دسته بندی نشده

ارسال بار جاده ای باید چه استاندارد هایی داشته باشد؟

ارسال بار جاده ای

امروزه که شهرها و راه‌های جاده‌ای گسترش یافته‌اند، هر کدام از ما تجربه‌های متفاوت و مشابه زیادی از انواع جابه‌جایی و حمل‌ونقل داریم. در واقع حمل و ارسال بار به نقاط مختلف از جمله مسائلی است که همه افراد حداقل یک‌بار هم که شده با آن مواجه شده‌اند. با این حساب از گذشته تا کنون از دغدغه‌های مهم بشر بوده و با پیشرفت تکنولوژی دستخوش تغییر و تحولاتی مثبت شده‌است. این تغییرات به گونه‌ای تأثیرگذار بودند که در حال حاضر، حمل بار و جابه‌جایی آن در هرجای دنیا به آسانی انجام می‌شود. در حالت کلی باربری و حمل بار به جابجایی هر نوع وسیله و کالا اطلاق می‌شود که می‌توان این اتفاق را از چند جهت مثل نوع بار، نوع مسیر، نوع وسیله حمل‌ونقل و… تقسیم‌بندی نمود. در این بخش قصد داریم حمل و ارسال بار جاده‌ای را با هم به صورت جزئی‌تری بررسی کنیم و مقررات و اطلاعات لازم را در اختیارتان بگذاریم.

ارسال بار جاده‌ای با چه وسایلی انجام می‌شود؟

ارسال بار جاده ای

حمل و نقل جاده‌ای که یکی از قدیمی‌ترین راه‌های حمل بار به شمار می‌رود، هم از نظر قیمت و هم سرعت بسیار مناسب است. جالب است بدانید که سالانه حدوداً ۶۰۰ میلیون تن حمل بار رخ می‌دهد؛ اما موضوع مهم باربری بدین صورت، انتخاب وسیله نقلیه‌ای است که قرار است بار با آن جابجا و حمل شود. به همین منظور قبل از انتخاب ماشین مناسب حمل باید چند مورد را مورد توجه قرارداد:

  • نوع باری که قرار است حمل شود
  • این باربری استانی یا کشوری است
  • ساعت مدنظر برای حمل بار
  • نوع مسیر بین مبدأ و مقصد
  • مسافتی که قرار است طی شود

و در نهایت با توجه به این چند مورد یکی از سه دسته‌ی اتومبیل برای جابجایی بار استفاده می‌شود. به‌طور کلی آن سه دسته ماشین برای باربری عبارت‌اند از:

۱. ماشین‌های سبک: وانت پیکان، وانت نیسان و انواع دیگر وانت‌ها

۲. ماشین‌های نیمه‌سنگین: خاور، کامیون، ایسوزو، کامیونت و هیوندا

۳. ماشین‌های سنگین: تریلی، انواع ترانزیت، ده تن، بیست تن، کمپرسی و…

حداکثر طول مجاز انواع وسایل نقلیه حمل بار

برای کاهش میزان خسارت و صدمات جاده‌ای باید مقررات خاصی که نهادهای مربوطه تعیین کرده‌اند، رعایت شود. ماشین‌های سنگین که معمولاً برای حمل کالاها استفاده می‌شوند مانند کامیون و تریلی، هر کدام به میزان مشخصی قادر به حمل بار هستند؛ و اگر بیشتر از ظرفیت مجاز آن‌ها و یا خلاف استانداردهای بارگیری محموله انجام شود، احتمال بروز مشکل وجود خواهد داشت. برخی مشکلاتی که امکان رخ دادن آن‌ها وجود دارد، شامل کاهش میدان دید، بالا رفتن مصرف سوخت، کاهش توان ترمز ماشین حمل بار و… است. از همین‌رو رعایت حداکثر طول مجاز انواع وسایل نقلیه حمل بار می‌تواند موجب کاهش میزان خطرات احتمالی جاده‌ای باشد. برای رعایت ابتدا باید بدانیم که فاصله نقطه ابتدایی وسیله نقلیه یا بار تا انتهای ماشین را طول وسیله نقلیه می‌دانند. بر اساس مقررات راهنمایی و رانندگی حداکثر طول مجازی که برای وسایل نقلیه درنظر گرفته شده‌است را این‌گونه تعیین نموده‌اند:

_کامیون دو محور همراه با بار: ۱۰ متر

کامیون سه محور با بار: ۱۲ متر

تریلی به همراه بار: ۱۶ متر

کامیون با یدک ۱۸٫۳۵ سانتی‌متر

_حداکثر طول مجاز تریلی خودرو‌بر با بار ۲۰٫۷۵ سانتی‌متر

طبق تبصره محموله بارگیری شده نباید از جلو کامیون بیش از ۵۰ سانتی‌متر و از عقب آن بیش از ۳ متر بیرون آمده باشد؛ و همچنین آن قسمتی از بار که از وسایط باربری بیرون می‌زند، باید در شب به کمک چراغ قرمز و در روز به وسیله پرچم قرمز مشخص شده باشد. وسایط نقلیه‌ای که طول آن‌ها از محدوده معین تجاوز کند به هیچ عنوان اجازه حرکت در مسیرها را ندارد؛ مگر در صورتی که تخلیه بار اضافی انجام گیرد.

نکات لازم برای ارسال جاده بار به صورت ایمن چیست؟

اصولاً برای باربری ایمن نکاتی ساده و کاربردی توصیه می‌شود که رعایت آن‌ها در نهایت تأثیرات مثبتی بر رضایتمندی از نتیجه کار خواهد داشت. در این میان برای رعایت هرچه بهتر و کامل‌تر ایمنی در حمل بار به نکاتی اشاره کرده‌ایم:

  • استفاده از کانتینر مناسب: این مکان را برای شما فراهم می‌کند تا بار را در امنیت کامل جابه‌جا نمایید.
  • انتخاب وسیله نقلیه متناسب با بار: با استفاده از وسایل نقلیه مناسب و مجهز دیگر نگران خرابی بار خود نخواهید بود و بارها به کمک وسیله‌ی مخصوص به خود حمل خواهند شد.
  • بسته‌بندی اصولی کالاها: برای تضمین سلامت بار خود بهتر است آن‌ها را به صورت اصولی بسته‌بندی کنید و خطر آسیب دیدن را کاهش دهید.
  • رعایت اصول مربوط به تخلیه و بارگیری: مهار نمودن بار داخل ماشین‌های باربری به حمل‌ونقل راحت‌تر کمک خواهد کرد. برای مهار بار می‌توانید ابزارهای مختلفی مانند زنجیر را به کار بگیرید. هرچه در بارگیری و تخلیه قوانین و مقررات مربوطه رعایت شوند، سلامت محصولات بیشتر تضمین خواهد شد. برای این کار بهتر است کارکنان را توجیه نموده و به وزن و نحوه قرارگیری بار توجه کنند.
  • انجام بررسی‌های لازم وسیله نقلیه: یکی دیگر از نکاتی که باید رعایت شود، بررسی و رفع نقص فنی ماشین قبل آز ورود آن به جاده است. با این عمل از بروز تصادفات و مشکلات بین‌راهی تا حدالامکان جلوگیری خواهد شد.

استانداردهای حمل‌ونقل جاده‌ای

همان‌طور که اشاره شد، حمل‌و‌نقل ایمنی بار جاده‌ای یعنی در طول فرآیند جابجایی، خسارت یا آسیب به بار، خودرو و سرنشینان را با رعایت مواردی کاهش دهیم. کمی پیش‌تر نکاتی ذکر شد که در این امر بسیار یاری‌رسان بود، اما مهم‌ترین نکته ایمنی حمل بار جاده‌ای استاندارد 11889 است. این استاندارد 11889 یکی از استانداردهای فنی است که نحوه و ضوابط استفاده از تجهیزات ایمنی در انواع وسایط نقلیه را مشخص می‌کند. برای نصب کاربری و تجهیزات ایمنی روی ماشین‌های باربری جاده‌ای باید به شرکت‌های دارای مجوز و پروانه رسمی نصب کاربری مراجعه شود. خلاصه‌ای از این استاندارد به‌عنوان یکی از اصول تخلیه و بارگیری به شرح زیر است:

  • نصب چراغ نشانگر جانبی و هشدار دهنده برای خودروهایی با بیش‌از ۶ متر طول (در هر سه متر) الزامی است. ارتفاع این چراغ‌ها از سطح زمین باید حداقل ۲۵۰ میلی‌متر و حداکثر ۱۵۰۰ میلی‌متر باشد.
  • یکی دیگر از الزامات این استاندارد استفاده از برچسب‌های شبرنگ است. برای عقب وسیله حمل‌ونقل جاده‌ای از برچسب‌های قرمز رنگ و در سایر نقاط زرد یا سفید رنگ باید استفاده شود. عرض و ارتفاع آن‌ها باید به‌ترتیب ۵ و ۵۰ سانتی‌متر و حداکثر در ۱۵۰ سانتی‌متری از سطح زمین نصب شده باشد.
  • تجهیزات ممانعت از پاشش گل که شامل گل‌گیر و باران‌گیر است، از دیگر موارد مورد استفاده برای رعایت ایمنی ماشین‌های باربری جاده‌ایست؛ و باید از بالا و عقب و جلو لاستیک‌ها را پوشش دهند. باران‌گیر نیز نباید بیش‌از ۳۰۰ میلی‌متر از لبه عقبی لاستیک فاصله گیرد.

ارسال بار به صورت جاده‌ای از طریق چه مرزهایی انجام می‌شود؟

ارسال بار جاده ایبرای ارسال بار به‌صورت جاده‌ای و علاوه بر جابه‌جایی‌های میان شهری، مرزهای مختلفی برای ترانزیت خارجی وجود دارد؛ که از تمامی این مرزها حمل بار امکان‌پذیر خواهد بود. مرزهای مهم ایران که در ارسال بار جاده‌ای نقش مهمی دارند، شامل: بازرگان، باجگیران، لطف آباد، سرخس، اینچه برون، آستارا، انزلی، دوغارون، مهران، باشماق، تمرچین، شلمچه، میلک و میرجاوه می‌شوند.

نکاتی کلی ارسال بار جاده‌ای

با بیان انواع وسیله‌های حمل بار و تمام نکاتی که می‌تواند شما را در ارسال بار در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین خسارت به مقصد یاری دهد، سعی بر تجربه‌ای عالی با آگاهی بالا را برای شما داشتیم. در این مطلب از وب‌سایت شرکت بزرگ شنل، استانداردهایی از حمل‌ونقل و ارسال بار جاده‌ای را بیان کردیم. این موارد برای راهنمایی رانندگان، شرکت‌ها و کاربران بیان شده‌است که به نوبه خود می‌توانند ایمنی و رضایت از حمل بار را افزایش دهند. امیدواریم که با مطالعه این مطالب و رعایت نکات ساده در افزایش امنیت جابه‌جایی جاده‌ای بار، مفید واقع شده باشیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *