مجله

ارسال بار به روسیه چگونه انجام می‌شود؟

ارسال بار به روسیه

کشور روسیه واقع در شمال اوراسیا، یکی از پهناورترین کشورهای جهان محسوب می‌شود. این منطقه در آسیای شمالی و شرق اروپا قرار داشته و با چهارده کشور اروپایی و آسیایی همسایه است. روسیه عنوان نهمین کشور پرجمعیت دنیا را به خود اختصاص داده و واحد پولی این کشور روبل نام دارد. این کشور بزرگ و مهم اروپایی، یکی از مقاصد مهم صادراتی در جهان بوده و بسیاری از کشورها، بارهای مختلفی را به آن می‌فرستند. اخیراً تلاش‌های زیادی برای افزایش روابط و در نتیجه مبادلات تجاری بین ایران و روسیه صورت گرفته است. پر واضح است که این ارتباطات به نفع بازرگانان و صادرکنندگان ایرانی خواهد بود.

اگر شما نیز جزء علاقه‌مندان به سفر، مهاجرت و یا صادرات بار به روسیه می‌باشید تا پایان این مقاله با ما همراه شوید تا اطلاعات مفیدی در این خصوص کسب کنید.

راه‌های صادرات به روسیه کدامند؟

روسیه به دلیل داشتن جمعیت زیاد و موقعیت ویژه‌اش در جهان، هم به عنوان مبدأ و هم مقصد کالاهای صادراتی و وارداتی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از دیرباز نیز میان بازرگانان ایرانی و روسی مبادلات کالاهای گوناگون وجود داشته و این ارتباطات تا به امروز ادامه دارند. در حال حاضر با پیشرفت امکانات، مسیر صادرات هموارتر شده و در زمان کوتاه‌تری صورت می­پذیرد؛ اما انتخاب نحوه حمل بار به روسیه، یکی از نکات مهمی است که تجار باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. افراد برحسب شرایط و نیاز خود، می‌توانند یکی از راه‌های هوایی، زمینی و دریایی را برای انتقال بار خود به روسیه انتخاب کنند در وافع از انواع روش های حمل و نقل بین المللی می توان استفاده کرد.

روش هوایی

روش حمل هوایی، سریع‌ترین راه برای حمل بار و حتی اثاثیه منزل به روسیه محسوب می‌شود. در اغلب موارد، حمل و نقل بارهای تجاری در وزن‌های کمتر از یک تن، فقط به روش هوایی انجام می‌گیرد. در این روش، یک بارنامه بین‌المللی با امنیت بالا نیز برای صادرکنندگان ارسال می‌شود. بازرگانان در صورت انتخاب روش هوایی، می‌توانند برای ارسال بار خود از طریق فرودگاه‌های بین‌المللی مانند تهران، مشهد و فرودگاه امام خمینی، اقدام کنند.

اصولاً کالاهای ارسالی با اولین پرواز به سمت روسیه اعزام خواهند شد؛ بنابراین، بهتر است برنامه‌های ارسال بار بر اساس برنامه پروازهای هفتگی یا روزانه به این کشور تنظیم شوند.

روش زمینی

حمل و نقل زمینی بار به روسیه به دو روش ریلی و ترانزیت انجام می‌گیرد. در روش ترانزیت از مرز بازرگان و مسیر کشورهای قزاقستان و آذربایجان استفاده می‌شود. ترانزیت کالای مورد استفاده در این روش هزینه کمتری نسبت به روش‌های دیگر دارد؛ اما باید توجه داشت که این روش فقط به صورت دربستی و با تریلی انجام می‌گیرد.

حمل و نقل ریلی کالا نیز توسط مرزهای ریلی آستارا، سرخس و اینچه برون امکان‌پذیر است.

روش دریایی

روش دریایی صادرات کالا به روسیه در جنوب ایران، از طریق بندر عباس، چابهار، بوشهر و بندر امام و در شمال کشور نیز از بنادر انزلی، نوشهر، فریدون شهر و آستارا امکان‌پذیر خواهد بود. باید خاطر نشان کنیم که استفاده از روش هوایی به دلیل محدودیت در وزن بار، طرفداران اندکی دارد. علاوه بر این، برخی از کالاها را نمی‌توان به روش هوایی انتقال داد. از این رو بیشتر تجار ایرانی، راه‌های زمینی و دریایی و به ویژه مسیرهای دریایی را برای انتقال بار خود به روسیه انتخاب می‌کنند.

ارسال بار به روسیه

مراحل صادرات کالا به روسیه

صادرات کالا به روسیه دارای سلسله مراتبی است که باید به ترتیب انجام شوند تا صادرکنندگان بهترین نتیجه را از تجارت خود کسب کنند. این مراحل عبارت‌اند از:

  1. انتخاب یک شرکت حمل و نقل مناسب
  2. آماده کردن مدارک جهت ترخیص کالا، نظیر کارت بازرگانی و فاکتور فروش
  3. بسته‌بندی مناسب بار
  4. ارسال کالا به گمرک
  5. جواز کردن کالا

محصولات صادراتی ایران به روسیه

کشور روسیه به دلیل شرایط نامناسب آب و هوایی، بهره چندانی از صنعت کشاورزی ندارد. بنابراین، چاره‌ای جز واردات اقلام مورد نیاز در حوزه مواد غذایی و محصولات کشاورزی نخواهد داشت. در این میان به دلیل روابط دوستانه بین دو کشور ایران و روسیه و نیز نزدیکی جغرافیایی این دو منطقه به یکدیگر، ایران نقش مهمی در ارسال مواد غذایی به روسیه ایفا می‌کند. مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به روسیه در زمینه مواد غذایی عبارت‌اند از:

  • میوه و به خصوص مرکبات
  • میوه خشک
  • سیب زمینی
  • پیاز
  • سیر
  • سبزیجات
  • خشکبار
  • زعفران

البته باید خطر نشان کرد که صادرات ایران به روسیه تنها به مواد غذایی محدود نشده و برخی اقلام دیگر مانند محصولات دارویی، مس، انواع سنگ‌ها و پلاستیک را نیز شامل می‌شود.

برای ارسال بار به روسیه چه تشریفات گمرکی نیاز است؟

صادرات به روسیه نیز مانند هر کشور دیگری مستلزم اخذ مجوزهای لازم از اتاق بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت است. برای کسب این مجوز بایستی مراحل زیر طی شوند:

  1. ارسال مشخصات کالا و فروشنده در چارچوب پیش فاکتور برای گیرنده
  2. بسته‌بندی و آماده‌سازی کالا طبق استانداردهای طرف گیرنده
  3. تعیین قیمت کالا و تعرفه صادرات از طریق کمیسیون نرخ‌گذاری
  4. اخذ مجوزهای لازم برای صادرات کالاهای ویژه
  5. تنظیم اظهار نامه و ترخیص کالا از گمرک
  6. بیمه کردن کالا قبل از حمل و نقل
  7. تحویل فاکتور فروش و شناسه کالا به اتاق بازرگانی قبل از حمل کالا
  8. تحویل کالا به شرکت‌های باربری و ارسال آن به مقصد

شرایط و قوانین صادرات کالا به روسیه

روسیه هم مانند سایر کشورها، قوانین ویژه‌ای برای واردات کالا از دیگر کشورها دارد. مهم‌ترین این قوانین اعمال حقوق بر روی کالاهای وارداتی و تغییر تعرفه گمرکی آن‌ها به میزان 5 الی 20 درصد و حتی بالاتر هستند. البته این قانون شامل برخی کشورهای دوست روسیه نشده و آن‌ها تنها نرخ‌های پایه را می‌پردازند. تمام کالاهایی که وارد گمرک روسیه می‌شوند، ملزم به پرداخت هزینه می‌باشند. البته بسته به حجم و ارزش آن‌ها، این رقم از 12 تا 2400 یورو متغیر است. این هزینه می‌بایست قبل از تسلیم اظهار نامه به گمرک پرداخت شود.

جمع بندی

در این مقاله در خصوص روش‌ها و شرایط صادرات کالا به روسیه، مهم‌ترین کالاهای صادراتی و قوانین موجود در این زمینه، با شما سخن گفتیم. در صورت داشتن هرگونه پرسش و نیاز به مشاوره در زمینه صادرات به روسیه، می‌توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *