مجله

ترانزیت بار به ترکیه

ترانزیت بار به ترکیه

ترانزیت بار به ترکیه

ترانزیت Transit یک اصطلاح لاتین است که به معنای انتقال و جابه‌جایی می‌باشد. ترانزیت باربری یک روش گمرکی است که برای جابجایی کالا بین دو نقطه گمرکی یا چندین نقطه گمرکی مورد استفاده قرار میگیرد.
استفاده از رویه ترانزیت باربری این امکان را می‌دهد تا تعلیق موقت عوارض، مالیات‌ها و اقدامات سیاست تجاری را که در هنگام واردات قابل اعمال است را به روش قانونی برطرف سازیم.
و همچنین این اجازه را می‌دهد تا تشریفات ترخیص گمرکی در نقطه مقصد انجام شود. به طور کلی دو نوع روش ترانزیت با مبانی قانونی متفاوت وجود دارد:
1) ترانزیت داخلی
2) ترانزیت خارجی.
اصطلاحات « خارجی » و « داخلی » هیچ ربطی به منطقه‌ای که کالا را در آن حمل می‌کنند ندارد؛
بلکه به وضعیت کالا مربوط می‌شود. به عبارتی می‌توان بیان کرد که ترانزیت خارجی مربوط به حمل و نقل کالاهای غیر اتحادیه است، و ترانزیت داخلی مربوط به حمل و نقل کالاهای اتحادیه می‌باشد.

باربری ترکیه

ترکیه یک کشور بین قاره‌ای است که عمدتا در شبه جزیره آناتولی در غرب آسیا و بخش کوچکی از آن در شبه جزیره بالکان در جنوب شرقی اروپا واقع شده است.
ترکیه از لحاظ جغرافیایی در همسایگی شمال غربی ایران قرار دارد. و این دو کشور به دلیل نزدیکی جغرافیایی و همچنین ویژگی‌های مشترک فرهنگی، زبانی و قومیتی به یکدیگر وابسته‌اند.
به طوری که همین عوامل موجب گردید تا ما امروز شاهد تجارت دو جانبه بین این دو کشور باشیم. البته می‌دانیم که هر

دو کشور عضو سازمان همکاری اقتصادی (ECO) هستند. بر اساس وب سایت کمیسیون اروپا، ترکیه در سال 2019 پنجمین شریک تجاری اتحادیه اروپا بود. و این خود گویای مهم بودن نقش ترکیه در روابط تجاری است.
این مقاله درصدد است تا اطلاعات جامعی درباره‌ی راه‌‌های ارتباطی ایران به ترکیه درجهت پیشرفت روابط تجاری و اقتصادی در اختیار خوانندگان محترم قرار دهد.

ترانزیت کالاهای ایرانی به ترکیه از چه مرزهایی انجام می‌شود؟

  1. مرز بازرگان:

نقطه مرزی بازرگان حدود 95 سال پیش به عنوان کریدور ترانزیتی ایران و سایر کشورهای آسیایی و اروپایی افتتاح شد. گمرک بازرگان یکی از سه نقطه مرزی ترکیه و ایران است که بخشی از منطقه آزاد تجاری ماکو می‌باشد و نیز در یک کیلومتری شهر بازرگان در شهرستان ماکو در استان آذربایجان غربی قرار دارد. این نقطه مرزی به دلیل اینکه فعال‌ترین نقطه مرزی بین بیش از 20 گمرک دیگر است و همچنین بیشترین حجم تجارت بین ایران و سایر کشورهای همسایه از طریق مرز مذکور انجام می‌گردد بنابراین از اهمیت بالایی برخوردار است.

  1. مرز رازی:

مرز رازی در شهرستان خوی، استان آذربایجان غربی ایران قرار دارد. گذرگاه مذکور مرزی است که ایران را به ترکیه متصل می‌کند.

  1. مرز سرو ارومیه:

یکی از سه مرز زمینی ایران با ترکیه مرز سرو است. که در یکی از شهرهای استان آذربایجان غربی ایران قرار دارد. این گذرگاه حالتی گمرکی و ترانزیتی دارد زیرا دارای بازارچه‌های متنوعی می‌باشد که می‌توان در آن اجناس اصل ترکیه را خریداری کرد.

راه‌ های ارتباطی و ترانزیتی بار به ترکیه کدامند؟

ü حمل و نقل دریایی:

یکی از سودمندترین راه حل‌های حمل و نقل برای واردکنندگان و صادرکنندگان، حمل و نقل دریایی است. حمل و نقل دریایی کندتر از حمل و نقل ریلی یا هوایی است، اما در عین حال مقرون به صرفه‌تر است، به خصوص در زمان‌هایی که بخواهید محموله‌های بزرگ را وارد یا صادر کنید.

ü بنادر:

ترکیه حدود هشت هزار کیلومتر خط ساحلی و 50 بندر دارد. با این حال، همه آن‌ها مناسب برای انتقال کالاها نمی‌باشند. بنابراین در زیر شرح مختصری از برخی از بزرگترین بنادر ترکیه را مشاهده خواهید کرد.

بندر آمبرلی

بندر آمبرلی در دهه 90 تاسیس شد، اما در حال حاضر یکی از پر جنب و جوش ترین بنادر است.

بندر حیدرپاشا

 بزرگترین بندر استانبول تا اوایل دهه 2000 بود اما از زمان ساخت بندر آمبرلی، بیشتر عملیات‌ها به آنجا منتقل شد.

بندر مرسین

بزرگترین بندر کانتینری در ترکیه است. که ظرفیت و میزان جابه‌جایی  کالاها 2.6 میلیون TEU است.

بندر ازمیر

 یکی از بزرگترین بنادر در ساحل غربی است. که ظرفیت گزارش شده انتقال کالاها در سال 2018 بالغ بر بیش از 9 میلیون تن بوده است.

بندر جملیک

 بندری در ساحل شمال غربی است. که در سال 2008 بیش از 336 هزار TEU کانتینر در آن جابجا شد.

حمل و نقل ریلی :

حمل و نقل ریلی در مقایسه با حمل و نقل دریایی، کمی گران تر است، اما نسبت به حمل و نقل دریایی بسیار سریع‌تر است.

حمل و نقل هوایی:

اگر بخواهیم مقدار کمی کالا یا کالای با ارزش خاصی وارد یا صادر کنیم، حمل و نقل هوایی بهترین راه حل است. با وجود این که گران‌ترین راه برای واردات یا صادرات است، اما سریع‌ترین راه می‌باشد.

با توجه به مطالب ارائه شده مسیرهای تجاری مستقیم و غیر مستقیم زیادی بین ترکیه و سایر نقاط جهان از جمله ایران وجود دارد. البته افراد بسته به نیازها و ترجیحات خود، باید راه حلی را انتخاب کنند که مناسب‌ترین راه حل باشد به همین دلیل ما به شما رجوع به سایت  schnelltrasco.com را توصیه می‌کنیم تا با در اختیار گذاشتن اطلاعات بیشتر و مشاوره و پشتیبانی دائم فرآیندهای واردات و صادرات را برای شما تسهیل می‌کند.

چه کالاهایی از ایران به ترکیه صادر می‌ شود؟

صادرات از ایران به ترکیه در سال 2017  با رشد خوبی رو به رو بوده و می توان گفت بر اساس پایگاه داده تجارت بین الملل سازمان ملل متحد COMTRADE، صادرات ایران به ترکیه روز به روز در حال افزایش می‌باشد. کالاهایی از ایران به ترکیه صادر شامل:

پسته/ زعفران/ خرما/ کشمش/ هندوانه/ آبمیوه/ انگور بدون دانه/ موز/ سبز تازه یا خشک شده/ سیگار توتون دار/ تخته‌های فیبری از چوب یا سایر مواد چوبی مربوط به آن/ سوپر فسفات‌ها/ مکمل‌های دارویی/ کاغذ مقوا/ نفت و گاز/ گاز طبیعی مایع شده/ قطعات کاتد از مس تصفیه شده/ گرید نساجی پلی‌پروپیلن/ پلی‌اتیلن گرید بادی/ اترهای مونو بوتیل اتیلن گلیکول یا دی اتیلن گلیکول/ آهن/ فولاد/ آلومینیوم/ روی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *