تولیدات و واردات برای یک کشور خواهد داشت، این موضوع مستقیما دستخوش تغییر می گردد.

اندازه و وزن

درست مانند حمل و نقل داخلی، اندازه و وزن کانتینرهای حمل و نقل شما نیز بر هزینه حمل و نقل بین المللی تأثیر می گذارد اما بر خلاف حمل و نقل داخلی، اگر بخواهید بسته‌های خود را از اقیانوس عبور دهید، روش‌های حمل و نقل شما محدود خواهد بود.

اگر می‌خواهید بسته خود را در سریع‌ترین زمان ممکن به خارج از کشور ارسال کنید، می توانید به سراغ روش هوایی بروید. 

امنیت ارسال بار

برخی کشورها همچنین ممکن است تدابیر امنیتی شدیدی را در بنادر کشتیرانی اعمال کنند. این معمولاً در کشورهایی که در شرایط اضطراری قرار دارند رایج است. این کشورها ممکن است نسبت به همه بسته‌های دریافتی بدبین باشند و ممکن است قبل از اجازه ورود به کشور، آنها را تحت فرآیندهای غربالگری دقیق قرار دهند. این اقدامات امنیتی اضافی ممکن است حمل و نقل را به تاخیر بیندازد یا بر هزینه های حمل و نقل کلی تأثیر بگذارد، اگر بندر هزینه اضافی امنیتی صادر کند، شرکت‌های حمل‌ونقل باید آن را پرداخت کنند.

ازدحام و شلوغی در درگاه و بندر

برخی بنادر به دلیل نرخ بالای واردات و صادرات، ممکن است همواره در شرایط اضطراری و شلوغ باشند. در نتیجه این پروسه روی هزینه و همینطور قیمت گذاری حمل و نقل تاثیر می گذارد. شرکت های حمل و نقل می دانند که ورود و خروج از این بنادر چقدر می تواند دشوار باشد و بر این اساس از مشتریان خود هزینه دریافت می کنند. البته گاهی این هزینه ها مازاد خواهد بود و بدون هیچ پایه و اساسی هم متاسفانه توسط بسیاری از شرکت های تولیدی یا حتی افراد حقیقی پرداخت می شوند. در صورتی که در فاکتور نهایی هیچ توضیحی در این مورد قید نمی شود.

این بنادر در آسیا از جمله سنگاپور و هنگ کنگ قرار دارند، زیرا چین و سایر کشورهای آسیایی تولید و صادرات داخلی را افزایش می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *