دسته بندی نشده

حمل بار ترکیبی یا بین وجهی چیست و چگونه انجام می شود؟

حمل بار ترکیبی

زمانی که برای انتقال کالا همزمان از چند وسیله متفاوت مانند کشتی هواپیما قطار و کامیون استفاده شود به آن حمل و نقل ترکیبی یا چند وجهی می‌گویند. این شیوه ترابری جایگاه ویژه‌ای در میان حمل بار دارد. تمام نقاط گمرک داخلی،  ترانزیت خارجی به کشورهای عضو cis خواننده آذربایجان ارمنستان ازبکستان بلاروس تاجیکستان روسیه قرقیزستان قزاقستان و … از حمل بار ترکیبی استفاده می‌کنند.

استفاده از روش حمل بار ترکیبی

جالب است بدانید ساختمان حرفه ای حمل و نقل بین المللی متشکل از زیرشاخه های متعددی است. وظیفه این سازمان بررسی ابعاد مختلف کالا همانی و مقررات انبارداری تکنولوژی و بسته بندی است.

معمولاً برای استفاده از این روش می بایست با یک شرکت حمل و نقل قرارداد ببندید. پس از عقد قرارداد تحت بارنامه آن شرکت موظف است که کل مراحل انتقال بار را نظارت کند حتی اگر خود شرکت اصلب وظیفه انتقال کالا و محصول را برعهده نگیرد می‌بایست به شرکت‌های فرعی تحت پوشص خود جهت منتقل کردن کالا نظارت کامل داشته باشد. به طور کلی می‌توان گفت که شرکت‌های فرعی حاملان اصلی و واقعی کالاها هستند.

مطلب پیشنهادی: حمل و نقل ترکیبی بار

روش های حمل بار ترکیبی کدامند؟

برای حمل بار ترکیبی روش‌های متعددی وجود دارد که مالک بار می‌تواند بنا بر تشخیص شخصی خود یکی از آن‌ها را انتخاب کند.‌ جالب است بدانید مالکان کالاها ترجیح می‌دهند با بستن قرارداد با شرکت‌های مربوطه خود را از دست بررسی وضعیت حمل و نقل‌ها نجات دهند.

به عنوان مثال یک شرکت به راحتی از انواع روش‌های حمل بار ترکیبی مطلع است و به درستی از تمامی آن‌ها استفاده خواهد کرد. فراموش نکنید یک شرکت ممکن است تصمیم بگیرد برای جا به جا کردن یک محموله از چندین روش به صورت همزمان و پی در می استفاده کند. انجام چنین کاری برای شرکت‌ها آسان است. اما هماهنگ کردن این وسایل برای افراد غیر متخصص امکان پذیر نیست.

  • حمل بار با کشتی
  • حمل بار با هواپیما
  • حمل با قطار
  • حمل بار با وسایل عمومی
  • حمل با کانتینر

حمل بار ترکیبی

 چرا گاهی اوقات به حمل بار ترکیبی نیاز است؟

همواره صاحبان کالا به دنبال شرکت‌هایی هستند که بیشتر عملیات انتقال کالا را مطابق با انتظار آن‌ها انجام دهد. مالکان کالاها دان من به دنبال این هستند که خدمات با کیفیت ایران برای برابری داشته باشند؛ زیرا ممکن است که محصولات شان خراب شود به همین علت به کارگیری روش‌های متفاوت جهت انتقال یک محصول به سراسر جهان نیاز است تا با شرکت حمل و نقل قرارداد ببندد لازم است بدانید که شرکت های ترابری مختلفی مسئول انتقال محصولات به سرتاسر جهان هستند.

اما گاهی اوقات لازم است یک کالا به نقاطی ارسال شود که تمامی میوه های ترابری در آن مکان افرین باره باشد صاحب آن می بایست با یک شرکت حمل و نقل چند وجهی توافق کنند تا بتوانند مربوط به هر روش را حذف کرده و با هم افزای چند روز و متفاوت محصولات را به تمامی نقاط ارسال کنند بهره‌وری از حمل بار ترکیبی یک راهکار سودمند برای مشتریان صاحبان محصول و شرکت‌های حمل و نقل است؛ چراکه با کاهش هزینه ترابری بازدهی افزایش خواهد یافت و محصولات با کمترین سود به مشتری خواهد رسید.

مطلب پیشنهادی: حمل و نقل ریلی

 مزایای حمل بار ترکیبی

از مهمترین مزایای حمل بار ترکیبی می توان به سادگی و انعطاف پذیری آن اشاره کرد؛ چرا که در این شیوه باربری من از تمام روش‌های انتقال استفاده می شود مشکلی برای انتقال محموله به وجود نخواهد آمد.

عدم اتلاف زمان: چون یک شرکت تمام مراحل و روند انتقال بار را بر عهده می‌گیرد و صاحب کالا تنها با همان شرکت در ارتباط است و به طور مرتب گزارش کار را از آنها دریافت می کند نگرانی کمتری را تجربه خواهد کرد چون نیازی ندارد که به صورت روزمره تمام روند کار را پیگیری کند در زمان صرفه جویی خواهد شد و بهره‌وری بالاتری برای صاحب بار دارد.

صرفه جویی در هزینه: اگر صاحب یک محموله بخواهد برای جابجایی کالاهای خود از حمل و نقل های معمولی استفاده کند می بایست در قراردادهای متعدد و بیمه های متفاوتی را برای خود در نظر بگیرد انجام چنین کاری به طور معمول هزینه زیادی را برای صاحب کالا به وجود خواهد آورد‌. به همین منظور می‌تواند از یک شرکت حمل بار ترکیبی بخواهد تا تمام عملیات انتقال کالا را بر عهده میگیرند بستن چنین قراردادی با این شرکت ها در هزینه و زمان صرفه جویی می‌کند.

ارتباط آسان و صحیح: زمانی که صاحبان کالا تصمیم بگیرند است حمل بار ترکیبی استفاده کنند تمامی به روزرسانی ها تغییرات و تعاملات در انتقال کالا و یا ارائه دهنده وزن محصول در قالب یک قرارداد صورت می‌گیرد انجام این کار ارتباط میان مخاطب و حاملان کالا را آسان تر خواهد کرد.

بهره‌وری از بهترین گزینه‌ها: حتی اگر یک صاحب محصول بخواهد به طور شخصی محصولات خود را منتقل کند ممکن است در یک خط قرار داد دچار مشکل شود به عنوان مثال ساعت کار رانندگان کامیون در حمل و نقل جاده‌ای با محدودیت مواجه است به همین علت اگر از چند روش متفاوت برای انتقال کالا استفاده کنند محصول سریعتر به مقصد خواهد رسید.

حمل بار ترکیبی

 معایب حمل بار ترکیبی

در این نوع حمل و نقل با توجه به وسیله‌ای که شرکت و مالک کالا تصمیم می‌گیرند با استفاده از آن کالا را منتقل کنند معایبی وجود دارد به عنوان مثال چند مورد از معایب این روش به شرح زیر است.

معایب حمل با کشتی

کند بودن یکی از بزرگترین عیب‌های کشتی است. این وسیله چون بسیار بزرگ و سنگین است توانایی سریع حرکت کردن را ندارد. به همین دلیل مناسب برخی محموله‌ها نیست. در نظر داشته باشید منتقل کردن کالایی که با هواپیما ممکن است دو روز طول بکشد با کشتی تا یک ماه به مقصد نخواهد رسید. همچنین چون حرکت کردن کشتی‌ها متناسب با آب و هوا است احتمال دارد مدت زمان بارگیری و حرکت به تعویق بیفتد؛ بنابراین نمی‌توان زمان دقیقی را جهت رسیدن به مقصد مشخص کرد. به علاوه احتمال رخ داد طوفان و مه نیز وجود دارد که آن‌ نیز تاثیر زیادی در سرعت حرکت کشتی دارد.

معایب حمل با قطار

قطارها سرویس درب به درب ندارند. یعنی چون مسیرها ثابت است امکان ارائه سرویس خانه و ایستگاه به خانه وجود ندارد. راه آهن‌ها معمولا برای حمل کالاهای سنگین در مسیرهای طولانی مناسب است‌. بارهای سبکی که در مسیرهای کوتاه حمل می‌شود بهتر است از کامیون کمک بگیرید؛ زیرا از نظر اقتصادی کامیون مقرون به صرفه‌تر است.  جهت راه اندازی حمل و نقل ریلی بخ برخی از مسیرها سرمایه کلانی لازم است. به همین دلیل بسیاری از دولت‌ها هزینه ساخت، نگهداری و تعمیر آن را تقبل نخواهند کرد.  فراموش نکنید چون ریل قطارها ثابت هستند و از مسیرهای مشخصی عبور می‌کنند. این نحوه حرکت باعث شده است تا برنامه دقیق حرکتی برای آن‌ها در نظر گرفته شود. این نحوه حرکت باعث خواهد شد که مالک بار نتواند مطابق برنامه ریزی خود پیش برود.

معایب حمل جاده ای

اصلی‌ترین عیب حمل و نقل جاده‌ای احتمال تصادف و رخ داد هر نوع حادثه‌ای است. در روش عبور از جاده می‌بایست منتظر هر گونه اتفاقی باشیم که در بقیه روش‌های تردد چنین اتفاقاتی بسیار پایین است. زمانی که تصمیم بگیرید محصولات خود را به وسیله خودرو روانه جاده کنید متونه خواهید شد که چه مشکلاتی سد راه آن‌ها می‌شود.‌ به عنوان مثال جهت روانه کردن بار به جاده می‌بایست  برای آن بارنامه، ماشین و راننده قابل اطمینان، بیمه نامه، مجوز عبور و مرور، تعیین ساعت حرکت و … بگیرید.

در صورتی که یکی از این موارد با مشکل مواجه شود ممکن است تمام سفر لغو گردد؛ لذا اگر فکر می‌کنید احتمال دارد با یکی از این مشکلات مواجه شوید با یک شرکت حمل بار ترکیبی صحبت کنید تا بهترین روش را به شما معرفی کند. این شرکت‌ها پس از بررسی دقیق شرایط و مشورت با مالک بار تصمیم می‌گیرند از کدام روش استفاده کنند.

مطلب پیشنهادی: حمل و نقل جاده ای

معایب حمل و نقل با هواپیما

به طور کلی فرودگاه‌ها در خارج از محدوده شهر تاسیس می‌شوند. به همین سبب برای رسیدن به فرودگاه می‌بایست مسیری طولانی طی شود تا به فرودگاه رسید. این مسافت معمولا با کمک شرکت تاکسی‌رانی سپری خواهد شد. قطعا رفت و آمد مرتب در این حالت هزینه‌های زیادی را برای شخص به ارمغان خواهد آورد.

علاوه بر هزینه‌بر بودن تهیه کردن بلیط هواپیما مشکلات زیادی دارد و همواره در حال گرانتر شدن است. در نظر داشته باشید هر بار که وسایل شما بیشتر از مقدار مجاز باشد می‌بایست مبلغ بیشتری را برای اضافه بار پرداخت کنید. اگر بخواهیم بزرگ‌ترین مشکل حمل بار ترکیبی با هواپیما را نام ببریم به هزینه‌بر بودن آن اشاره خواهیم کرد.

معایب حمل و نقل با وسایل عمومی

چون تعداد افراد کمی به حمل و نقل عمومی برای جابه جا کردن وسایلشان علاقه دارند تعداد افراد کمی از معایب آن‌ها مطلع هستند. اما به جرات می‌توان گفت که زمان‌بندی حرکت این وسایل یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی است که برای حمل بار ترکیبی به وجود خواهد آورد. همچنین چون مسافران می‌بایست خودشان را با چنین شرایطی وفق دهند در زمان حرکت با ازدحام جمعیت مواجه خواهند شد. در زمان‌هایی که اوج استفاده از این وسایل است حمل و نقل وسایل کاری طاقت فرسا و ناممکن خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *