مجله

همه چیز درباره تخلیه و بارگیری بار

همه چیز درباره تخلیه و بارگیری بار

در صورت تمایل به درخواست تخلیه و بارگیری بار با شماره  09380898035 تماس بگیرید

تخلیه و بارگیری محصول صادراتی، یکی از مهم‌ترین مراحل اجرایی در صنعت حمل‌ونقل و لجستیک کالا محسوب می‌شود. پروسه بارگیری و تخلیه بار تاثیر مستقیمی بر روی موفقیت لجستیک و حمل انتقال کالا به مقصد و همین طور قیمت تمام شده آن دارد.

به عبارتی اگر بارگیری و تخلیه به طور صحیح، مناسب، ایمن و به صرفه انجام شود، محصولات به موقع، سالم و با قیمت تمام شده بهتری به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

انواع تخلیه و بارگیری

فرآیند بارگیری و تخلیه کالاهای صادراتی باید بر اساس نیازهای موجود با وسایل حمل و نقل مختلف انجام شود. مسیرهای مختلف زمینی، هوایی و دریایی ارکان اصلی این فرآیند محسوب می‌شوند که برخی مواقع با توجه به نوع شرایط و کالا، استفاده یکی بر دیگری برتری پیدا می‌کند.

هر یک از این شیوه‌های حمل و نقل در تجارت موثر هستند؛ اما آنچه که اهمیت دارد، این است  که بهترین شیوه حمل و نقل، با توجه به نوع کار و شرایط انتخاب شود.

شرکت حمل و نقل بین المللی شنل آماده ارسال بار و محموله های شما به کشورهای مختلف می باشد. برای دریافت مشاوره با شماره 09380898035 تماس حاصل نمایید.

تخلیه و بارگیری کشتی

همه چیز درباره تخلیه و بارگیری بار

همه چیز درباره تخلیه و بارگیری بار

اغلب، انتقال کالا توسط دریا صورت می‌گیرد که یک سوم آن کالاهای نفتی، یک سوم کالاهای فله و خشک و مابقی کالاهای غیرفله است.

در حمل و نقل دریایی توسط کشتی، فرآیند تخلیه و بارگیری محصول صادراتی کالاها در دو نوبت انجام می‌پذیرد. بدین صورت که ابتدا محموله از انبارها توسط کامیون‌ها بارگیری و در بندرها تخلیه شده و سپس توسط جرثقیل‌های مخصوص در کشتی‌های باربری این عمل مجدد انجام می‌شود.

حمل و نقل دریایی در شیوه‌های متفاوت ارسال مستقیم، کراس استافینگ، ترانشیپ، چارترینگ، گروپاژ و پروژه‌ای و استفاده از کانتینرهای یخچالی صورت می‌پذیرد.

جابجایی بارهای بسته بندی و فله توسط کشتی

عموما بیشتر بارهایی که توسط کشتی جابه­جایی آنها صورت می­گیرد یا به صورت بسته‌بندی شده هستند یا به شکل فله در کشتی، بارگیری و حمل می‌شوند.

اگر در زمینه حمل و نقل دریایی بار نیاز به مشاوره دارید، کافیست با ما تماس بگیرید تا همکاران ما یک مشاوره تخصصی و مفید به شما ارائه کنند.

بارهایی که به صورت پک و بسته‌بندی شده وجود دارند؛ عمدتا در قالب کانتینر، پالت، بشکه، بسته و عدل هستند. این قبیل بارها توسط جرثقیل‌های موجود در اسکله و روی کشتی، بارگیری و تخلیه می‌شوند.

از طرف دیگر تخلیه و بارگیری محصول صادراتی اقلامی مانند غلات و برخی از مصالح که با کشتی‌ها جابه‌جا می‌شوند؛ نیازی به بسته‌بندی و قرارگرفتن در کانتینر ندارند؛ لذا به صورت فله بارگیری صورت می‌پذیرد. بار فله، به دلیل اینکه به کانتینر نیاز ندارد، فضای کمتری می‌گیرد و از لحاظ هزینه نیز به‌صرفه‌تر است.

در بارگیری فله سه روش اصلی مرسوم است که شامل روش مکنده‌های پنوماتیکی، روش گراپ و روش باکت می‌شود.

تخلیه و بارگیری قطار

از جمله کاربردهای حمل و نقل ریلی، بارگیری و تخلیه کالا از واگن‌ها در معادن و بنادر و حمل مرکب بارهای جاده‌ای – ریلی است.

امروزه حمل و نقل ریلی نقش کمتری در زمینه تجارت حمل‌ونقل بین‌المللی دارد. اما با توسعه خطوط ریلی می‌توان با پیشرفت چشمگیری در این زمینه روبرو شد.

با این وجود حمل مواد معدنی از جمله سنگ آهن و سنگ آهک، حمل انواع کالا مانند چوب، کانتینر، حمل کالاهای باارزش و فاسد شدنی از قبیل برنج و گندم، حمل تولیدات فولادی مثل تیرآهن و میلگرد به وسیله قطار انجام می‌شود.

بدین صورت که از ایستگاه‌های راه آهن بارگیری انجام شده و سپس در ایستگاه‌های راه آهن داخلی و همین طور کشورهای آسیای میانه، کشورهای حوزه دریایی بالتیک، روسیه و تعدادی دیگر از کشورها تخلیه صورت می‌گیرد.

اگر در زمینه حمل و نقل ریلی بار نیاز به مشاوره دارید، کافیست با ما تماس بگیرید تا همکاران ما یک مشاوره تخصصی و مفید به شما ارائه کنند.

قوانین تخلیه و بارگیری

همه چیز درباره تخلیه و بارگیری بار

همه چیز درباره تخلیه و بارگیری بار

تخلیه و بارگیری بار صادراتی فرایندی است که از یک سری قوانین و پروتکل‌های از پیش تعیین شد، پیروی می‌کنند. تمامی افرادی که در این حوزه فعالیت دارند باید نسبت به وظیفه  خود متعهد باشند و با دقت کافی عمل کنند.

عوامل متفاوتی مانند، مسافت جغرافیایی مبدا و مقصد و نوع مسیر، نوع و حجم کالاها، روش جابه‌جایی اعم از زمینی، هوایی و دریایی و شرایط اجتماعی و سیاسی مبدا و مقصد همگی در این قوانین و مقررات تاثیر گذار هستند.

بر اساس این قوانین، مشخص شده که طی هر مرحله از فرایند بارگیری، هر یک از طرفین (فرستنده و گیرنده) چه وظایفی دارند و هر کدام تا چه حد در قبال ایمنی و سلامت کالاهای قابل جابه‌جایی مسئول هستند. این قوانین و مقررات تحت عنوان اینکوترمز شناخته می‌شوند.

 کراس استاف Cross stuff چیست؟

برخی مواقع به هر دلیلی امکان انتقال مستقیم بار به مقصد مورد نظر وجود ندارد. ممکن است بار در یک بندر واسط، از کانتینر تخلیه شده و پس از آن دوباره در یک کانتینر دیگر بارگیری شده و به سمت محل مورد نظر حمل شود.

این نوع بارگیری به نام بارگیری مجدد Re-stuff  یا کراس استاف شناخته می‌شود که دو بارنامه مجزا در این شیوه حمل کالا وجود دارد.

همه چیز درباره تخلیه و بارگیری بار

همه چیز درباره تخلیه و بارگیری بار

انواع بارها

تخلیه و بارگیری محصول صادراتی که در زنجیره تامین کالا، توسط سیستم حمل‌ونقل داخلی یا بین‌المللی جابه‌جا می‌شوند را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد.

  • کالاهای کانتینری
  • بارهای فله BULK CAGOES
  • بارهای متفرقه مانند کیسه، جعبه، بشکه، کارتن و عدل
  • مواد نفتی OIL CARGOES
  • دام زنده
  • کالاهای خطرناک GOODS DANGEROUS
  • کالاهای ماشینی (خودرو) RORO
  • بارهای یخچالی (فاسد شدنی)

مقایسه زمان تخلیه و بارگیری کالا در بنادر ایران با سایر کشورها

در بندرهای ایران متوسط زمان بارگیری و تخلیه بار ۴ روز و ۹ ساعت است. در حالی که این شاخص در کشور تایوان حدود ۶ ساعت، در امارات ۴ ساعت و در بنادر مالزی سه ساعت برآورد می‌شود.

باوجوداینکه آن‌چنان تفاوت زمانی ظاهرا وجود ندارد؛ اما به میزان قابل توجهی باعث افزایش هزینه‌های حمل می‌شود که در قیمت نهایی کالا موثر خواهد بود.

هزینه‌های بندری کالا در ایران به ازای هر کانتینر، چیزی در حدود ۴۳ دلار بوده در حالی که این هزینه در کشور امارات برای هر کانتینر ۱۳ دلار تخمین زده می‌شود؛ که حدودا یک سوم هزینه بنادر در کشور ایران است.

مسئولیت و هزینه بارگیری و تخلیه بار

هزینه‌های تخلیه و بارگیری محصول صادراتی بسته به شیوه و وسیله حمل (کشتی، قطار، هواپیما، کامیون) و همین‌طور با توجه به نوع توافق طرفین، می‌تواند به عهده فرستنده بار یا گیرنده‌ی آن باشد.

در ایران و همچنین بسیاری از کشورهای دنیا، مسئولیت عملیات بارگیری و تخلیه بار از کشتی یا سایر وسایل لجستیکی در حیطه کاری شرکت‌های خاص مستقر در ترمینال‌ها و بنادر مستقر است.

این شرکت‌ها وسایل، تجهیزات، ماشین‌آلات سبک، سنگین و نیروی کار متخصص برای انجام عملیات بارگیری و تخلیه بار به شکل درست و قانونی را در اختیار دارند.

چگونگی انتقال کالا در بارگیری و تخلیه بار

از لحاظ قراردادهای بین‌المللی چندین شیوه انتقال در تخلیه و بارگیری محصول صادراتی وجود دارد.

همه چیز درباره تخلیه و بارگیری بار

همه چیز درباره تخلیه و بارگیری بار

تحویل درب کارخانه / تیپ E

در قراردادهای نوع Ex Work ، کالا در مبدا کارخانه به مشتری تحویل داده می‌شود که  مسئولیت و هزینه حمل کالا از کارخانه تا ترمینال، بندر و یا فرودگاه بر عهده خود مشتری است.

تحویل در ترمینال بدون دریافت هزینه بارگیری / تیپ F

قراردادهای نوع F  چندین روش مختلف (FCA , FAS ,FOB) دارد. به عبارتی در روش گروه F ممکن است فروشنده یا تولید کننده کالا، وظیفه حمل و تحویل کالا را تا ترمینال و یا در مواردی تا داخل وسیله حمل (کشتی، کامیون، هواپیما) بر عهده بگیرد. ولی هزینه‌های حمل و مسئولیت آن (بیمه بار) به عهده خود خریدار است.

تحویل در ترمینال به همراه پرداخت هزینه بارگیری / تیپ C

در روش گروه C، تخلیه و بارگیری محصول صادراتی بدین صورت است که فروشنده به جای تحویل درب کارخانه، کالا را در محل عزیمت یعنی ترمینال، فرودگاه و یا بندر به مشتری تحویل می‌دهند. در اینجا هزینه بارگیری تا ترمینال فقط بر عهده خود فروشنده خواهد بود.

قراردادهای تیپ C، در حالت‌های مختلف بسته می‌شوند. در یک حالت ممکن است بار در بندر و در کنار کشتی تحویل فروشنده شود. در حالتی دیگر امکان دارد؛ بار تا روی عرشه کشتی و یا داخل هواپیما و کامیون با هزینه فروشنده حمل و سپس به خریدار تحویل داده خواهد شد.

تحویل کالا در مقصد / تیپ D

قرارداد تیپ D نیز شکل‌های مختلفی دارد که بر اساس توافق خریدار و فروشنده صورت می‌گیرد. در این نوع قراردادها بر خلاف سه گروه قبلی، کالا در کشور مقصد به خریدار تحویل می‌شود.

البته ممکن است کالا در مقصد بر روی عرشه کشتی یا داخل اسکله و یا بعد از ترخیص و امور گمرکی در محل مورد نظر خریدار، تحویل داده شود.

تخلیه و بارگیری محصولات صادراتی را حرفه‌ای انجام دهید

تخلیه و بارگیری محصول صادراتی توسط وسایل و ابزار مختلف انجام می‌شوند. نیروی انسانی در این امر نقش مهمی دارند و متخصصانی در این عرصه هستند که کار را به شیوه حرفه‌ای انجام می‌دهند.

فرآیند تخلیه و بارگیری بار صادراتی بر اساس نیازهای موجود در مسیرهای زمینی، هوایی و دریایی با وسایل حمل و نقل مختلف انجام می‌شود.

فرایند تخلیه و بارگیری محصولات صادراتی بر اساس نیازهای موجود در مسیرهای زمینی، هوایی و دریایی با وسایل حمل و نقل مختلف انجام می‌شود.

تاجرانی با تجربه و حرفه‌ای هستند که روش حمل و نقل مناسب کالای خود را پس از بررسی دقیق شرایط موجود انتخاب می‌کنند و محموله خود را در کمترین زمان و با مناسب‌ترین قیمت به مقصد می‌رسانند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *