مجله

انواع کانتینرهای دریایی

انواع کانتینرهای دریایی

حمل و نقل بین المللی کالاها از طریق دریا و‌ به کمک کشتی ها از دیرباز تاکنون رواج داشته است. از آن جایی که معمولاً آب های آزاد از تعرفه خاصی برخوردار نیستند این نوع جابه جایی بهترین گزینه برای داشتن یک حمل و نقل ارزان به شمار می روند. به همین دلیل امروزه شاهد تعداد زیادی کانتینر دریایی هستیم که در کشتی های مختلف رهسپار مقصد اصلی خود شده اند؛ اما به راستی کانتینر چیست و چه کاربردی دارد؟ ما در ادامه این مقاله سعی کرده ایم به معرفی کانتینرها و بررسی انواع آن ها بپردازیم.

کانتینر چیست؟

محفظه ای بسیار بزرگ که برای حمل دریایی راحت تر و استاندارد طراحی شده است را کانتینر گویند. این محفظه ها را می توان به راحتی و بدون دردسر خاصی برای حمل کالاها از کشتی به راه آهن تا کامیون بدون اینکه چندین بار بارگیری انجام شود استفاده کرد. در صورتی که کانتینر استاندارد باشد می توان آن را به منظور حمل و نقلی آسان و بی دردسر مواد و یا ذخیره سازی آن استفاده نمود.

انواع کانتینرهای دریایی

انواع کانتینرهای دریایی

لازم به ذکر است که بهره گیری از کانتینرها مسافت نمی شناسد و هر نوع کالایی را می توان در مسافت های مختلف جابه جا کرد. نام دیگری که برای این محفظه ها گذاشته اند به گُنج بار، کانتینر دریا و اقیانوس شهرت دارند. اگر کمی به این محفظه ها دقت کنید کدهای هک شده بر روی آن خواهید دید که این کدها در تمام جهان اعتبار دارند. مزیتی که این کدهای کانتینر دارند این است که بار حتماً به مقصد اصلی می رود و امکان اشتباه شدن مقصد کاهش می یابد.

جنس اصلی محفظه های کانتینر از فایبرگلس، فلز و‌ چوب می باشد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید به کمک کانتینرها علاوه بر محصولات و کالاهای جامد می‌ توان کالاهایی از جنس مایع و گاز را نیز به سهولت جابه جا کرد. البته برای منتقل کردن مواد خاص از کانتینرهای مخصوص که بدون هیچ گونه نشتی هستند بهره می گیرند.

معرفی انواع کانتینرها

کانتینرها را بر اساس شکل ظاهری، اندازه و کاربردی که دارند تقسیم بندی می کنند.

انواع کانتینرها مطابق اندازه و سایز آن ها

اگر بخواهیم از نظر اندازه و حجم کانتینرها را مورد بررسی قرار دهیم باید با دو نوع کانتینرهای ۲۰ فوتی و کانتینرهای ۴۰ فوتی آشنا شویم. تمام شرکت‌ های حمل و نقل دریایی که وظیفه جابه جا کردن محصولانی را به عهده دارند در ابتدا حجم کالای مورد نظر را بررسی می کنند و سپس طبق آن اندازه و وزن را طوری تنظیم می کنند که مضربی از ۲۰ یا ۴۰ فوت شوند و برای جایگیری در کانتینرهای مذکور مناسب باشند.

البته در برخی مواقع ممکن است علاوه بر سایز کانتینرها را با دسته بندی های دیگر ترکیب کنند. به عنوان مثال کانتینرها چه در اندازه ۲۰ فوتی و چه در اندازه ۴۰ فوتی باشند می توانند به چندین صورت سقف دار، بی‌سقف، یخچالی و… نیز باشند. کاربردهای انواع کانتینرها با توجه به نوع محصولی که قرار است درون آن قرار بگیرد متفاوت هستند.

بررسی انواع کانتینرهای دریایی از نظر شکل ظاهری

کانتینرها نه تنها از نظر ابعاد بلکه از نطر ظاهر نیز به دسته های مختلفی طبقه بندی می شوند. کانتینرهای کفه‌ ای نوعی کانتینر با ظاهری متفاوت هستند که از دو دیواره تشکیل شده‌ اند و شما می توانید نسبت به نیاز خود دیواره‌ های آن را جمع یا باز کنید. اگر شما کالایی دارید که شرایط آب و هوایی هیچ تأثیری بر روی آن ها نمی گذارد چنین کانتینرهایی مناسب ترین گزینه هستند. کانتینرهای بدون سقف نوع دیگری از کانتینرهای دریایی هستند. اگر قصد دارید کالایی را جابه جا کنید که ارتفاع زیادی دارند می توانید از این کانتینرها برای جا به جایی کالاهای خود بهره گیرید. البته که کانیتنر ها با واگن مسقف متفاوت اند.

نوع دیگری از کانتینرهای دریایی وجود دارند که به کانتینرهای دو در شهرت یافته اند. زمانی که بخواهید کالاهایی عریض را جابه جا کنید می توانید از چنین کانتینرهایی برای حمل و نقل بهره گیرید. ضمناً لازم به ذکر است که از این کانتینرها معمولاً سقف کوتاهی دارند. کانتینرهای ارتفاع کوتاه نوع دیگری از انواع کانتینر دریایی هستند که برای حمل و نقل مواد صنعتی همچون سرامیک، مواد معدنی، کاشی و سنگ و… استفاده می شوند.

انواع کانتینرهای دریایی

انواع کانتینرهای دریایی

بررسی انواع کانتینرهای دریایی از نظر کاربردشان

در متون فوق گفته شد که نوعی کانتینر به نام کانتینر یخچالی داریم. کاربرد این نوع کانتینرها زمانی دیده می شود که کالای موردنظر به هنگام جابه جایی نیاز به سرما دارند و در صورتی که در مجاورت سرما قرار نگیرد قطعاً خراب خواهند شد و از بین خواهند رفت. اگر کالایی دارید که ممکن است سرما و گرمای محیط به آن آسیب رساند بهتر است از نوع دیگری کانتینر به نام کانتینر عایق استفاده کنید. در واقع در این نوع کانتینرها تنظیم دما به کمک دستگاه‌ هایی خاص انجام می گیرد. کانتینرهای حرارتی نیز نوع دیگری از انواع کانتینرهای دریایی هستند که مناسب کالاهایی است که نیاز به دما و حرارت بالا دارند و سرما به آن ها آسیب وارد می کند.

ما در این مقاله سعی کردیم به معرفی انواع کانتینرهای دریایی بپردازیم. همان طوری که مفهوم این مقاله به شما رساند این کانتینرها مزایای متعددی دارند‌ به عنوان مثال کانتینرهای دریایی به سهولت می توانند از کالاهای شما در مقابل آسیب های جدی همچون حوادث طبیعی یا سرقت جلوگیری کنند. علاوه بر این به کمک کانتینرها شمارش تعداد کالاها برای افراد راحت تر خواهد شد. خوب است بدانید کانتینرها از ابزارآلات و تجهیزات مهم در حمل و نقل دریایی به شمار می روند‌. شما برای حمل بار به اقصی نقاط این کره خاکی میتوانید با کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی شنل تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *