حمل و نقل پتروشیمی

حمل و نقل پتروشیمی

تجارت بین المللی یکی از بهترین راه های برای گسترش هرچه بیشتر تجارت شماست.
حمل و نقل بین المللی
حمل و نقل بین المللی

حمل و نقل ریلی

حمل و نقل زمینی

حمل و نقل بین المللی

حمل و نقل هوایی

حمل و نقل بین المللی

حمل و نقل دریایی

حمل و نقل پتروشیمی

یکی از اصلی تری ارکان اقتصادی در هر کشوری، حمل و نقل می باشد که در میان آن ها سوخت و فراورده های آن به چشم می خورد؛ که به آن حمل و نقل پتروشیمی گفته می شود. حمل و نقل سوخت و فراورده های سوختی در جهان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که تمامی کشورها از فراورده های سوختی برخوردار نیستند و می بایست سوخت خود را از دیگر کشورها تامین کنند. علاوه بر این جابجایی و حمل و نقل پتروشیمی نیز دارای تشریفات خاص خود می باشد که می بایست همگی رعایت گردد.

محصولات پتروشیمی از جمله محصولات مهمی هستند که به دلیل جغرافیایی و دارا بودن مناطق متعدد نفت خیز در ایران، درآمدهای نفتی بسیاری را برای کشور داشته است. حمل محموله های پتروشیمی و وجود مشتریان بالقوه در جهان برای حمل و نقل پتروشیمی، نیاز به تولید و ارسال آن را پراهمیت کرده است. به عنوان مثال کشورهایی مانند چین بیشترین حجم تقاضای محصولات پلیمری و پتروشیمی را از ایران دارد. یا دیگر کشورها مانند آرژانتین، پرو و نیوزلند نیز از جمله کشورهایی هستند که واردتا محصولات پتروشیمی را از ایران آغاز کرده اند. در این مقاله می خواهیم در مورد روش های حمل و نقل پتروشیمی به سایر کشورهای جهان به بحث و بررسی بپردازیم و بهترین شرکت حمل و نقل بین المللی را به شما معرفی کنیم. با مجموعه شرکت حمل و نقل بین المللی شنل همراه باشید.

حمل مواد پتروشیمی و شیمیایی کار تخصصی‌ است و خطرات خاص خودش را دارد. به همین دلیل شرکت‌هایی تأسیس شده‌اند که این کار را به صورت کاملاً تخصصی انجام می‌دهند. حمل مواد شیمیایی به صورت شهر به شهر هم انجام می‌شود؛ اما موضوع اصلی این صفحه در مورد حمل و نقل مواد پتروشیمی به صورت بین‌المللی است. این شرکت‌ها خدماتی از جمله حمل بارهای سنگین یا فوق سنگین با انواع ماشین‌های باربری ارائه می‌کنند و این کار را در ازای دریافت هزینه‌های مربوطه برای شما انجام خواهند داد. در این به مواردی مانند روش‌های ایمنی حمل مواد پتروشیمی و… می‌پردازیم.

حمل مواد پتروشیمی چگونه انجام می شود؟

اقدامات حمل موارد پتروشیمی پس از درخواست یک کارخانه در خارج از کشور شروع می‌شود. پس از درخواست کارخانه و طی مراحل قانونی ارسال، محموله به شرکت حمل و نقل مواد پتروشیمی تحویل داده خواهد شد و بعد از پردازش مراحل قانونی برای ارسال آماده می‌گردد. حمل مواد شیمیایی به روش‌های مختلفی قابل انجام است که هر کدام در نوع خود خاص هستند. در مورد انواع روش‌های حمل مواد پتروشیمی در ادامه مقاله صحبت خواهیم کرد. در حمل موارد شیمیایی و پتروشیمی نکاتی وجود دارد که حتماً باید آن‌ها را رعایت کرد و در غیر این صورت مشکلات جبران ناپذیری به وجود می‌آید.

در حمل مواد پتروشیمی باید به چه مواردی توجه کرد؟

در حمل و نقل مواد شیمیایی مواردی وجود دارد که حتماً باید به آن توجه کرد. همان‌طور که می‌دانید حمل مواد شیمیایی بسیار خطرناک است و اگر در طول مسید اتفاقی بی افتد، احتمال دارد خسارات وحشتناکی وارد شود. رعایت این نکات درصد به وجود آمدن این مشکلات را کمتر می‌کند.

استعمال دخانیات

مواد پتروشیمی معمولاً آتش زا هستند و نباید در معرض گرما و آتش قرار بگیرند. در حین حمل مواد پتروشیمی به هیچ عنوان دخانیات مصرف نکنید؛ زیرا با یک اشتباه کوچک باعث انفجار یا آتش گرفتن این مواد خواهد شد.

رانندگی مطمئن

همان‌طور که گفته شد مواد پتروشیمی موادی هستند که حساسیت بسیار بالایی دارند و ممکن است با تحرک زیاد دچار مشکل شوند. اگر شما راننده حمل این مواد هستید حتماً توجه داشته باشید که با مطمئن‌ترین حالت ممکن رانندگی کنید یا اگر به عنوان کارفرما حضور دارید، سعی نمایید بهترین راننده ممکن را برای حمل این بار در نظر بگیرید.

نوع مواد

نوع مواد می‌تواند در نوع حمل آن تأثیر گذار باشد. برای مثال شاید حمل یک مواد با تریلی بسیار خطرناک باشد و در عین حال انتقال آن با قطار ریسک کمتری را برای حمل آن به خارج از کشور شامل شود.

حمل و نقل پتروشیمی

صنعت پتروشیمی کشور به عنوان صنعتی پیشرو موفق شده است که با تولید محصولات پتروشیمی و صادرات آن به دیگر کشورها در زمینه حمل و نقل پتروشیمی حرفی برای گفتن در سطح جهانی داشته باشد. این پیشرفت در میان شیوع کرونا و تحریم ها، نشان از عملکرد خوب صنعت داشته است. اما برای حمل و نقل پتروشیمی روش های مختلفی وجود دارد که مرسوم ترین آن ها حمل و نقل دریایی می باشد. این کار در اکثر بنادر جنوبی کشور صورت می پذیرد و حمل و نقل پتروشیمی از طریق دریا انجام می شود.

سوخت هایی مانند نفت و پتروشیمی اصولا در نقاط دور افتاده تولید می شوند و به همین دلیل برای انتقال نفت استخراج شده نیاز به یک چرخه حمل و نقل پتروشیمی می باشد. از یک سو می بایست نفت خام جهت پالایش به پالایشگاه ها منتقل شود و از سوی دیگر این محصولات تصفیه شده برای محل مصرف منتقل شوند. در این میان بخش عظیمی از سوخت صادر می شود که این صادرات به روش های مختلفی صورت می پذیرد که به آن روش های حمل و نقل پتروشیمی گفته می شود.

حمل و نقل پتروشیمی

انواع روش های حمل و نقل پتروشیمی

80 درصد سوخت های حمل و نقل امروزه از نفت حاصل می شود که شامل بنزین، گازوئیل، دیزل، گاز مایع، سوخت موشک و سوخت وسایل حمل و نقل دریایی می باشد که همگی با نام حمل و نقل پتروشیمی شناخته می شود. راه های مختلفی وجود دارد که می توان در مقیاس بزرگ نفت و سایر مشتقات آن را بتوان به سراسر جهان جابجا کرد. اما هریک از این روش های حمل و نقل دارای مزایا و معایب خاص خود می باشند که می بایست مورد بررسی قرار بگیرند. بعلاوه یافتن یک شرکت حمل و نقل بین المللی معتبر نیز بسیار مهم است. در ادامه با ما همراه باشید تا انواع روش های حمل و نقل پتروشیمی را برای شما بیان کنیم.

قطارهای بین کشوری وجود دارند که برای حمل انواع بار به خارج از کشور به صورت بین‌المللی فعالیت می‌کنند. این قطارها به صورت کاملاً ایمن توانایی این را دارند تا مواد شیمیایی را به کشور دیگر منتقل نمایند.

حمل بار با تریلر

یکی از راه‌هایی که اغلب از آن استفاده می‌شود، حمل بار با استفاده تریلی‌های حمل مواد پتروشیمی است. این یکی از راه‌های پر کاربرد در این زمینه است که همچنان در حمل مواد شیمیایی به صورت داخلی و خارجی استفاده می‌شود.

حمل هوایی

حمل بار به صورت هوایی هم امکان‌پذیر است، اما برای حمل مواد پتروشیمی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا حمل آن به صورت زمینی امنیت بیشتری دارد.

حمل دریایی

امروزه بسیاری از محموله‌های پتروشیمی با استفاده از کشتی‌ها به کشور دیگر منتقل می‌شوند، به این دلیل که راه دریایی در بعضی موارد به کشورهای دیگر نزدیک‌تر از راه زمینی است. راه دریایی یکی از پراستفاده‌ترین روش‌های حمل مواد پتروشیمی محسوب می‌شود.

حمل و نقل پتروشیمی

حمل و نقل پتروشیمی

تانکرهای نفتی

تانکرهای نفتی در اندازه های کوچک و بزرگ می توانند مواد نفتی را برای شما حمل کنند. تانکرهای کوچک عموما برای حمل و نقل محصولات تصفیه شده نفت مورد استفاده قرار می گیرند. اما تانکرهای بزرگ برای حمل و نقل مواد خام مورد استفاده قرار می گیرد چرا که هزینه های هر بشکه حمل و نقل نفت را کاهش می دهند. اندازه تانکر ها از لحاظ بار محموله بیان می شود و یا چقدر محموله آنها می تواند حمل کند. تانکرهای بزرگ نفت خام بیشتری حمل می کنند و به طور کلی در تجارت بین المللی نفت خام مورد استفاده قرار می گیرند.

خطوط لوله انتقال نفت

خطوط لوله های بزرگ عموما زیر زمین هستند که هدف اصلی از بنا نهادن آن ها حمل و نقل نفت و گاز طبیعی در شبکه توزیع گسترده می باشد. این خطوط بسته به نوع استفاده از آن ها اندکی متفاوت است و عموما در زیر زمین قرار دارد. از خطوط حمل و نقل پتروشیمی زیرزمینی عموما برای کشورهای همسایه استفاده می شود که فاصله زیادی با کشور نداشته باشند. به عنوان مقال در کانادا حدود 825000 کیلومتر از این خطوط وجود دارد که برای حمل و نقل گاز طبیعی، محصولات گاز طبیعی مایع، نفت خام و دیگر محصولات نفتی تصفیه شده با عنوان حمل و نقل پتروشیمی استفاده می شود.

حمل و نقل ریلی

از دیگر روش های حمل و نقل پتروشیمی استفاده از حمل و نقل ریلی می باشد که نوعی حمل و نقل زمینی محسوب می شود. برخی از قطارها مجهز به تانکر ویژه محموله های سوختی می باشند که برای حمل و نقل پتروشیمی از آن ها استفاده می شود. حمل و نقل ریلی برای مناطقی استفاده می شود که خطوط لوله ندارند. در مقابل تانکرهای نفتی که می توانند مقدار قابل توجهی نفت خام را در تعداد زیادی از مخازن نگهداری کنند، ماشین های راه آهن نیز می توانند مقادیر زیادی از فراورده های نفتی را در چند واگن حمل کنند.

پس از استخراج، نفت به این ریل های بارگیری می شود و در مسیر های پیشین موجود در پالایشگاه قرار می گیرد. اگرچه وجود راه آهن برای حمل و نقل نفت در مقیاس های نسبتا زیاد ضروری است، اما این روش، یک روش نسبتا ارزان برای حمل و نقل پتروشیمی است. مشابه خطوط لوله و مخازن (تانکرها) نفت، راه آهن نیز می تواند برای حمل و نقل محصولات تصفیه شده به محل های توزیع مورد استفاده قرار گیرد.

کامیون های تانکردار

از دیگر روش های حمل و نقل پتروشیمی که نوعی حمل و نقل زمینی محسوب می شود، استفاده از کامیون های تانکردار می باشد. از نظر عملیاتی این نوع حمل مشابه حمل و نقل ریلی می باشد؛ بدین صورت که چندین کامیون بزرگ با مخازن ذخیره مجهز برای انتقال مقادیر قابل توجهی از نفت مورد استفاده قرار می گیرند. به طور کلی، کامیون ها برای حمل ظرفیت های کوچک در فواصل کوتاه نفت استفاده می شوند و به ندرت نفت خام را حمل می کنند. در عوض، کامیون ها معمولا برای انتقال نفت تصفیه شده مانند بنزین به مکان های توزیع مانند ایستگاه های گاز استفاده می شود. با این وجود، کامیون ها می توانند آزادانه تر عمل کنند چون فقط به جاده ها نیاز دارند تا سفر کنند. به عبارت دیگر کامیون کمتر از سایر روش ها کارآمد است، اما مزیت خاص آن ها این است که آن ها امکان سفر مستقیم از منبع به مقصد را فراهم می کنند.

حمل بار با کدام یک از روش ها ایمن تر است؟

این سؤالی است که احتمال دارد برای شما پیش آمده باشد. این موضوع کاملاً به نوع مواد شیمیایی مربوط می‌شود که کدام نوع برای آن مناسب‌تر خواهد بود. همچنین داخلی یا خارجی بودن حمل بار پتروشیمی تأثیر زیادی بر روی آن دارد. شما می‌توانید با مراجعه به شرکت‌های حمل بار شیمیایی از بهترین راه ممکن برای حمل بار شیمیایی مطلع شوید.

شرکت حمل و نقل بین المللی شنل

خدمات شنل

a63

حمل و نقل هوایی

a62

حمل و نقل دریایی

a61

حمل و نقل ریلی

a60

حمل و نقل جاده ای

a67

ترانسشیپمنت

a66

تخلیه و بارگیری

a65

تشریفات گمرکی

a64

انبارداری

دردسرهای حمل و نقل پتروشیمی

هریک از روش هایی که برای حمل و نقل پتروشیمی بیان شد، پتانسیل زیادی برای نشت و از بین رفتن منابع دارد. سوخت عموما در بارگیری و یا تخلیه ریخته می شود که ریختن ان نیز عواقب جبران ناپذیری دارد. از جمله مضرات آن می توان به مخاطرات زیست محیطی، از بین رفتن جانورانی که در تماس با این سوخت قرار می گیرند، آتش سوزی، مسمومیت گیاهان، حیوانات و حتی انسان ها، صدماتی جانی و مالی و … اشاره داشت. به طور کلی می توات گفت حمل و نقل پتروشیمی خطرات قابل توجهی دارد.

در حمل و نقل دریایی سوخت نیز میزان خطر نسبتا بالاست. به عنوان مثال روزانه میلیون ها بشکه نفت خام در امتداد تنگه هرمز در خلیج فارس حمل می شود. تانکرها در امتداد مسیرهای ثابت دریایی به نام chokepoints سفر می کنند. این مسیرها، شریان های استراتژیک برای حمل و نقل انرژی هستند و بنابراین در معرض خطر بالای دزدی دریایی و نشت نفت خطرناک قرار دارند. حمل و نقل پتروشیمی از طریق دریایی خطرات قابل توجهی را برای پرندگان، پستانداران آبزی و حیوانات دریایی دارد و می تواند برای آن ها کشنده باشد.

بنابراین هر روش حمل و نقلی که برای جابجایی سوخت مورد استفاده قرار می گیرد ممکن است خطرآفرین باشد. در اینجاست که پای وضع مقررات به منظور نظارت هرچه بیشتر بر حمل و نقل سوخت به میان می آید تا از میزان خطرات این چنینی کاسته شود. وضع استانداردهایی که مشخص کند تمامی وسایل و ماشین آلاتی که برای حمل و جابجایی سوخت مورد استفاده قرار می گیرند باید دارای این استانداردها باشند. تانکرها و نفتکش ها، کامیون های حمل سوخت، واگن های قطار، کشتی های نفتکش و … باید دارای مشخصاتی باشند که کمترین میزان خطر را در صورت نشت سوخت رقم بزنند.

چه موارد ایمنی باید در حمل مواد پتروشیمی در نظر گرفته شود؟

حمل و نقل مواد شیمیایی با کامیون‌های بزرگ بسیار مشکل است و حتماً برای انتقال آن به صورت بین‌المللی باید به صورت کاملاً برنامه ریزی شده عمل کنید. حساسیت این کار زیاد و خطرناک خواهد بود و به همین دلیل باید یک سری نکات ایمنی را در این کار توجه نمایید تا مشکلی در روند انتقال آن به وجود نیاید. در این قسمت از مقاله می‌خواهیم به نکات ایمنی که در حمل مواد پتروشیمی باید رعایت شوند بپردازیم.

تریلر سالم و مناسب حمل مواد پتروشیمی

یکی از مهم‌ترین مواردی که در حمل مواد شیمیایی باید به آن توجه داشته باشید، تریلر مناسب این کار است. تریلرها انواع مختلفی دارند که هر کدام برای انواع مختلفی از حمل و نقل استفاده می‌شوند. برای انتخاب تریلر باید اطلاعات زیادی در مورد کارایی انواع آن‌ها داشته باشید تا بتوانید بهترین مورد ممکن را انتخاب نمایید. معمولاً در حمل بارهای سنگین از یک سری از تریلرها قابل استفاده هستند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

حمل و نقل پتروشیمی

حمل و نقل پتروشیمی

تریلی کفی یا پله ای

تریلی کفی یا پله‌ای یک اختلاف ارتفاع در در کف خود دارد که باعث می‌شود بخش فوقانی کف بعد از محرک که در ارتفاع قرار گرفت کاهش یابد که در پشت تریلی قرار می‌گیرد. تریلی کفی یا پله‌ای یکی مناسب‌ترین گزینه‌ها در حمل بارهای سنگین خواهد بود.

تریلی زانویی

در این تریلی یک میله قسمت حمل بار را به کف متصل کرده است که باعث می‌شود بارهای سنگین را به راحتی حمل کند. این تریلی‌ها در انواع مختلف مکانیکی، هیدرولیکی، قابل حمل و ثابت تولید شده‌اند.

تریلی کفی یا پله ای که قابلیت توسعه دارند

طراحی تریلی کفی قابل توسعه بسیار ساده و شبیه تریلی‌های کفی معمولی است، اما این قابلیت را دارد تا در مواردی که بارها بیش از حد طویل بوده و در پشت کامیون جا نخواهند گرفت، توسعه داده شود و بتوان بار بیشتری را روی آن حمل کرد.

تریلی نوع کشویی

تریلی کشویی کفی پایینی دارد و دو اختلاف ارتفاع را دارا است که به طور بسیار جالبی بر روی زمین قرار خواهد گرفت و می‌تواند حداکثر ظرفیتی با ارتفاع ۱۲ فیت داشته باشد.

تریلی کفی معمولی

تریلی کفی معمولی یک تریلی با سکوی باز و بدون دیواره و فاقد سقف و نرده است که یک ناحیه حمل بار دارد و برای حمل بارهای سنگین بسیار مناسب خواهد بود.

آمادگی به موقع

در هر کاری خوش قول بودن یا به قولی سر وقت رسیدن حرف اول را می‌زند. برای چنین بارهای حساسی که به کارخانه‌های بزرگ منتقل می‌شوند، ضروری است که به موقع به مقصد برسند. اتلاف وقت در این کار برای کارخانه ضرر خواهد بود؛ بنابراین همواره سعی نمایید تا قبل از موعد موردنظر به مقصد برسید.

استفاده از راننده مطمئن

بسیاری از رانندگان صلاحیت حمل بارهای سنگین به داخل جاده را ندارند و نمی‌توانند ایمنی مورد نیاز برای حمل مواد شیمیایی را ارائه کنند. در این مورد حتماً سعی داشته باشید که از رانندگان باتجربه که در این کار سابقه دارند استفاده کنید؛ زیرا آن‌ها بهترین کسانی هستند که توانایی حمل مواد شیمیایی را دارند.

استحکام بار

این یکی اساس‌ها کار حمل و نقل است که بار به طور مساوی در هر طرف تریلر فشار بیاورد. اگر کانتینر مواد پتروشیمی به صورت نا متوازن بر روی تریلی جای‌گیری کنند به احتمال زیاد باعث چپ شدن آن خواهد شد. به این موضوع حتماً دقت داشته باشید تا از خطرات این چنینی جلوگیری شود.

آشنایی با قوانین

حمل مواد پتروشیمی کار حساسی است و در هر زمان امکان دارد که قوانین حمل و نقل تغییر کنند. مخصوصاً در مواردی مانند حمل بین‌المللی این موضوع بسیار باید مورد توجه قرار بگیرد تا اگر قوانین تغییر کردند آن‌ها را بدانید تا دچار مشکل نشوید.

دریافت مجوزها

اگر در این کار تجربه داشته باشید می‌دانید برای وسایل نقلیه که عرض آن‌ها بیشتر از ۱۰۲ اینچ است  باید مجوز حمل و نقل دریافت کنید. کسب این مجوز ضروری خواهد بود و قبل از حرکت در جاده باید آن را دریافت کنید.

مسیریابی درست

همان‌طور که گفته شد حمل مواد پتروشیمی بسیار حساس است و در این بین شما باید بهترین راه ممکن را برای رسیدن به مقصد مورد نظر انتخاب کنید. جاده‌های شلوغ و پرترافیک و… که باعث تأخیر شما در رسیدن به مقصد می‌شوند را انتخاب نکنید. این جاده‌ها خطرناک هستند و باعث اتلاف وقت شما خواهند شد.

چرا حمل و نقل بین المللی شنل

همانطور که بیان شد، سوخت در انواع مختلفی عرضه می شود و از جایگاه مهمی در اقتصاد دنیا برخوردار است. بنابراین حمل و نقل پتروشیمی نیز یکی از مهم ترین انواع حمل و نقل بین المللی محسوب می شود. ایمنی نیز یک نگرانی کلیدی برای انواع حمل و نقل و فعالیت های حمل و نقل جاده ای، دریایی و … است. ایمنی در حمل و نقل می تواند شامل انتقال افراد، ارائه محصولات یا انتقال کالاها و تجهیزات به داخل و خارج از حوزه هایی باشد که ما در آن فعالیت می کنیم. بسته به محیط زیست محلی و انواع حمل و نقل که ما از آن ها استفاده می کنیم، خطرات متفاوت است. در این راستا خدماتی که مجموعه حمل و نقل بین المللی شنل ارائه می شود شامل موارد زیر می باشد:

  • بازرسی دقیق از محصولات و برآورد میزان وزن و مقادیر آنها
  • نظارت کامل بر تطابق بار تخلیه شده از کشتی و شناور و دیگر وسایل باربری با مقدار اعلام شده
  • تحقیق و انتخاب بهترین وسایل حمل و نقل برای بارگیری و ارسال محصولات
  • نمونه برداری و آزمایش پیرامون صحت اطلاعات موجود در فرم با نمونه‌های حقیقی
  • انجام و نظارت کلی بر روی آزمایشات شیمیایی
  • نظارت دقیق بر روند پیاده سازی و تخلیه بار در هنگام تحویل