حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی

تجارت بین المللی یکی از بهترین راه های برای گسترش هرچه بیشتر تجارت شماست.
حمل و نقل بین المللی
حمل و نقل بین المللی

حمل و نقل ریلی

حمل و نقل جاده ای

حمل و نقل بین المللی

حمل و نقل هوایی

حمل و نقل بین المللی

حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی

در حال حاضر روش های مختلفی برای جابجایی کالا و یا افراد در سراسر دنیا وجود دارد که از جمله آن ها حمل و نقل دریایی را هم می توان نام برد. حمل و نقل دریایی نیز مانند دیگر روش های حمل و نقل بین المللی این امکان را به شما می دهد که با ایمنی بالایی بتوانید کالا و اجناس خود را با این روش منتقل کنید. اما این نوع حمل و نقل نیز مانند دیگر روش ها همچون حمل و نقل هوایی، حمل و نقل بین المللی جاده ای و حمل و نقل ریلی دارای شرایط و قوانین خاصی است و از اصول خاصی پیروی می کند.

حمل و نقل بین المللی بخشی از تجارت محسوب می شود که یکی از روش های آن حمل و نقل دریایی است که توسط کشتی های باری بزرگ با تجهیزات و ویژگی های خاصی انجام می شود. ارائه خدمات کارآمد و مفید در این نوع حمل و نقل نقش موثری در تجارت موفق بین المللی خواهد شد. همچنین در نظر داشته باشید که 90 درصد از تجارت بین المللی هر کشور در جابجایی کالاها به حمل و نقل دریایی اختصاص دارد. در ادامه می خواهیم شما را با روند کاری حمل و نقل دریایی آشنا کنیم. با مجموعه شرکت حمل و نقل بین المللی شنل همراه باشید.

حمل و نقل دریایی چیست؟

امروزه یکی از مهم ترین و رایج ترین نوع جابجایی حمل و نقل دریایی مسحوب می شود. انواع مختلفی از کشتی ها در اقیانوس وجود دارد که برای اهداف مختلفی به کار گرفته شده است. این کشتی ها می تواند برای اهداف نظامی، حمل مسافر و کالا به کار گرفته می شود. اما حقیقت این است که بسیاری از کشتی هایی که در اقیانوس ها حرکت می کنند به منظور حمل و نقل بین المللی بار هستند. ساختار کلی کشتی های باری با یکدیگر متفاوت است و البته از نظر مسیر نیز این کشتی ها باهم فرق دارند.

حمل و نقل دریایی به روشی گفته می شود که اجناس و افراد با استفاده از وسایل حمل و نقل دریایی از جمله قایق، کشتی و دیگر وسایل شناور بر روی سطح آب جابجا می شوند. معمولا کالاهایی که در بستر دریا منتقل می شوند دارای حجم و اندازه بزرگ هستند. سفرهای دریایی زمان بیشتری می برد و از این رو کمتر کسی با استفاده از این روش مسافرت می کند به همین دلیل اکثر کشتی ها برای جابجایی کالا و لوازم مورد استفاده قرار می گیرد.

حمل و نقل دریایی

مزایا و معایب استفاده از حمل و نقل دریایی

A119

کمترین میزان خسارت

A120

ارزان ترین روش

A118

کمترین میزان آلودگی

A117

ایده آل ترین روش

حمل و نقل دریایی موثرترین روش برای جابجایی کالا در سطح جهانی محسوب می شود و هر ساله در جهان بیشترین درصد حمل و نقل کالا به انجام می رساند. این روش در مقایسه با دیگر حمل و نقل های بین المللی دارای مزایای فراوانی می باشد که در ادامه به هریک از آن ها اشاره خواهد شد. در حال حاضر کشتی های عظیم الجثه که برای جابجایی بار طراحی گشته اند، ظرفیت حمل کالا با استفاده از کشتی را بیش از پیش افزایش داده اند و به طور تقریبی می توان گفت هر کشتی مگا قابلیت حمل هزاران کانتینر را دارد.

حمل و نقل دریایی از نظر اقتصادی و ایمنی از سایر روش های حمل و نقل دارای اطمینان بیشتری هستند. بارهایی که وزن بالایی دارند را به سختی می توان از طریق وسایل نقلیه زمینی یا توسط قطار و هواپیما جابجا نمود. اما این گونه بارها به سهولت توسط حمل و نقل دریایی قابل انجام است. با مجموعه حمل و نقل بین المللی شنل همراه باشید.

از مزایای استفاده از حمل و نقل بین المللی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

حمل و نقل دریایی در مقایسه با سایر شیوه ها ارزان تر بوده و به همین دلیل صاحبین کالا و موسسه های تجاری تمایل دارند که کالای خود را از طریق مسیرهای آبی جابجا کنند. در واقع می توان گفت از طریق دریا و آب های آزاد بیشترین حجم از تجارت و حمل و نقل صورت می پذیرد.

مزیت دوم این نوع حمل و نقل این است که حمل کالا در حجم بسیار بالا صورت پذیرد. در واقع می توان محموله های نسبتا سنگین (حدودا 200 تا 500 هزار تن) را به سهولت می توان از طریق مسیر آب های آزاد توسط کشتی های باری از بندری به بندر دیگر منتقل نمود.

حمل و نقل دریایی در مقایسه با دیگر روش ها بسیار ارزان می باشد و برای بارهای سنگین و حجیم گزینه ای مناسب است. به همین علت اغلب صاحبین کارخانه های تجاری از طریق آب های آزاد حمل کالای خود را انجام می دهند. چرا که با سرعت پایین تری صورت می پذیرد.

از دیگر مزایای حمل و نقل دریایی نسبت به سایر روش ها این است که دارای ثبات و تشابه نسبی در کرایه ها می باشد. این نرخ را شرکت های بزرگ حمل و نقل بین المللی تعیین می کند.

از معایب حمل و نقل دریایی نیز می توان به موارد زیر اشاره داشت:

حمل و نقل دریایی در کنار داشتن مزایای مختلف، معایبی را نیز به همراه دارد. یکی از اصلی ترین معایب این روش که باعث می شود بسیاری از افراد از  این روش منصرف شوند این است که زمان زیادی طول می کشد تا بار شما جابجا گردد. در این روش مواردی از جمله شرایط جوی و باد و طوفان بر روی زمان انتقال کالا تاثیر می گذارد. به همین منظور در صورتی که شما برای جابجایی لوازم نیاز به سرعت بالایی دارید، نمی توانید از روش حمل و نقل دریایی بهره ببرید. ولی به طور کلی با کمی صبر و تحمل می توانید کالای خود را با ایمنی بیشتری جابجا کنید.

شرکت حمل و نقل بین المللی شنل

خدمات شنل

a63

حمل و نقل هوایی

a62

حمل و نقل دریایی

a61

حمل و نقل ریلی

a60

حمل و نقل جاده ای

a67

ترانسشیپمنت

a66

تخلیه و بارگیری

a65

تشریفات گمرکی

a64

انبارداری

انواع حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی کالا به شیوه حمل کراس استافینگ

حمل کراس استافینگ عبارت است از انتقال کالا از یک کشتی به کشتی دیگر  و ادامه مسیر به سمت مقصد. این روش در زمان تحریم و در بنادر کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. نکته حائز اهمیت در مورد کشتی های کراس استافیگ این است که بایستی یکی از کشتی ها دارای جرثقیل برای تخلیه کالا باشد. به همین دلیل گاهی مواقع خطراتی در زمان جابحایی ، سلامتی کالا را تهدید می نماید. عموما در کشورهایی مانند ایران که در تحریم به سر می برند، بر حسب شرایط مخصوص از این شیوه به ویژه جهت واردات کالای خود استفاده می کنند.

حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی کالا به شیوه ترانسشیپ

ترانسشیپ به معنی ترابری کالا به یک بندر واسط است. در صورتی که امکان بارگیری به صورت مستقیم از بندر مبدا به مقصد وجود نداشته باشد از این شیوه حمل و نقل استفاده می شود. به عنوان مثال کالای یک کشتی در بندر جبل علی پهلو می گیرد و در آن جا به کشتی دیگر و یا یک هواپیمای دیگر منتقل می شود و به سمت مقصد نهایی مانند ترکیه راهی می شود.

حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی به شیوه حمل چارترینگ

حتما نام چارتر را در هواپیمایی های مختلف نیز شنیده اید، چاتر به معنی اجاره می باشد. در این روش شرکت مورد نظر از اجاره کامل کشتی  استفاده می کند. این برای زمانی است که حجم و وزن کالایی که باید انتقال یابد زیاد بوده و یا اینکه محموله بسته بندی ویژه ای ندارد و می تواند از کشتی چارتری استفاده کند.

حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی کالا به شیوه گروپاژ

در این نوع از حمل و نقل کالاهای همگونی که دارای فروشندگان گوناگونی بوده اما به یک مقصد ارسال می گردند را می توان به صورت گروهی دسته بندی کرد و توسط یک محموله ارسال گردد. در این نوع موارد فرمانده کشتی به صدور بارنامه گروهی اقدام می کند. به این گونه حمل و نقل، گروپاژ گفته می شود.

حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی کالاهای فله

برخی از کالاها به صورت فله ای و بدون بسته بندی ارسال می شوند و نیازی به پرداخت هزینه بسته بندی نمی باشد. در این صورت می توان حمل و نقل کالاهای فله ای استفاده کرد. این نوع کالاها دارای کشتی های مخصوصی می باشند که می توان از آن ها استفاده کرد.

حمل و نقل دریایی

انواع بار در حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی با نرخ های باربری مختلفی در دسته های مختلفی گروهبندی می شود. که البته این گروهبندی به دلیل بارهای مختلف  صورت می پذیرد که در ادامه برخی از آن ها ر ا برای شما بیان می داریم.

حمل و نقل دریایی عمیق از دریا

دریای عمیق عموما بین قاره ها می باشد. خدمات حمل و نقل از عمق دریا به مفهوم حمل و نقل میان قاره ای با عبور از سطح اقیانوس ها و در واقع طی نمودن مسافت های طولانی می باشد. این کار از طریق به کارگیری کشتی های بزرگ صورت می پذیرد. حمل دریایی عمیق بیشتر برای کالاهایی همچون سنگ، آهن، سیمان، روغن و کود به کار می رود که عموما کشتی ها بزرگ برای جابجایی این محصولات استفاده می شود.

حمل و نقل دریایی کوتاه (حمل و نقل ساحلی)

 در مقابل حمل و نقل از عمق دریا، حمل و نقل دریایی کوتاه وجود دارد. این نوع حمل و نقل برای مسافت های کوتاه ایجاد شده است که طبیعتا نوع کشتی آن ها با کشتی هایی که در دریای عمیق فعالیت می کنند متفاوت است. این نوع کشتی ها کوچکتر هستند و برخی اوقات نیز قادرند به داخل کشور سفر نمایند. این کشتی ها به داخل اقیانوس عبور نکرده در راستای ساحل و دیگر آب ها به حرکت خود ادامه می دهند. حمل دریایی کوتاه عموما برای کالاهایی به کار می رود که حجم کمتری دارند و طبیعتا نرخ بار آن ها با حمل دریایی عمیق متفاوت است.

حمل و نقل دریایی داخلی

این نوع از حمل و نقل از طریق کشتی هایی صورت می پذیرد که در آبراه های داخلی در حرکت می باشند. این آبراه ها می تواند کنال، رودخانه و دریاچه باشد. حجم این نوع از حمل و نقل نسبت به حمل دریایی عمیق و کم عمق کمتر م باشد و کشتی های آن متناسب با آبراه های داخلی ساخته می شود. محصولاتی که از طریق آبراه های داخلی قابل حمل هستند می توان معادن، فرآورده های نفتی و محصولات شیمیایی اشاره کرد.

اهمیت حمل بار با کشتی در چند سال اخیر

حمل بار با کشتی در چند دهه اخیر رشد بی سابقه ای داشته است و تجار در سراسر جهان ترجیح می دهند به جای استفاده از روش های حمل و نقل هوایی ، حمل و نقل جاده ای ، حمل و نقل ریلی هزینه بر، از حمل بار دریایی استفاده کنند. اگر می خواهید مقادیر بالایی کالا را وارد کشور کرده یا از آن جا خارج کنید؛ قطعا روش بابری دریایی بهترین گزینه ممکن خواهد بود. چون هزینه های حمل و نقل دریایی به طور متوسط دو برابر یا بیشتر از وظایف کشورهای وارد کننده است.

کشتی هایی که به منظور جابجایی بار استفاده می شوند از طراحی مخصوصی برخوردار هستند. هر کالایی با توجه به مشخصاتی که دارد توسط یک کشتی مخصوص جابجا می شود. حمل بار با کشتی توسط شرکت های معتبر و شناخته شده ای همچون شرکت حمل و نقل دریایی شنل انجام می شود که در کاهش هزینه ها قدم های مهم و برجسته ای برداشته است.

انواع کشتی های باری از لحاظ نوع ساخت

همانطور که در بخش های پیشین اشاره داشتیم برای هر نوع حمل و نقل دریایی از کشتی های بخصوصی استفاده می شود. ساختار کشتی های باری نیز با توجه به وع حمل متفاوت است. در واقع هریک از کشتی ها با توجه به نیاز آن کالا طراحی و تولید می گردد. در ادامه شما را با انواع کشتی های باری آشنا خواهیم کرد. با مجموعه حمل و نقل بین المللی شنل همراه باشید.

کشتی های حمل گاز

حمل و نقل دریایی

کشتی های حمل گاز عموما در تانکرهای نفتی دسته بندی می شوند اما از فن آوری پیشرفته تری برای ذخیره گاز مایع برخوردار هستند. این نوع کشتی ها را می توان به دو گروه LNG و LPG تقسیم بندی کرد. تفاوت اصلی این دو گروه از نظر فنی می باشد. در حقیقت کشتی های گروه LNG در دمای 17- درجه سانتی گراد و LPG در 50- درجه سانتی گراد و در فشار 18 کیلوگرم بر ساتی متر مربع گاز حمل می کنند.

کشتی های RO-RO

حمل و نقل دریایی

کشتی‌های Ro-Ro دارای رمپ و سکوهایی هستند که می‌توانند هر وسیله نقلیه چرخ‌دار را، از اتومبیل‌های شخصی گرفته تا وسایل نقلیه صنعتی یا کامیون‌های بارگیری شده برای سفرهای طولانی مدت بی‌حرکت کنند. همچنین روش‌های ترکیبی برای حمل‌ونقل مسافر (RO-RO) و با کانتینر (Ro-Lo) وجود دارد. در هر صورت، این نوع از انواع کشتی‌ های باری به ویژه برای جلوگیری از آسیب رسیدن به وسیله حمل‌ونقل و باری، طراحی ‌شده‌اند. این کشتی‌ها دارای طبقات مختلف و متحرک هستند تا از فضای آنها حداکثر استفاده به عمل آید و وسایل نقلیه می‌توانند به‌طور مستقیم به این کشتی‌ها وارد یا از آن خارج شوند.

کشتی های یخچالی

حمل و نقل دریایی

همان‌طور که از نام این کشتی‌ها مشخص است، آن‌ها مجهز به یخچال‌هایی برای نگهداری مواد غذایی یا کالاهای فاسدشدنی هستند. انواع مواد مانند: میوه، لبنیات و مواد پروتئینی در آنها جابجا می شوند. انبار این نوع کشتی‌ها دارای امکاناتی برای برودت دما مختص به هر کالا است.

کشتی های دام‌بر

حمل و نقل دریایی

کشتی‌های دام‌بر کشتی‌هایی هستند که به‌طور انحصاری در حمل‌ونقل تعداد زیادی از حیوانات زنده همراه با الزامات موردنیاز برای جابجایی آن‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند. در این کشتی‌ها معمولا غذا، آب، بستر خاکی، دارو، و غیره برای دام موجود است. سفر کشتی‌های دام‌بر از سه روز تا سه یا چهار هفته ادامه دارد.

کشتی های باری عمومی

حمل و نقل دریایی

کشتی های مخصوص کالاهای عمومی برای بارگیری و جابجایی طبف وسیعی از کالاها مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع کشتی ها دارای جرثقیل نیز می باشند که برای بارگیری مورد استفاده قرار می گیرد. البته به دلیل کاربرد این کشتی ها و حجم کمتر آن ها نسبت به کشتی های تخصصی، کم کم در حال جایگزین شدن می باشند.

کشتی های حمل کانتینر

حمل و نقل دریایی

نیمی از کشتی هایی که در سطح اقیانوس مشاهده می کنید حمل کننده کانتینر می باشند. بیشترین کاربرد این کشتی ها برای حمل خشکبار در سطح بین المللی می باشد. به طور کلی کشتی های حمل کننده کانتینر که برای حمل و نقل دریایی مورد استفاده قرار می گیرد، کشتی های خودکاری هستند که با جرثقیل های دروازه ای بارگیری و تخلیه می شوند.

کشتی های فله بر

حمل و نقل دریایی

این کشتی ها در حمل و نقل دریایی برای حمل بارهای جامد مورد استفاده قرار می گیرد. بارهایی مانند غلات، سیمان و یا مواد معدنی با استفاده از انواع کشتی فله بر در سطح بین المللی جابجا می شود. برای بارگیری و تخلیه این کشتی ها از جرثقیل های قاشقی شکل می بایست استفاده شود به همین دلیل بر روی عرشه فضای خاصی را برای آن ها طراحی کرده اند.

تانکرهای نفت

حمل و نقل دریایی

یکی از انواع کشتی های باری، تانکرهای نفت می باشند که برای انتقال نفت خام از آن ها استفاده می شود. این نوع کشتی ها از نظر طراحی متفاوت هستند و در برابر نشت روغن می بایست مقاومت ساختاری بالایی داشته باشند. همچنین سیستم پمپاژ و بارگیری تخلیه آن ها با دیگر کشتی های باری متفاوت است. اسکله این نوع کشتی ها به دلیل بزرگ بودنشان در دریای آزاد می باشد و جالب است بدانید که می توانند تا دو میلیون بشکه نفت را در خود جای دهند.

برای حمل بار با کشتی به چه مدارکی نیاز است؟

برای حمل بار با کشتی از طریق شرکت های بین المللی حمل و نقل، باید حتما تمام اسناد و مدارک لازم جمع آوری شود. بیشتر شرکت های حمل و نقل بین المللی علاوه بر مدارک کلی، یک سری مدارک اختصاصی هم از صاحب کالا درخواست می کنند و تا زمانی که مدارک تکمیل نشود؛ هیچ کالایی حمل و نقل نمی شود.

به طور کلی در قرارداد های حمل و نقل، فرد باید مدارک شناسایی را برای پر کردن فرم های قرارداد ارائه کند. در قرارداد ها تمام شرایط شرکت، شرایط ارسال و همچنین هزینه ارسال قید می شود. اگر هر کدام از طرفین به شرایط قید شده در قرارداد پایبند نباشد، مشمول جبران خسارت خواهد شد.

بعد از ارائه مدارک و تنظیم قرارداد، نوبت به اخذ بارنامه می رسد. بارنامه یا سند بار باید تا پایان مراحل حمل و نقل نگهداری شود. در صورتی که بارنامه گم شده و آسیبی به کالا وارد شود؛ شرکت می تواند هیچ خسارتی نپردازد و خود را تبرئه کند. تنظیم بیمه نامه هم یکی از مدارک مهم در حمل بار با کشتی است. تمامی شرکت های حمل و نقل دریایی موظف هستند به مشتریان خود بیمه نامه ارائه کنند.

پیشنهاد : بهترین شرکت حمل و نقل ترکیبی؟

اطلاعات لازم

در قرارداد حمل و نقل ریلی باید مدارک و اطلاعات زیر درج شود:

  • نام محل دقیق بارگیری: این نام در قرارداد EXW آدرس مبدا بار و در قرارداد FOB نام بندرگاه مبدا بوده که باید به شرکت حمل‌ و‌ نقلی اعلام شود.
  • مقصد بار: تعیین کردن محل خروج بار از کشتی است.
  • انتخاب شیوه حمل بار: اگر یک کانتینر به صورت کامل اجاره شود، FCL و برای خرده بار، LCL را انتخاب کنید.
  • تعداد و ابعاد کانتینر‌ ها مشخص شود.
  • تعداد پالت‌ ها و کارتن‌ های موجود در هر کانتینر، باید دقیقا مشخص شود.
  • حجم و وزن پالت‌ ها و کارتن‌ ها دقیق درج شود.
  • کد تعرفه: این کد بر اساس نوع بار تعیین می شود. هر کالایی یک کد مجزا دارد.

قوانین حاکم بر حمل و نقل دریایی ایران

کتاب قوانین حمل و نقل دریایی ایران در ۱۴ فصل تدوین شده است و نکات مختلفی را دربر می‌گیرد. در ادامه ضمن اینکه به سرفصل‌های این کتاب اشاره می‌کنیم، توضیح مختصری درباره این فصل‌ها نیز ارائه خواهیم کرد:

  1. قوانین حمل و نقل دریایی در ایران: این فصل دارای ۲۸ ماده است و بیان می‌کند که یک کشتی برای آنکه به ثبت برسد باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد.
  2. حقوق ممتازه: در این فصل به موضوع ضمانت در پرداخت بدهی و انجام تعهدات مالک کشتی پرداخته شده است.
  3. رهن کشتی: در ۱۰ ماده به موضوع رهن کشتی و قوانین آن می‌پردازد.
  4. باربری دریایی: شامل ۱۷ ماده است و در آن به موضوع حق باربری اشاره می‌شود.
  5. تعهدات مالکین کشتی نسبت به خدمه و تاجران: نحوه برخورد و تعامل مالکین کشتی با صاحبان کالا و کشورهای معامله‌کننده را شرح می‌دهد.
  6. وظایف ناخدا و خدمه کشتی: مسئولیت‌های ناخدا از قبلی صدور بارنامه و تحویل بار در این فصل بازگو شده‌اند.
  7. وثیقه دادن بار و دریافت وام: این فصل در واقع تکمیل کننده فصل سوم است.
  8. حمل مسافر: به مقررات حمل مسافر از طریق کشتی می‌پردازد.
  9. اجاره کشتی: اجاره کشتی با رهن آن فرق‌هایی دارد که در این فصل مورد اشاره قرار می‌گیرند.
  10. تصادف کشتی‌ها: قوانین مربوط به تصادف کشتی‌ها و آسیب دیدن آنها را دربر می‌گیرد.
  11. کمک به کشتی‌ها در خلیج فارس: نحوه کمک به کشتی‌هایی که در خلیج فارس با خطر مواجه شده‌اند در این فصل بیان شده است.
  12. خسارت دریایی: انواع خسارت در هنگام حمل و نقل بار را توضیح می‌دهد.
  13. دادگاه دریایی: نحوه رسیدگی به شکایات در دادگاه دریایی را بیان می‌کند.

حمل و نقل دریایی یا همان حمل بار با کشتی امروزه در دنیا رواج پیدا کرده و بهترین نوع جابه جایی تلقی می شود. حتماً می دانید که انواع مختلفی از کشتی وجود دارد که با هدف خاصی ساخته و جابه جایی کالایی خاص را برعهده می گیرند. ما در این مقاله قصد داریم هر آنچه لازم است درباره حمل با کشتی و مزایا و معایب آن بدانید را در اختیارتان قرار دهیم.

چگونگی انجام حمل بار با کشتی

به راستی می توان گفت حمل و نقل دریایی یا حمل بار با کشتی یکی از مقرون به‌ صرفه‌ ترین روش‌ ها در حمل‌ و نقل کالاها به شمار می رود. حمل با کشتی تنها مختص جابه جایی کالا نمی شود بلکه به منظور حمل مسافر و اهداف نظامی نیز از این روش بهره می‌گیرند‌. در حمل با کشتی باید در نظر داشته باشیم که هر کالایی شرایط جابجایی خاص خودش را دارد و هر یک از آن ها با توجه به شرایطشان با کشتی باری مخصوصی جابه جا می‌ شوند. به طور کلی می توان گفت کشتی های باری به دو دسته کشتی‌های لاینر یا خطوط منظم و کشتی های ترامپ یا خطوط نامنظم تقسیم بندی می شوند‌. درباره کشتی‌ های لاینر باید بگوییم که تمام فعالیتشان با برنامه و مشخص است و در خطوط دریایی نیز طبق ضوابط خاصی عبور و مرور می کنند. درباره کشتی‌ های ترامپ نیز باید بگوییم که دیگر مانند کشتی های لاینری در خطوط معینی فعالیت نمی‌ کنند و کالای حمل شده را به هر نقطه‌ای که صاحب کالا بخواهد می رساند.

مزایای حمل کالا با کشتی

  • حمل با کشتی نیز مانند هر روش جابه جایی دیگر از مزایا و معایب متعددی برخوردار شده است. اگر به جهت هزینه ها بخواهیم روش حمل با کشتی را با سایر روش های حمل و نقل مقایسه کنیم باید بگوییم که روش حمل با کشتی بسیار مقرون به صرفه تر از سایر روش ها می باشد. البته در صورتی که برای رسیدن کالا به مقصد عجله دارید توصیه می کنیم از روش حمل با کشتی استفاده نکنید؛ زیرا این روش نسبت به سایر روش ها کمی کند است.
  • از دیگر مزایای سفر و حمل با کشتی این است که نیازی نیست زمان زیادی را صرف باز و بسته کردن چمدان خود کنید. در واقع شما در روز اول محتویات چمدان خود را در کابین خالی می کنید و در حین سفر از آن ها استفاده خواهید کرد، سپس در آخرین روز سفر دوباره می توانید محتویات را به داخل چمدان برگردانید.
  • دیگر مزیت حمل با کشتی این است که محل استراحتگاه و گردشگری شما باهم ادغام شده است. در واقع شما برای دیدن جاذبه های هر شهر لازم نیست از کشتی بیرون آیید، بلکه در کشتی می نشینید و از زیبایی های اطراف خود لذت می برید.
  • علاوه بر موارد مذکور باید بگوییم از آن جایی که کشتی‌ ها قابلیت و ظرفیت بار زیادی را دارند، می توانید با یک بار حمل با کشتی، کالاهای بسیار زیادی را جابه جا کنید که در نتیجه آنکاهش آثار زیست ‌محیطی را به دنبال خواهیم داشت.
  • همه ما می دانیم که ردپای‌ کربنی در کشتی ها نسبت به سایر لوازم حمل و نقل مانند هواپیما بسیار کمتر است و این موضوع را می توان مزیت دیگری از حمل با کشتی دانست.

مقایسه حمل بار با کشتی با انواع روش های حمل و نقل

حمل و نقل واژه آشنایی در بین صنایع مختلف است. با توجه به پیشرفت علم و گذر زمان، بشر توانسته روش های حمل و نقل را تسریع بخشد و آن را در زمینه‌ های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بشناساند. امروزه علاوه بر حمل با کشتی چندین نوع دیگر حمل و نقل مانند حمل و نقل هوایی، جاده ای و ریلی چند شاخه مهم از صنعت حمل و نقل در دنیا به شمار می روند. روش های متعدد حمل و نقل جهت برقراری ارتباط شهرها و کشورها با یکدیگر می باشد که تاکنون تأثیرات خاص خود را بر صنعت گردشگری نیز داشته است. در این بخش از مقاله قصد داریم حمل با کشتی را با سایر روش های حمل و نقل و جابه جایی مقایسه کنیم.

مقایسه حمل با کشتی با راه ریلی و راه هوایی

در اولین مورد از مقایسه روش های جابه جایی باید بگوییم که هزینه تمام شده جهت جابه جایی کالا در حمل با کشتی یکی از مهم ترین مواردی است که مورد توجه قرار گرفته است. در حقیقت هزینه تمام شده برای حمل با کشتی بسیار کمتر از هزینه هایی است که برای حمل هوایی یا ریلی پرداخت می شود؛ اما به چه دلیل این تفاوت قیمت در حمل با کشتی و سایر راه ها وجود دارد؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که سوخت و انرژی یکی از اصلی ترین موارد مورد نیاز جهت جابه جایی کالاها می باشد. سوخت هواپیما و انرژی مورد نیازی که برای نشستن و برخاستن نیاز دارد نیازمند پرداخت هزینه های بیشتری می باشد، درحالی‌که این انرژی برای حرکت کشتی مورد نیاز نیست؛ لذا می توان گفت هزینه حمل با هواپیما بسیار بالاتر از هزینه حمل با کشتی است. البته درباره حمل و نقل ریلی نیز باید بگوییم که با توجه به اینکه سوخت مورد نیازش گازوئیل است، نیازی به پرداخت هزینه های هنگفت جهت تأمین سوخت نمی باشد.

درباره سرعت حمل با کشتی و سایر روش های جابه جایی باید بگوییم که کشتی نسبت به سایر روش ها از سرعت کمتری برخوردار می باشد‌. در صورتی که برای رسیدن کالایتان به مقصد عجله ای ندارید بهتر است با کم کردن هزینه ها از روش حمل با کشتی کمک بگیرید. در حمل با کشتی نسبت به سایر روش های جابه جایی می توانید اطمینان حاصل کنید که محصولاتتان بدون کمترین آسیبی به مقصد می رسند. علاوه بر موارد فوق باید بگوییم از آن جایی که کشتی ها ظرفیت بسیار زیادی برای حمل بار دارند در نتیجه حمل با کشتی می تواند یک روش ایده آل برای کاهش آثار زیست محیطی به شمار رود.

ارزان ترین روش حمل

همان طوری که گفته شد روش های متعددی برای جابه جایی کالاها و حمل و نقل آن ها وجود دارد؛ اما باید بگوییم که حمل با کشتی در کنار امنیت فوق العاده ای که دارد یکی از ارزان ترین روش های جابه جایی کالاها محسوب می شود. زمانی که سخن از ارزانی به میان می آید بسیاری از افراد فکر می کنند شاید آن راه به اندازه کافی مطلوب نیست که قیمتی پایین تر از سایر رقبا دارد؛ اما درباره حمل و نقل دریایی و سایر روش های موجود باید بگوییم که برتری هر یک از موارد نیست که بر قیمت تمام شده تأثیرگذار است، بلکه ارزان بودن نوع سوخت، عدم وجود موانع بر سر راه کشتی ها و بهره مندی از ظرفیت عظیم الجثه و… است که بر کاهش قیمت تمام شده حمل با کشتی تأثیر مثبت می گذارد. در واقع شیوه درست حمل با کشتی باعث شده تجارت بین المللی در کشورمان افزایش یابد و همین امر سبب توسعه صادرات کالاهای دریایی شد‌ه است. علاوه بر این باید بگوییم که حمل با کشتی در سطح بین المللی به دلیل تأثیر گذاری بسیار زیادی که در قیمت تمام شده کالاهای جابه جا شده دارد در تجارت آزاد و رقابتی بسیار حائز اهمیت است. حمل با کشتی یکی از مرسوم ترین و مقرون به صرفه ترین روش های حمل بار دریایی است. در صورتی که افراد شرکت کشتی رانی موردنظر خود را به درستی انتخاب کنند، قادر خواهند بود محموله‌ و کالاهای تجاری خود را با کمترین قیمت و در ایمن ترین حالت ممکن به مقصد ارسال کنند.

کاربرد و‌ خدمات حمل با کشتی

هنگامی که قصد حمل با کشتی را داشته باشید حتماً خود را برای همسفر شدن با تعداد زیادی از افراد با فرهنگ های متفاوت آماده می کنید. کشتی یک فضای بسیار بزرگ است که خیلی هم بی شباهت به یک هتل لوکس چند ستاره نمی باشد. در اکثر کشتی ها دیده شده که تعدادی حوض روباز یا سرپوشیده، باشگاه، سونا، جکوزی و… وجود دارد. در واقع در کشتی با چنین فضایی تعداد زیادی از افراد از اقشار مختلف گرد هم جمع می شوند که لازم است جهت جلب رضایت آن ها خدمات متفاوتی از جمله تنوع غذایی بسیار بالایی را ارائه دهند. در اکثر کشتی ها مکانی به نام بوفه اوپن وجود دارد که خدمه آن به طور دائمی مطابق نظرات مهمانان و مسافران حاضر در کشتی غذا می پزند. شما می توانید غذای موردنظر خود را در رستوران مجلل کشتی میل کنید؛ اما در صورتی که تمایلی برای رفتن به رستوران ندارید می توانید در کابین خود بنشینید و غذای موردنظر خود را به پرسنل رستوران سفارش دهید تا آن را در کابینتان نزد شما آورند و نوش جان کنید.

امنیت در حمل با کشتی

علاوه بر موارد مذکور درباره جابه جایی کالاها و حمل با کشتی باید بگوییم ایمن سازی وضعیت کالاها به هنگام جابه جایی خصوصا در مواردی که مسیر طولانی است از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. لذا به جرئت می توان گفت در حمل با کشتی می توان شاهد تأمین امنیت کالاها که در قدم اول بسته بندی فوق العاده و مناسب آن هاست، باشید. در گام بعدی بارگیری به صورت کاملا ایمن در کانتینر انجام می گیرد تا در نهایت کالای مدنظر به بندر برسد و پس از آن به گیرنده تحویل داده شود. در صورتی که شرکت حمل و نقل دریایی یا حمل با کشتی را با دقت انتخاب کنید قطعاً مسئولان وظیفه شناسی محصولات شما را جابه جا خواهند کرد. در صورتی که مامور و متصدی امور فردی مسئولیت پذیر باشد نه تنها نسبت به تأمین بیمه نامه برای شما اقدام می کند بلکه نظارت دقیقی نیز بر روند کار دارد تا محصول مدنظر شما به سلامت به مقصد برسد. از دیگر کاربردهای حمل با کشتی این است که در مواقعی که قصد داشته باشید محموله های بزرگی همچون یخچال و اجسامی با ارتفاع بیش از 155 سانتی متر را جابه جا کنید به راحتی و بدون هیچ مانعی قادر خواهید بود آن را به حمل با کشتی بسپارید، این حالی است که چنین جابه جایی از عهده هواپیما نیز برنمی آید و محدودیت دارد.

به علاوه اینکه با یک حساب و کتاب ساده متوجه خواهید شد زمانی که صحبت از ارسال حجم انبوهی از وسایل مانند محموله‌ های بسیار زیاد با وزنی بیش از 2000 کیلو به می آید هزینه ارسال مقرون به صرفه ای نسبت به سایر روش ها در میان است؛ بنابراین ارسال این حجم عظیم از بار با حمل با کشتی بسیار معقولانه تر می باشد.

چند نکته برای حمل ایمن بار با کشتی

در این بخش از مقاله قصد داریم چند نکته طلایی و اساسی را به شما عزیزان آموزش دهیم تا به هنگام حمل با کشتی بهترین تجربه را به دست آورید‌.

  • برای اینکه بتوان حمل با کشتی را به نوعی جابه جایی اقتصادی در نظر گرفت باید در ابتدا به ظاهر و اندازه کشتی‌ ها که پس از کالاها مهم‌ ترین عامل هستند دقت کنید. در واقع کشتی ها باید به قدری بزرگ ساخته شوند که ظرفیت حمل و جابه جایی تعداد زیادی کالا را داشته باشد. در واقع یک شرکت حمل با کشتی یا حمل و نقل دریایی زمانی موفق است که برای جابه جایی کالاهای مورد نظرش از کشتی‌ های عظیم الجثه و بزرگ بهره گیرد. شاید جالب باشد بدانید که باد، باران، برف و سیل بیشتر از هر چیزی به حمل و نقل ریلی و جاده ای آسیب وارد می کند و در این مواقع است که مزایای حمل با کشتی را بیشتر می شناسید.
  • همیشه سعی کنید برای حمل با کشتی به شرکتی مراجعه کنید که نوع بسته بندی آن ها استاندارد است. استاندارد بودن نوع بسته بندی نه تنها کالاها را در برابر هرگونه آسیب جدی مصون می کند، بلکه در زمان خروج از گمرک نیز محصولات شما به مشکل برنخواهند خورد. در این باره باید بگویم در صورتی که بسته بندی کالا استاندارهای لازم را نداشته باشد احتمالا توسط کارکنان گمرک مرجوع خواهند شد و اینگونه هزینه های جابه جایی بار برای شما نیز افزایش خواهد یافت.
  • حدالامکان سعی کنید در داخل بسته های خود ضربه گیر نصب کنید تا جعبه های بسته بندی به طور مستحکم تری روی هم سوار شوند.
  • در مرحله بعدی باید بگوییم که وزن و اندازه کالا را با بسته بندی تطبیق دهید؛ زیرا جعبه ها باید بتوانند وزن کالا را به خوبی تحمل کنند. در این صورت احتمال آسیب به کالای شما کاهش پیدا خواهد کرد. البته این موضوع زمانی از اهمیت بیشتری برخوردار می شود که کالای موردنظرتان از وزن بالایی برخوردار باشد.
  • جهت بسته بندی اجسام سنگین و شکننده حتماً از جعبه های چوبی یا پالت پلاستیکی استفاده کنید.

بسته بندی در حمل بار با کشتی باید چگونه باشد؟

بسته بندی صحیح، در حمل بار با کشتی حرف اول را می زند. هر کالای صادراتی یا وارداتی باید از بهترین و با کیفیت ترین بسته بندی ممکن برخوردار باشد. در واقع بسته بندی در حمل و نقل دریایی یک ضرورت است که اگر درست انجام شود نه تنها ایمنی محصول را حفظ می کند؛ بلکه بر کاهش هزینه ها، ارتباطات و حتی بازاریابی محصولات نیز تاثیر می گذارد.

کالاهای صادراتی باید توسط صادر کننده بسته بندی شوند و تضمین کند که این بسته بندی در مسیر حمل و نقل هیچ آسیبی نخواهند دید. گاها بسته بندی های بی کیفیت منجر به خرابی محصول شده است. اگر این اتفاق از طریق شرکت حمل بار با کشتی انجام نشده باشد؛ خود صادر کننده مسئولیت خرابی محصول را بر عهده می گیرد.

بسته بندی بار محصولاتی که قرار است وارد بازارهای جهانی شوند باید به نحوی باشد که بتواند مشتری را به خود جذب کند. کسب و کار شما زمانی حرفه ای خواهد شد که بتوانید یک بسته بندی درست و اصولی را انجام دهید. یکی از نکاتی که در بسته بندی محصولات باید لحاظ شود، بهترین و مقاوم ترین بسته بندی متناسب با نوع محصول، جایگاه بار در کشتی و … است.

هزینه حمل و نقل با کشتی

با شرایط اقتصادی کنونی جامعه، هزینه های حمل با کشتی نیز مانند هر هزینه دیگری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هزینه و نرخ حمل با کشتی به عوامل متعددی بستگی دارد. به عنوان مثال نوع کالا و ماهیت محموله، کرایه حمل با کشتی و همچنین عوارض بندری در مبدأ و مقصد بر روی نرخ حمل با کشتی تأثیرگذار هستند. علاوه بر موارد مذکور باید بگوییم که نوع بسته بندی، هزینه امور مربوط به گمرک، هزینه حمل و نقل داخلی جاده ای و هزینه های مربوط به انبارداری نیز از عوامل تأثیرگذار بر نرخ حمل با کشتی می باشد. لازم به ذکر است بیمه باربری نیز می تواند قیمت حمل با کشتی را برای یک محموله تغییر دهد.

حمل با کشتی و جابه جایی محصولات از راه دریا یکی از روش های مقرون به صرفه برای جابه جایی کالاها به سایر شهرها یا کشورها می باشد. البته همه ما می دانیم مدت زمانی که برای جابه جایی بار و حمل با کشتی لازم است کمی بیشتر از سایر روش های جابه جایی است؛ اما با این وجود به دلیل پایین بودن هزینه ارسال و امکان ارسال بار با اندازه و حجم بالا توصیه ما به شما این است که اگر کالای موردنظرتان تاریخ انقضای نزدیکی ندارد حتماً از روش حمل با کشتی بهره گیرید. ضمناً روش حمل با کشتی یکی از روش های پرطرفدار در دنیا به شمار می رود.