حمل و نقل بین المللی

حمل و نقل بین المللی

تجارت بین المللی یکی از بهترین راه های برای گسترش هرچه بیشتر تجارت شماست.
حمل و نقل بین المللی
حمل و نقل بین المللی

حمل و نقل ریلی

حمل و نقل جاده ای

حمل و نقل بین المللی

حمل و نقل هوایی

حمل و نقل بین المللی

حمل و نقل دریایی

حمل و نقل بین المللی

تجارت بین المللی یکی از بهترین راه های برای گسترش هرچه بیشتر تجارت شماست. اما بلافاصله پس از اینکه به کار خرید و یا فروش پرداختید می بایست به فکر حمل و نقل بین المللی باشید. چرا که در امر تجارت مهم ترین مسئلع جلب رضایت مشتری می باشد و حمل و نقل بخش مهمی از این فرایند است. بدون شک حتما شما نیز می دانید که یکی از بهترین راه ها برای گسترش تجارت و کسب و کار استفاده از تجارت بین الملل می باشد. ولی می بایست به این نکنه نیز دقت کنید که تجارت بین المللی با حمل و نقل بین المللی دو عنصر جدانشدنی هستند و در کنار هم می توانند باعث پیشرفت روند کاری شما بشوند.

حمل و نقل بین المللی در واقع یکی از ضرورت ها و اساس مبادلات بازرگانی محسوب می شود که کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی است. بنابراین می توان گفت که نارسایی در این زیمنه به طور مستقیم رشد اقتصادی را متوقف می کند و کارایی این بخش را کاهش می دهد. صنعت حمل و نقل به عنوتن پیش نیاز و زیربنای توسعه دارای نقشی اساسی و کارآمد در باروری استعدادهای بالقوه می باشد. که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در اشتغال زایی نیز نقشی مهم و اساسی ایفا کرده است. به نظر شما بهترین روش حمل و نقل بین المللی چیست؟ کدام نوع حمل و نقل برای کسب و کار شما مناسب تر است؟ در این بخش با ما همراه باشید تا پاسخگوی تمامی سوالات شما باشیم.

حمل و نقل بین المللی چیست؟

در یک جمله می توان گفت حمل و نقل بین المللی به معنی جابجایی مسافر و یا کالا از یک کشور به کشوری دیگر است. این دو کشور ممکن است همسایه باشند و بتوان از طریق مرز زمینی این جابجایی را انجام داد و یا اینکه از طریق دریایی و هوایی حمل و نقل بین المللی صورت پذیرد. در کل حمل و نفق و توزیع مهم تزین رکن در بخش تجارت بین الملل می باشد و لازم است شرکت هایی که در این زمینه فعالیت دارند مناسب ترین روش حمل و نقل بین المللی را برای خود برگزینند که هم مقرون به صرفه باشد و هم اینکه از کارایی آن اطمینان حاصل کنند. عوامل مختلفی وجود دارد که بر انتخاب نوع حمل و نقل بین المللی تاثیرگذار است که در ادامه به شرح آن ها خواهیم پرداخت.

در حالت کلی چهار راه صادرات و واردات داریم که به جاده، دریا، راه آهن و هوا تقسیم بندی می شوند. در صورتی که شرکتی قصد انتخاب یک روش مناسب برای حمل و نقل بین المللی داشته باشد در ابتدا باید تمامی قسمت های پروژه خود را مشخص کند و در مورد آنچه که قرار است توزیع کند اطلاعاتی همچون اندازه، وزن و نوع کالا آگاهی پیدا کند. به عنوان مثال در حمل و نقل بین المللی غذایی و یا میوه، سرعت حمل بسیار مهم است و می بایست از کوتاه ترین و سریع ترین روش ممکن استفاده شود.

فرض کنید که مواد غذایی و یا میوه جات را با استفاده از حمل دریایی به مقصد برسانید، در نهایت با حجم عظیمی از بار تخمیر شده روبرو خواهید شد. دومین مورد در انتخاب نوع حمل و نقل بین المللی هزینه ارسال می باشد که این مورد به طرفین معامله بستگی دارد. در ادامه در مورد دیگر مواردی که به هنگام انتخاب نوع حمل و نقل بین المللی می بایست در نظر داشته باشید به بحث و بررسی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

انواع روش های حمل و نقل بین المللی

احیای مسیر تاریخی ابریشم که امروزه بیش از ۲۰ کشور در حوزه ارتباطی آن قرار دارند، اگر چه از لحاظ زیرساخت‌های فیزیکی بسیار مهم است و آماده‌سازی جاده ها و سایر نیازهای مرتبط با امر جابجایی کالا به خصوص ترانزیت در هر دو مسیر خشکی و آبی اهمیت فوق العاده‌ای دارد، اما مهم‌تر از آن تجهیز گمرکات مبادی کشورهای واقع شده در مسیر جاده ابریشم به امکانات و فناوری های مدرن است که می‌تواند به نحو قابل توجهی در افزایش حجم مبادلات تجاری و تسهیل عبور کالاها (ترانزیت) از مرزهای گمرکی موثر باشد.

جابه‌جایی نقش مهمی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه دارد و در اکثر طرح‌های توسعه، حمل و نقل بین المللی به عنوان یکی از بخش های سرمایه‌گذاری در نظر گرفته می‌شود و سیاست‌های توسعه بدون بهره جستن از برنامه‌ریزی های جامع برای حمل بین المللی با توجه به راه‌های مختلف جابه‌جایی امکان پذیر نیست.

تقسیم بندی روش های حمل و نقل بین المللی با توجه به نوع کالا نمی باشد و شما می توانید هرگونه ابزار و راهی را برای نقل و انتقال کالای خود استفاده کنید و آن را از کشور خود به کشوری دیگر منتقل کنید. در ادامه شما را با چهار مدل مختلف از حمل و نقل بین المللی آشنا خواهیم کرد و مزایا و معایب هریک را به تفصیل شرح خواهیم داد. با مجموعه حمل و نقل بین المللی شنل همراه باشید.

حمل و نقل بین المللی هوایی

حمل و نقل هوایی نوعی از حمل و نقل است که عموما برای مواردی استفاده می شود که با کمبود زمان روبرو هستید و یا اینکه می خواهید محمولات اورژانسی را که ارزش کالایی بالایی نیز دارند جابجا کنید. در این نوع از حمل و نقل بین الملیی از کانتینرهای هوایی با اشکال مخصوص بدنه هواپیمای باربری استفاده شده که تنها برای حمل و انتقال محموله مورد استفاده قرار می گیرد. این روش یکی از بهترین روش های حمل و نقل بین المللی محسوب می شود و برای کالاهایی که فورس زمانی دارند بهترین و ساده ترین روش است.

حمل و نقل بین المللی

حمل و نقل بین المللی

مزایای استفاده از حمل و نقل هوایی

حمل و نقل بین المللی از نوع هوایی وابسته به شرایط مورد نیاز دارای مزایای بسیار زیادی می باشد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با استفاده از این روش محمولات و اقلام مورد نظر خود را به سرعت آن هم در مسافت های طولانی می توانید تحویل بگیرید.
  • با استفاده از آن می توانید برای کالاهایی که دارای حساسیت می باشند امنیت زیادی را فراهم کنید.
  • شما می توانید با حمل و نقل هوایی طیف وسیعی از جابجایی کالاها را با امنیت بالا تجربه کنید.

معایب استفاده از حمل و نقل هوایی

  • حمل و نقل هوایی می‌تواند هزینه‌های بالاتری را نسبت به گزینه‌های دیگر داشته باشد و برای همه کالاها مناسب نیست.
  • پروازهای منوط به تأخیر یا لغو هستند
  • در هر فرودگاه مالیاتی وجود دارد که باید پرداخت شود
  • هزینه اضافی سوخت و ارز معمولاً به هزینه‌های حمل و نقل اضافه می‌شود
  • حمل و نقل بیشتر ممکن است از فرودگاه تا مقصد نهایی مورد نیاز باشد

حمل و نقل بین المللی دریایی

شاید بتوان گقت یکی از رایج ترین شیوه های حمل و نقل بین المللی در میان کالاها نوع دریایی آن باشد. حتما برای شما هم سوال شده که کالاهای سنگین را به چه طریقی می توان جابجا مکرد. بهترین روش برای حمل و جابجایی کالای سنگین استفاده از حمل و نقل بین المللی دریایی می باشد. این روش دارای حداقل هزینه می باشد و نیزی به ساختن راه و یا ایجاد خطوط راه آهن ندارد به همین دلیل بسیار مورد استقابل تجار قرار گرفته است.

نکته: در زمینه حمل و نقل بین المللی دریایی رعایت دو نکته حائز اهمیت است. اول اینکه افرادی که قصد دارند کالاهای خود را با استفاده کشتی حمل کنند باید از طریق بیمه کالای حمل و نقل شده خود محافظت کنند. و مورد دوم اینکه برای حمل و نقل کالاهای خطرناک لازم است که مجوز حمل کالای خطرناک دریافت شود.

دقت داشته باشید که لیست کالا های خطرناک در کشور ها متغییر می باشد که این لیست توسط دولت اجرا می شود، و گاهی ممکن است که یک کالایی پس از یک دوره خاص از لیست کالای خطرناک و خاص خارج شود و یا برعکس ممکن است کالایی وارد این لیست شود. پس اگر قصد گسترش تجارت خود را از طریق حمل و نقل دریایی دارید حتما به دو نکته گفته شده دقت و توجه کنید.

محموله های بزرگی مانند گندم و برنج ارزش ارسا از طریق هوایی را ندارند چرا که هزینه های بسیار زیادی را دربر می گیرد. برای ارسال اینگونه محموله ها می توانید از کشتی های فله بر که مخصوص حمل کالا می باشند استفاده کنید. همچنین نفت و گاز نیز با استفاده از کشتی های نفت کش و گاز کش بارگیری و جابجا می شود. البته در نظر داشته باشید که اگر هیچ فشاری برای تحویل سریع وجود نداشته باشد و کشورها دارای مرز آبی باشند، حمل و نقل دریایی بهترین گزینه برای شما خواهد بود. این روش نیز در نوع خود دارای مزایا و معایبی می باشد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم نمود.

حمل و نقل بین المللی

حمل و نقل بین المللی

مزایای استفاده از حمل و نقل بین المللی دریایی

  • این نوع حمل و نقل از امنیت بسیار بالایی برخودار است و شما می توانید کمترین بروز خطرات و مشکلات را در این نوع حمل و نقل مشاهده کنید.
  • شما می توانید از طریق حمل و نقل دریایی کالاهای بزرگ و سنگین را با هزینه کمتری نسبت به سایر روش های حمل و نقل بین المللی جا به جا کنید.

معایب استفاده از حمل و نقل بین المللی دریایی

  • سرعت حمل و نقل در این روش نسبت به سایر دیگر روش ها کند تر می باشد از این رو این مسئله می تواند برای حمل و نقل بین المللی دریایی مشکل ساز شود به خصوص اگر پای کالای ضروری در میان باشد.
  • در این روش امکان ردیابی کالا و کشتی در دریا و اقیانوس دشوار است.
  • بروز برخی از اتفاقات طبیعی ممکن است سبب شود که در زمان بندی تحویل کالا مشکلاتی رخ بدهد و یا سبب تغییر جهت مسیر کشتی شود.
  • مسیر ها و جدول زمانی معمولا در این روش انعطاف پذیر نمی باشد.
  • مالیات بر بندر ممکن است زیاد باشد.

حمل و نقل بین المللی جاده ای

اگر برای شما نیز جای سوال است که بهترین روش برای حمل و نقل بین المللی کدام است، باید گفت که حمل و نقل بین المللی جاده ای برای مسافت های کوتاه بهترین گزینه می باشد. زیرا این نوع از حمل و نقل بین المللی از نظر زمان و هزینه، خریدار و یا فروشنده را در مضیقه قرار نمی دهد. در این نوع از حمل و نقل بهتر است از کامیون های استاندارد استفاده شود که کمترین نوسنان و لرزش را به محموله وارد کند. این نوع از حمل و نقل برای کالاهایی که آسیب پذیری و حساسیت بالایی دارند مناسب ترین گزینه می باشد.

یکی از مهم ترین دلایلی که این نوع حمل و نقل مورد توجه قرار گرفته است این است که از سرعت بسیار بالایی برخوردار است. البته می توان این نوع حمل و نقل بین المللی را جزو یکی از انعطاف پذیرترین گزینه ها برای تجارت بین الملل به حساب آورد. شیوه حمل و نقل جاده ای محصولات به وسیله کامیون ها و تریلی های کفی و چادری یک امر رایج و مرسوم است به گونه ای که می توان گفت سالیان سال است که عمده محصولات ما از طریق حمل و نقل جاده ای به دیگر کشور های دارای مرز های زمینی همچون افغانستان و عراق ارسال می شود.

حمل و نقل جاده ای نیز مانند دیگر روش ها دارای مزایا و معایب خاص خود می باشد که به طور خلاصه به هریک اشاره ای مختصر خواهیم داشت. به اطر داشته باشید که ازش کالا در این نوع از حمل و نقل از حمل و نقل دریایی بالاتر است و کرایه آن نیز بسیار بیشتر می باشد.

حمل و نقل بین المللی

حمل و نقل بین المللی

مزایای حمل و نقل بین المللی جاده ای

  • عدم نیاز به تخلیه و بارگیری مجزا در بندر و یا حتی بارگیری و تخلیه توسط جرثقیل های بندر و خطرات ناشی از طوفان و باران ها در حمل و نقل دریایی .
  • دسترسی به حمل و نقل دریایی به همه نقاط ممکن نیست، زیرا بسیاری از کشورها هستند که دارای هیچ گونه مرز آبی نمی باشند و یا اگر مرز آبی دارند حمل و نقل از طریق مرز آبی آن ها سخت و مستلزم دور زدن دنیا می باشد. ‌از این رو می توان حمل و نقل بین المللی جاده را یک راه مطمئن و امن برای نقل و انتقال کالا به حساب آورد.
  • در این روش محموله از لرزش و نوسان کمی برخودار است.
  • می توان به سلامت و ارسال سریع محموله اشاره نمود.
  • در این نوع حمل و نقل امکان استفاده از شبکه های گسترده جاده ای وجود دارد.
  • امکان برنامه ریزی و حمل و نقل و ردیابی محل کالا را برای شما فراهم می آورد.

معایب حمل و نقل بین المللی جاده ای

  • این روش نسبت به دیگر روش ها زمان بر می باشد.
  • به علت زمان طولانی تر جا به جایی و نوع جا به جایی امکان آسیب به کالا را افزایش می دهد.
  • ممکن است به دلیل خرابی و یا ترافیک زمان تحویل به تعویق بیافتد.
  • مقرارت مختلفی که در بین کشور های مختلف وجود دارد می تواند حمل و نقل جاده ای را چالش برانگیز کند.

حمل و نقل بین المللی کالاهای خطرناک از طریق جاده نیز تابع برخی از مقررات بین المللی می باشد. به ویژه می بایست از توافق نامه کشور مربوطه در مورد حمل و نقل بین المللی کالای خطرناک پیروی کند. رانندگانی که کالاهای خطرناک حمل می کنند می بایست گواهی آموزش های لازم را در مورد کالاهای خطرناک داشته باشند.

کلیه وسایل نقلیه تجاری که دارای کالاهای خطرناک هستند باید از آزمون‌های خاصی عبور کنند و با استانداردهای ویژه به خوبی آشنا شوند. این دسته از کالاها به عنوان خطرناک تعریف می شوند: مواد خورنده، مواد منفجره، مایعات و مواد جامد قابل اشتعال، گازها، مواد اکسید کننده، مواد رادیواکتیو و مواد سمی و اسلحه.

حمل و نقل بین المللی ریلی

حمل و نقل ریلی را می توان یکی از انواع حمل و نقل های بین المللی برشمرد که بسیار شبیه به حمل و نقل بین المللی جاده ای می باشد و در هین حال تفاوت هایی نیز دراد. در این نوع حمل و نقل برای جابجایی وسایل و محموله ها از قطارهای باربری استفاده می کنند. ایران نیز جزو کشورهایی است که با برخی از کشورهای همسایه دارای ارتباط ریلی می باشد و از این طریق به گسترش تجارت بین المللی خود وسعت بخشیده است.

حمل و نقل بین المللیحمل و نقل بین المللی

مزایای حمل و نقل بین المللی ریلی

  • تصادف در این روش بسیار کم است و این روش از حمل و نقل از امنیت بالایی برخودار می باشد.
  • این روش از حمل و نقل دارای هزینه پایینی نسبت به روش هوایی و دریایی می باشد.
  • برای حمل برخی از کالا ها از جمله کالای معدنی، حمل و نقل ریلی بهترین روش می باشد.
  • همچنین تغییرات و مشکلات آب و هوایی تاثیر چندانی بر این نوع جا به جایی ندارد.

معایب حمل بین المللی ریلی

  • تمام کشورها از امکان حمل و نقل ریلی برخودار نیستند.
  • شما نمی توانید با استفاده از این روش هر کالایی را حمل و نقل نمایید.
  • مسیر ها و جدول های زمانی در این روش قابل انعطاف نیستند.
  • این روش هزینه بالاتری نسبت به حمل و نقل جاده ای دارد.

هر کشوری در مورد حمل و نقل بین المللی ریلی قوانین مخصوص به خود را دارد. همچنین برای حمل کالاهای خطرناک که دارای کد کالاهای خطرناک سازمان ملل می باشند یا کالاهایی که شرکت حمل و نقل آن ها را خطرناک قلمداد کرده است لازم است که اظهارنامه کالاهای خطرناک را تکمیل کنید.

شرکت حمل و نقل بین المللی شنل

خدمات شنل

a63

حمل و نقل هوایی

a62

حمل و نقل دریایی

a61

حمل و نقل ریلی

a60

حمل و نقل جاده ای

a67

ترانسشیپمنت

a66

تخلیه و بارگیری

a65

تشریفات گمرکی

a64

انبارداری

عوامل موثر بر انتخاب نوع حمل و نقل بین المللی

امروزه در امر تجارت و بازرگاری حمل و نقل بین المللی حرف اول را می زند. برای این کار نیز روش های مختلفی وجود دارد که به چهار دسته ی کلی حمل دریایی، حمل ریلی، حمل جاده ای و حمل هوایی تقسیم بندی می شوند که مزایا و معایب هریک را به صورت جداگانه در بخش پیشین بیان کردیم. با این وجود در تعیین نوع حمل و نقل بین المللی عوامل مختلفی موثر هستند که از جمله مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ظرفیت بارگیری کالا
  • دسترسی به انواع راه‌های حمل و نقل بین‌المللی
  • هزینه یا کرایه حمل کالا
  • سرعت انتقال کالا به مقصد
  • ریسک حمل و نقل
  • اقتصادی بودن روش حمل و نقل (برآیندی از موارد مذکور در انتخاب روش اقتصادی تاثیرگذار هستند).

تفاوت کریر و فورواردر چیست؟

به طور کلی شرکت های حمل و نقل بین المللی به دو دسته کلی کریرد و فورواردر تقسیم بندی می شوند. شرکت های حمل و نقل کریر زیرمجموعه ای از شرکت های حمل و نقل هستند و در زمینه حمل و نقل بین المللی جاده ای فعالیت می کنند. به عبارت دیگر حمل و نقل توسط این شرکت ها از طریق وسایل نقلیه شخصی و یا اجاره ای صورت می پذیرد.

هرچه یک شرکت کریر کارکنان با تجربه تر و تعداد وسیله نقلیه بیشتری داشته باشد، در زمینه حمل و نقل موفقیت بیشتری را کسب خواهد کرد. شرکت های کریر وظایف مختلفی دارند.

از جمله مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صدور راهنامه و عقد قرارداد حمل
  • ارائه مدارک و اسناد موردنیاز برای سفر
  • ارائه ضمانتنامه‌های موردنیاز به سازمان‌های مربوطه برای اخذ اسناد و مدارک ضروری
  • تحویل کالا از شرکت‌های حمل و نقل فورواردر
  • کنترل و نظارت بر فرآیند بارگیری کامیون و تطبیق محموله ارسالی با محموله مذکور در اسناد حمل
  • ارائه مدارک موردنیاز گمرک در مبدا و مقصد
  • ارائه بارنامه
  • تعیین مسیر و مدت زمان حمل کالا
  • تحویل محموله به گیرنده در مقصد مشخص شده
  • امضای اسناد مربوط به کسر و اضافه و آسیب‌دیدگی کالا

 

شرکت های فورواردر که زیر مجموعه شرکت حمل و نقل بین المللی می باشد، نسبت به دیگر شرکت ها دارای حمل و نقل گسترده تری می باشند و کارکنان بیشتری نیز دارند. علاوه بر این، دفتر مرکزی بزرگی برای هماهنگی های لازمه را در اختیار دارند. این شرکت ها بر خلاف شرکت کریر تنها محدود به حمل و نقل زمینی نمی باشند و از دیگر روش های حمل و نقل مانند ریلی، دریایی و زمینی به منظور انتقال کالا بهره می برند.

در مجموع وظایف شرکت فورواردر را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • صدور پروفرمای حمل
  • بستن قرارداد با صاحب محموله یا کالا
  • صدور بارنامه
  • جمع‌آوری کالا با توجه به تقاضای صاحب کالا و قرارداد حمل
  • انبار کردن کالا با توجه به قرارداد حمل و تقاضای صاحب بار
  • بسته‌بندی کالا با توجه به تقاضای صاحب کالا و قرارداد حمل
  • بیمه باربری با توجه به تقاضای صاحب کالا و قرارداد حمل
  • انجام مراحل ترخیص کالا در گمرک مبدا
  • انعقاد قرارداد با سازمان‌های مختلف و دریافت راهنامه و بارنامه زمینی، هوایی و دریایی
  • اخذ ترخیصیه از نماینده خطوط حمل هوایی و دریایی
  • دریافت صورت‌جلسه کسر و اضافه و آسیب‌دیدگی کالا
  • تسویه حساب با طرفین مربوطه
  • اعلام ورود بار به گیرنده

سخن پایانی

ما در این مطلب نگاهی به حمل و نقل بین المللی انداختیم و دیدیم که حمل و نقل بین المللی چه ویژگی­هایی دارد و بهترین روش حمل و نقل بین المللی چیست. اگر شما نیز قصد دارید که وارد این حوزه شوید یا کار تجارت با کشورهای دیگر را آغاز کنید، بهتر است که در ابتدا به مسائل مهمی مانند نوع کالا، وزن آن، زمان موردنیاز برای حمل و نقل و میزان بودجه خود نگاهی بیاندازید.

هر کدام از روش­ های حمل و نقل برای گونه­ خاصی از کالاها و شرایط مناسب است. به عنوان مثال اگر قصد دارید کالایی را به کشور دیگری بفرستید و از نظر زمانی عجله دارید، روش حمل و نقل بین المللی هوایی  بهترین گزینه است. قوانین کشورها نیز در این مسئله بسیار تاثیرگذار است.

اگر قصد دارید که در مورد روش ­های حمل و نقل بیشتر بدانید، با مجموعه شرکت حمل و نقل بین المللی شنل تماس بگیرید تا خدمات خود را به شما ارائه بدهد. از آن جایی که قوانین کشورها با سرعت فراوانی تغییر می­ کنند، بهتر است که از این شرکت­ بخواهید به شما در این زمینه کمک کنند. این مجموعه با جدیدترین قوانین آشنا هستند و کاری می­کنند که حمل و نقل شما به مشکل برنخورد.