مجله

حمل و نقل کالاهای خطرناک

حمل و نقل کالاهای خطرناک

حمل و نقل کالاهای خطرناک کار آسانی نیست. هنگام بسته‌بندی و برچسب‌گذاری و همچنین جابجایی کالا برای حمل و نقل ریلی ، دریایی ، هوایی و زمینی باید جنبه‌های زیادی در نظر گرفته شود. در حمل و نقل مواد خطرناک خطرات مختلفی وجود دارد. این موارد شامل آسیب در حمل و نقل، از دست دادن و سرقت، آتش سوزی، انفجار و…  می شود. بسیاری از کالاها به خودی خود خطرناک نیستند، اما حاوی مواد مضری هستند که می توانند به محیط زیست، افراد یا هر دو آسیب برسانند.این کالاهای خطرناک می تواند با کوچکترین چیز واکنش نشان دهند مثل رطوبت هوا و ضربه و …

کالاهای خطرناک چیست؟

 کالاهای خطرناک اشیا یا موادی هستند که به طور بالقوه برای افراد یا محیط زیست مضر هستند، مانند مواد منفجره یا مواد شیمیایی. کالاهای خطرناک می توانند افراد را مسموم کنند، منفجر کنند، بسوزانند یا خورده شوند. کالا های خطرناک باید با احتیاط زیادی حمل و نگهداری شوند. برخی از کالاهای خطرناک، مانند مواد منفجره، کالاهای خطرناک با پیامد بالا (HCDG) و آزبست، دارای خطرات خاصی هستند و تحت قوانین خاصی با آنها برخورد می شود. کالاهای خطرناک به روش های مختلفی از جمله شماره شناسایی سازمان ملل متحد، کد Hazchem و شماره گروه بسته بندی طبقه بندی می شوند. برخی از کالاهای خطرناک مانند برخی مواد شیمیایی نیز جزء مواد خطرناک طبقه بندی می شوند. کارفرمایانی که از این محصولات در محل کار استفاده می کنند باید قوانین مربوط به کالاهای خطرناک و مواد خطرناک را رعایت کنند. کالاهای خطرناک عبارتند از: اکسیژن فشرده یا گازهای دیگر مواد منفجره مایعات قابل اشتعال از جمله الکل و مواد جامد قابل اشتعال مانند نیتروسلولز مواد عفونی مواد اکسید کننده، مانند دی کرومات آمونیوم یا کلر استخر مواد رادیواکتیو.

نکات مهم هنگام حمل و نقل کالاهای خطرناک

در صورت حمل و نقل کالاهای طبقه بندی شده به عنوان خطرناک، قوانین خاصی اعمال می شود. اولین قدم این است که خطرات موجود را شناسایی کرده و کالاهای خطرناک را طبقه بندی شود. پس از طبقه بندی کالا حتما باید یک بار دیگر بررسی شود، وزن به طور مساوی توزیع می شود و علائم هشدار دهنده مناسب را روی وسایل نقلیه قرار داده شود. اگر کالاهای خطرناک را از طریق جاده یا راه آهن حمل می شود، باید نکات زیر توجه شود:

  • از بسته بندی مناسب با برچسب استفاده کنید تا هر کسی که با آن در تماس است بتواند اقدامات احتیاطی مناسب را انجام دهد.
  • با توجه به طبقه بندی کالا از وسیله نقلیه، کانتینر، مخزن یا واگن مناسب استفاده کنید.
  • در صورت نیاز، اطلاعات خاصی را در مورد کالاهای روی وسیله نقلیه یا کانتینر نمایش دهید.
  • هنگام بارگیری و تخلیه کالا از رویه های مناسب پیروی کنید.

پیشنهاد : دلیل اهمیت بسته بندی بار در حمل و نقل بین المللی

طبق دستورالعمل مقررات کالاهای خطرناک  (Dangerous Goods Regulations)، کالاهای خطرناک (همچنین به عنوان مواد خطرناک یا هازمات شناخته می‌شوند) به اقلام یا موادی گفته می‌شود که می‌توانند برای سلامت، ایمنی، اموال یا محیط‌ زیست خطر ایجاد کنند و در فهرست نشان داده شده‌اند. 

نمونه هایی از کالاهای خطرناک چیست؟

بیشتر حمل و نقل کالاهای خطرناک توسط فرستنده‌هایی انجام می‌شود که در زمینه حمل و نقل Hazmat (مواد خطرناک) آگاه هستند. با این حال، برای بسیاری از شرکت های حمل و نقل بین المللی، ناشناخته است که چه نوع چیزهایی به عنوان کالاهای خطرناک در نظر گرفته می شوند. برخی از نمونه‌های کالاهای خطرناک عبارتند از: آئروسل‌ها، باتری‌های لیتیومی، مواد عفونی، آتش‌بازی، یخ خشک، موتورها و ماشین‌آلات بنزینی، فندک، و رنگ.

چرا آموزش کالاهای خطرناک ضروری است؟

از آنجایی که ایمنی یکی از نکات مهم برای حمل و نقل بین المللی شنل است، آموزش حمل کالاهای خطرناک برای همه افرادی که در کل زنجیره تامین کالاهای خطرناک را تهیه، ارائه، پذیرش و مدیریت می‌کنند لازم است. این آموزش کالاهای خطرناک باید هر دو سال یکبار تمدید شود.

وسایل نقلیه جاده ای باید انواع مشخصی از تجهیزات ایمنی مانند کپسول آتش نشانی را حمل کنند. همچنین ممکن است به یک مشاور ایمنی کالاهای خطرناک واجد شرایط نیاز داشته باشید. همه رانندگان باید آموزش مناسبی داشته باشند، نه فقط برای رانندگی با وسیله نقلیه خود، بلکه در مورد اینکه در صورت وقوع تصادف چه کاری انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *