مجله

حمل بار با جامبو بگ چیست و چگونه انجام می شود؟

حمل بار با جامبو بگ

جامبو بگ­ها، کیسه­ های صنعتی هستند که برای ایمن سازی و حمل کالاهایی مانند کود، ماسه، سیمان، قید، گرانول­های پلاستیکی یا دانه­های قهوه طراحی شده­اند. معمولاً جامبو بگ­ها از مواد منعطف مانند پلی اتیلن یا پلی پروپیلن بافته شده ساخته می­شوند که هر دو محصول تولید شده از نفت خام هستند.

جامبو بگ­ها تمیز، سازگار با محیط زیست، قابل بازیافت بوده و به همین خاطر حمل بار با جامبو بگ­ها مقرون به صرفه هستند. یکی از مزیت­های اصلی استفاده از این کیسه­ های بزرگ برای حمل و نقل، قابلیت نگهداری حجم عظیمی از کالا نسبت به وزن خود است.

حمل بار با جامبو بگ چگونه انجام می شود؟

حمل بار با جامبو بگ اقتصادی­ ترین و مناسب­ ترین بسته­ بندی برای حمل و نقل و نگهداری انواع کالاهای فله است. این نوع بسته­ بندی انعطاف­ پذیر در طیف گسترده­ای از انواع و طبقات موجود است که آن را به گزینه­ای ایده آل برای مصارف صنعتی متعدد تبدیل می­کند.

این کیسه­ ها قابل بازیافت و قابل استفاده مجدد هستند و به صرفه­ جویی در فضای ذخیره­ سازی کمک می­کنند، زیرا در صورت خالی بودن، عملاً هیچ فضایی را اشغال نمی­کند. علاوه بر این، کم بودن وزن آنها به کاهش هزینه­ های حمل و نقل نیز کمک می­کند. جامبو بگ ساختاری چند بافته دارد که از پایه­های پلی پروپیلن تشکیل شده است.

مطلب پیشنهادی: حمل و نقل ترکیبی بار به کشورهای مختلف

نحوه جا به­ جایی جامبو بگ­ ها

جامبو بگ­ها معمولا دارای چهار دسته استاندارد 30 سانتی متری هستند که برای بلند کردن جامبو بگ با استفاده از لیفتراک یا جرثقیل کاربرد دارد. سایر حالت‌های بلند کردن شامل دستگیره‌های تونلی/چرخ، دسته‌های کلاهک یک‌تکه یا دو تکه، دستگیره‌های کمکی، دسته‌های بارگیری جانبی و دستگیره‌های بارگیری محیطی هستند که می‌توانند بنا به درخواست مشتری ارائه شوند. برخی از این حالت­ها برای بلند کردن با جرثقیل مناسب هستند.

حمل بار با جامبو بگ­ها با استفاده از دستگاه لیفتراک امکان پذیر است به این صورت که با استفاده از دسته­های جامبو بگ و گرفتن این دسته­ها توسط لیفتراک، محتویات داخل این کیسه­ها در انبار و کارخانه جابه جا می­شوند.

در خارج از کارخانه، کیسه­های جامبو به ابعاد 5 در 5 یا 10 در 10 در پشت کامیون بارگیری می­شوند، دوباره با پلی اتیلن بسته­بندی شده و برای حمل و نقل آماده می­شوند.

نحوه حمل بار با جامبو بگ ­ها

نحوه حمل بار به وسیله جامبو بگ­ها بدین شرح است:

حمل با لیفتراک

انتقال و حمل بار با جامبو بگ­ها به وسیله لیفتراک و انواع بالابر، آسان و سریع است.

حمل بار با جامبو بگ

حمل با بالابر

جابجایی محموله­ها و جامبو بگ­ها توسط بالابرها متمرکز و متحرک است.

مطلب پیشنهادی: حمل بار به عراق 

حمل با جرثقیل

این روش، راه­حلی موثر برای حمل همزمان محموله و جامبو بگ­ها در بندرگاه­ها و گمرکات به حساب می­آید.

فواید حمل بار با جامبو بگ ­ها

حمل بار با جامبو بگ ها دارای مزایای زیر هستند:

  • قابل بازیافت و زیست تخریب پذیر هستند.
  • پاسخگوی طیف گسترده­ای از نیازهای سازگار و مرتبط
  • آنها می­توانند توسط یک نفر بارگیری و تخلیه شوند.
  • قابلیت حمل و نقل راحت
  • قابلیت انبار شدن آسان

چگونگی تخلیه یک جامبو بگ

بیگ بگ انواع مختلفی دارد که انتخاب مناسب با شرایط کاری در صرفه جویی در زمان و هزینه بسیار موثر است.

انواع جامبو بگ به شرح زیر است:

  • جامبو بگ با قیف تخلیه
  • جامبو بگ با کف صاف یا ته بسته

در حالت اول، در صورت رعایت نکات ایمنی و بهداشتی، می­توانید بارها بدون نگرانی از جامبوبگ دارای قیف تخلیه استفاده کنید.

این نوع بیگ بگ قیمت بالاتری دارد و از محتویات بسته­بندی بهتر محافظت می­کند.

در حالت دوم جامبو بگ با ته بسته یا ته صاف، این نوع جامبو بگ معمولا یکبار مصرف بوده و بارها استفاده نمی­شود و در مواردی که محتویات بسته حجیم باشد، ته بسته پاره می­شود.

عوامل تاثیرگذار بر تعرفه حمل بار با جامبو بگ

استفاده و حمل بار با جامبو بگ تأثیر مثبت مستقیمی بر هزینه­های کلی حمل و نقل دارد. جابجایی کیسه­های بزرگ در حین بارگیری و تخلیه، بدون نیاز به جابجایی دستی بوده و بسیار آسان است؛ بنابراین این امر آنها را نسبت به سایر روش­های حمل بار محصول ایمن­تر می­کند. کیسه‌های بزرگ جامبو استفاده از فضای موجود در انبارهای کشتی‌ها را برای حمل کالاهای فله و در کانتینرهای چندوجهی به حداکثر می‌رسانند.

چه محصولاتی نیاز به حمل بار با جامبو بگ دارند؟

به طور متوسط در جهان سالانه بیش از 500 میلیون تن کالا از طریق حمل بار با جامبو بگ جابه­جا یا بسته­بندی می­شود. این کیسه­ها بیشتر برای جابجایی موادی مانند گندم، کلوخه و… مناسب هستند. در برخی معابر عمومی از این کیسه­ها برای جمع­آوری زباله­های بهداشتی، تصفیه و … استفاده می­شود. مردم شهری و روستایی از این جامبو بگ­ها زیاد استفاده می­کنند؛ در نتیجه جامبو بگ نقش بسیار مهمی در زندگی روزمره دارد.

حمل بار با جامبو بگ

مزایای حمل و نگهداری محصولات با جامبو بگ

جامبو بگ به دلیل جنس و حجمی که دارد مزایای زیادی دارد و می­توان از آن برای حمل و نگهداری محصولات مختلف استفاده کرد. حداکثر حجم جامبو بگ 2 تن تا 3 متر مکعب است و با استفاده از لیفتراک یا جرثقیل بلند به راحتی می­توان آن را حمل کرد.

امروزه جامبو بگ­ها علاوه بر استفاده برای نگهداری و حمل مواد خشک و مایع، در حمل و نقل و جابجایی بسیاری از محموله­ها و کالاهای دیگر نیز مورد استفاده قرار می­گیرند، به طوری که این نوع بسته­بندی جایگزین استفاده از پالت در انبارداری است.

جامبو بگ کیسه انعطاف­پذیر و بزرگی است که برای نگهداری یا حمل و نقل محصولات خشک مانند پودری، گرانولی و پولکی استفاده می­شود. این کیسه­ها از پارچه­های محکم و ضخیم و در عین حال انعطاف پذیر ساخته شده و برای حمل و نگهداری مواد شیمیایی، دارویی، محصولات کشاورزی، پتروشیمی، کودهای شیمیایی و سیمان استفاده می­شود.

حمل بار با جامبو بگ­ها برای 500 تا 2000 کیلوگرم و تا 3 متر مکعب امکان پذیر است. این کیسه­ها را می­توان به راحتی با استفاده از جرثقیل یا لیفتراک از بالا بلند کرد و جابه جا کرد.

مطلب پیشنهادی: حمل اوره صنعتی

جامبو بگ بسته­ بندی قیر چیست؟

جامبو بگ بسته­بندی قیر کیسه­ای دو لایه با لایه بیرونی بوم و لایه داخلی نایلون با قابلیت تحمل دمای تا 120 درجه است. یکی از روش­های بسته­بندی قیر به غیر از کارتن و بشکه فلزی، روش حمل بار با جامبو بگ است. بسته­بندی برای صادرات قیر 70/60، 100/85، 90/60 و 70/50 استفاده می­شود.

کیسه­های بزرگ جامبو بگ با انعطاف­پذیری خوب که لایه داخلی آن از نانو نایلون ساخته شده و دارای تحمل حرارت بالا است که به صورت استاندارد 109-120 درجه سانتیگراد است و در دمای 160 درجه سانتیگراد ذوب می­شود. اغلب برای جابجایی قیر و مواد حجیم یا پودری استفاده می­شود.

مزایای حمل بار با جامبو بگ­ های قیر نسبت به بشکه­ های فلزی

مزایای حمل بار با جامبو بگ­های قیر بدین شرح است:

  • تمیز باقی ماندن محل کار هم در محل مبدا و هم در محل مقصد
  • افزایش سرعت و فرآیند بارگیری و حمل قیر
  • سهولت در تخلیه و افزایش سرعت این مرحله
  • کاهش مصرف انرژی برای مرحله بارگیری و تخلیه قیر (در زمان استفاده از بشکه، کشور مقصد مجبور به استفاده از گرما برای تخلیه بود، اما در روش بسته­بندی قیر در داخل جامبو بگ، تمام قیرهای بسته­بندی ذوب می­شود.)
  • کاهش هزینه­ها و قیمت­ها در بسته­بندی قیر صادراتی (به دلیل عدم استفاده از آهن و جایگزینی مناسب آن با پلی پروپیلن)
  • کیفیت بالاتر، با توجه به دمای کمتر در نوع بسته­ بندی

حمل بار با جامبو بگ

عملکرد جامبو بگ قیر

حمل بار با جامبو بگ قیر بهترین وسیله برای حمل و جابجایی قیر است. از آنجایی که کشورهای واردکننده قیر توسعه یافته­تر هستند، این کشورها قوانین دست و پا گیر برای صادرکنندگان دارند و واردات قیر در بشکه برای این کشورها ممنوع است. اینجاست که اهمیت زیاد جامبو بگ­های قیر مشخص می­شود. البته برخی از کشورها نیز از نایلون با دمای بین 150 تا 180 درجه سانتیگراد استفاده می­کنند که استفاده از آن سخت بوده و کاربرد کمی دارد. پیدا کردن این جامبو بگ قیر سخت و بسیار گران است.

مدل جامبو بگ قیر ذوزنقه­ای یا مخروطی دارای ابعاد ویژه به طول 110، عرض 110 و ارتفاع 1 متر است که تحمل بار 1 تنی را دارد. شکل جامبو بگ ذوزنقه­ای قیر به گونه­ای طراحی شده است که در هوای گرم تابستان و در اثر تابش نور خورشید، پس از خارج شدن قیر از حالت اولیه و شل شدن، جامبو بگ قیر شکل خود را از دست ندهد.

جامبو بگ سیمان چیست؟

جامبو بگ سیمان مقاومت بالایی برای حمل سیمان داشته و بسیار مقرون به صرفه هستند. این جامبو بگ­ها مناسب حمل سیمان بوده و آنها در مجموعه­ای جامع در اندازه­ها، رنگ­ها و مواد مختلف موجود هستند که اطمینان می­دهد هر خریدار بسته به نیاز خود مناسب­ترین مورد را دریافت می­کند. کیسه­های جامبو بگ سیمان محبوبیت زیادی پیدا کرده­اند؛ زیرا حمل سیمان با این روش بسیار راحت­تر شده و معایب سختی روش­های دیگر حمل بار را ندارد.

جامبو بگ­ها از ورود رطوب به سیمان جلوگیری می­کنند و جنس این بگ­ها به طور قابل توجهی میزان هوای ورودی به کیسه را کاهش می­دهند؛ بنابراین انتقال سیمان و حمل بار با جامبو بگ­ها با کیفیت بالایی صورت گرفته و بار به بهترین شکل به مقصد می­رسد.

به صرفه­‌‌ ترین حمل بار با جامبو بگ

جامبو بگ­ها ارزان­ترین و راحت­ترین نوع بسته­بندی بوده که برای حمل و نگهداری مواد فله خشک، سیمان، قیر، مواد شیمیایی و دارویی مناسب هستند. بسته به درخواست مشتری، حمل بار با جامبو بگ­ با اندازه و جنس مناسب بگ­ها صورت می­گیرد.

جامبو بگ­ها از پارچه­های پلی پروپیلن بافته شده صاف یا گرد (PP) ساخته می­شوند. نوع پارچه مورد استفاده برای تولید جامبو بگ بر اساس وزن محموله و ظرفیت بارگیری ایمن (SWL) و ضریب ایمنی (SF) انتخاب می­شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *