مجله

بندر آکتائو کجاست و ارسال بار به آنجا چگونه انجام می شود؟

بندر آکتائو

بندر آکتائو یکی از مهم ترین مقاصد صادراتی کشور قزاقستان از مسیر دریای خزر به ایران است. این موقعیت ترانزیتی بخصوص در طول چند سال اخیر مورد توجه بخش مهمی از تجارت های داخلی و بین المللی شده است. منطقه بزرگ لجستیکی آکتائو در حال حاضر یک محدوده استراتژیک و اساسی حمل و نقل دریایی است.

یک کسب و کار یا مجموعه بر حسب نیاز خود می تواند از کریدورهای هوایی، زمینی، ریلی و مسیرهای دریایی برای انتقال هر محصولی استفاده کند. در مقابل این منطقه دارای سه بندر کلیدی و مهم دریایی است که با ظرفیت انتقال بیش از 27.4 تن در سال، تبدیل به یک زمینه موضوعی کلیدی به جهت رشد در حوزه های انتقال بار و حمل و نقل شده است.

آکتائو از سال 1964 تا 1991 با نام شوچنکو شناخته می شد. نام فعلی آن در زبان قزاقستانی به معنای “کوه سفید” بوده که ممکن است به دلیل صخره های آن است که مشرف به دریای خزر می باشد.

بندر آکتائو کجاست؟

بندر آکتائو که با نام آق تاو هم شناخته می شود، یک شهر مهم در استان مین قشلاق به حساب می آید. این  شهر بر اساس آخرین سرشماری رسمی انجام شده در این کشور، 180 هزار نفر جمعیت دارد و به عنوان یک شهر بزرگ و مهم از سال 1963 در گستره تجارت خانه های این کشور شناخته می شود. البته نکته جالب در مورد این بندر این است که به عنوان خواهرخوانده بندر انزلی واقع در شمال کشور و در استان گیلان شناخته می شود. 

در واقع این لفظ بر اساس یک قرارداد فی ما بین دو کشور برقرار شد که در آن ارتباطات تجاری به شکل ویژه تری از سر گرفته شد و این شهر توانست مبادلات جدی تری با بندر انزلی داشته باشد. این مسیر در حال حاضر هم یکی از مهم ترین گستره های تجارت بین الملل کشور ایران را تشکیل می دهد که البته آن طور که باید و شاید در مورد مزیت های آن صحبت نشده است. در ادامه در مورد روش ارسال بار به بندر آکتاو صحبت خواهیم کرد و این که روش های حمل بار از این بندر به دیگر بنادر و مقاصد یا برعکس چگونه انجام خواهد شد.

تاریخچه بندر آکتائو

تاریخچه بندر آکتائو از سال 1963 آغاز می شود، زمانی که نیاز به حمل و نقل محصولات صنعت اورانیوم و میادین نفتی منگیشلاک وجود داشت. ایجاد بندر با ساخت موج شکن های اصلی، فرعی و چهار پایانه بار خشک به طور همزمان آغاز شد. در سال 1969 – 1986 چهار پایانه بارگیری نفت و مجتمع کشتی نیز ایجاد شد. نفت بیشترین حجم حمل و نقل از طریق بندر آکتائو را به خود اختصاص داد – تا 7 میلیون تن در سال در اوایل دهه 80، حمل و نقل محموله خشک بیش از 300 هزار تن در سال بود. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، بندر دریایی آکتائو یک مرکز حمل و نقل مهم شد که کشورهای حوزه خزر را به هم متصل می کرد و برای توسعه اقتصاد ملی قزاقستان دارای اهمیت استراتژیک بود. 

در سال 1999 بندر دریایی آکتائو نوسازی شد و نقطه عطفی در تاریخ توسعه آن بود.

N.A.Nazarbayev، رئیس جمهوری قزاقستان، در مراسم تکمیل بازسازی بندر آکتائو شرکت کرد.

بندر آکتائو امروز

  • در گروه شرکت «تمیر ژولی قزاقستان» قرار دارد.
  • در برنامه دولتی NURLY ZHOL گنجانده شده است.
  • با همکاری شرکت DP World کار می کند.
  • پیوندی در پروژه «جاده ابریشم جدید» است.
  • با توسعه از طریق حمل و نقل، از جمله حمل و نقل کانتینری، فعالیت های خود را متنوع می کند.
  • شرکت کننده در مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر (TITR)
  • عضو انجمن بین المللی بنادر و بندرها (IAPH) است.

به طور کلی کشور قزاقستان در حال حاضر می تواند از موقعیت استراتژیکی که برای این بندر خلق شده است، استفاده های ویژه ای ببرد.

ارسال بار به بندر آکتائو چگونه انجام می شود؟

حمل بار به قزاقستان یکی از پرتکرارترین و مهم ترین سوالاتی است که برای صاحبان تجارت مطرح می شود. ترانزیت بار به بندر آکتائو از طریق بندر انزلی انجام خواهد شد. این بندر در منطقه ساحل شرقی دریای خزر قرار گرفته و به عنوان یک تقاطع کلیدی به حساب می آید. در حمل و نقل بین المللی یکی از مهم ترین نکات کاهش هزینه خواهد بود. خدمات حمل و نقل مقرون به صرفه، همان هدفی است که کسب و کارها، شرکت ها و مجموعه های توسعه یا حتی شرکت های دولتی به دنبال آن هستند. 

در صورتی که شما به صورت مستقیم و بدون مطالعه کامل این مقاله، به دنبال شرکت انتقال بار از بندر آکتائو به انزلی یا برعکس هستید، پیشنهاد می کنیم که حتما در مورد روش های حمل بار به آکتائو تحقیقات لازم را انجام دهید؛ چون برخلاف انتظار توضیحات و تودیعات لازم در مورد این بندر، روش های مقرون به صرفه انتقال از آن و بسیاری از قوانین و معافیت های مالیاتی هیچ نکته ای در منابع ذکر نشده است. ما سعی کردیم این منابع را گرد هم آوریم و در مورد آن توضیحات مورد نیاز را ارائه دهیم.

روش های حمل بار به بندر آکتائو کدامند؟

در حال حاضر روش حمل بار به بندر آکتائو به سه شکل ترانزیت هوایی، زمینی و دریایی انجام می شود. راه انتقال بار به این منطقه از طریق بندر انزلی و بندر امیرآباد مازندران خواهد بود. البته ارسال دریایی به آکتائو بیشتر از طریق سواحل دریای خزر انجام می شود. توافق نامه های  مهمی نیز بین طرفین ایران و قزاقستان منعقد شد که بر مبنای آن، بندر امیرآباد نیز در لیست واردات و صادرات مجاز این محدوده دریایی قرار گرفت. 

البته هر محدوده یک سری قوانین گمرکی خواهد داشت که می تواند ترانزیت بار در مسیر را دستخوش تغییراتی کند. از این رو، هر تاجری که بخواهد از این مسیر برای ارسال بار استفاده کند، لازم است که قوانین گمرکی را رعایت کند. یکی از اولین و کلیدی ترین این قوانین، تنظیم اظهارنامه های مرتبط با مالیات و بیمه است. بیشترین ارتباط تجاری حال حاضر نیز با منطقه بندر انزلی و محدوده امیرآباد خواهد بود. البته این پروژه با توجه به شیوع بیماری های عفونی و کرونا، مدتی به تعویق افتاد اما پس از آن، محدوده انتقال با نواقص کم تری روبرو شد و اکنون بیشترین درصد ترانزیت نیز به صورت زمینی و یا از طریق مرز دریایی است.

در شهر گرگان نیز انتقال بار به صورت هوایی و کارگو از این محدوده انجام خواهد شد. به جهت حمایت از بازرگانان، در حال حاضر دولت سعی نموده تا روش های مختلفی برای کاهش نرخ کرایه در نظر بگیرد. 

در نتیجه تمام این مباحث می توان گفت موارد زیر از اصلی ترین روش های حمل بار به بندر آکتائو هستند:

  • حمل و نقل دریایی به بندر آکتائو
  • حمل و نقل هوایی به آکتائو
  • حمل و نقل ریلی به قزاقستان آکتائو
  • حمل و نقل جاده ای به آکتائو

حمل و نقل زمینی به بندر آکتائو

ترانزیت به بندر آکتائو در حال حاضر در کشور قزاقستان از طریق مرز ایران، به صورت زمینی و از مسیر مرزهای اینچه برون، سرخس و لطف آباد انجام خواهد شد. البته موضوع حمل و نقل و انتقال بار زمینی مزیت ها و معایب خاص خود را دارد. عوامل کلیدی بسیاری روی این مسئله تاثیرات می گذارد. مسافت، شرایط آب و هوایی و همین طور نوع حمل و روش ترانزیت می تواند سبب تغییرات قیمتی می شود. 

بارها نیز در دسته بندی فاسد شدنی، معمولی، حجمی و سبک، خطرناک مانند اسید، مواد اشتعال زا و.. دسته بندی می شوند. به همین منوال قیمت حمل بار منطقه آکتائو می تواند تغییر کند. حمل و نقل دیگری که بر مبنای مسیر های جاده ای انجام می شود، جابجایی بار ریلی خواهد بود. حمل و نقل جاده ای به طبع یکی از قابل اعتماد ترین و قدیمی ترین روش های ممکن است. البته به شرطی که بر مبنای اصول انجام گردد. نوع ماشین حمل بار می تواند نیمه سنگین، سنگین و سبک باشد. انواع تریلرهای چادری و یخچال دار و کفی هم می توانند گزینه های خوبی باشند.

در مسیر حمل و نقل زمینی یکی از مهم ترین مباحث، انتقال به صورت دریایی خواهد بود. کشتی ها و لنج های باری، بارگیری را انجام داده و سپس آن را در مسیرهای امنی که پیش و رو است به مقصد جابجا می کنند.

حمل و نقل هوایی به بندر آکتائو

حمل و نقل هوایی و هواپیمایی به بندر آکتائو نیز روشی است که از طریق مرز های هوایی ایران در شهرهای مختلف انجام می شود. هر فرودگاهی که امکان پرواز به قزاقستان را داشته باشد، راهی خواهد بود برای انتقال بار. البته دقت داشته باشید که محموله ای که ارتفاع آن از 62 “- 63” (اینچ) رد می کند را نمی توان از این طریق حمل کرد و بهترین روش برای انتقال آن از طریق مرزهای دریایی خواهد بود. در واقع انتقال بار به صورت دریایی در آکتائو هم هزینه مناسب تری دارد و شما می توانید از روش های کارگو و… هم استفاده کنید.

حمل و نقل به مقصد قزاقستان از طریق مرز های هوایی به صورت مستقیم به آلماتی انجام خواهد شد. آلماتی در حال حاضر بزرگترین شهر این کشور و پایتخت قزاقستان است. این مسیر همان طور که اشاره شد به جهت حمل های سریع و مواد خاص انجام می شود. قطعا در مورد اقلامی که مدت زمان رسیدن آنها خیلی مهم نیست یا در دسته بندی فاسد شدنی قرار نمی گیرند؛ میزان اطمینان و ایمنی در روش حمل و نقل غیرمستقیم و مستقیم با هم متفاوت است؛ اما در نهایت شرط تعیین کننده موارد ذکر شده، به شرکتی بستگی خواهد داشت که این کار را برای شما انجام می دهد.

انتقال بار به آکتائو به صورت کارگو

محموله های عمومی اقلامی هستند که در دسته های ویژه بار قرار نمی گیرند و در حین حمل و نقل هوایی نیازی به اقدامات احتیاطی اضافی یا جابجایی خاصی ندارند. این نوع اقلام عبارتند از خرده فروشی و بیشتر کالاهای مصرفی (به استثنای تلفن همراه، تبلت و لپ تاپ) کالاهای خشک، سخت افزار، منسوجات و … از جمله این دسته بندی ها هستند. اکثر آنها در منطقه بار عمومی قرار می گیرند.

شما می توانید با انتقال بار کارگو به قزاقستان، از این مزیت استفاده کنید. البته دقت داشته باشید که هزینه آن نسبت به انتقال دریایی به قزاقستان به مراتب بیشتر خواهد بود. محموله شما با خیال راحت، سریع و به موقع ارسال خواهد شد. پس از تایید نرخ های حمل و نقل هوایی، رزرو پرواز بعدی، اطلاعیه تاریخ حرکت و ورود کانتینر به فرودگاه مقصد به شما ارائه خواهد شد. البته برای بحث انتقال و مدیریت بار، حتما به سراغ شرکت هایی بروید که در این زمینه فعالیت گسترده دارند. معمولا یکی از مهم ترین موارد در مورد انتقال بار به مقاصد کشورهای مختلف، بررسی سوابق شرکت های حمل بار است. 

لجستیک بار به مقصد قزاقستان برای بسیاری از شرکت ها، کسب و کارها و تجارت ها اهمیت دارد، چون هم حمل و نقل و جابجایی از مرز ایران به این کشور و هم برعکس انجام می شود.

چگونه بار خود را به قزاقستان ترانزیت کنیم؟

اکنون روش های مختلف برای انتقال بار را به شما معرفی کردیم، حالا فرصت این فرا رسیده که بهترین و متداول ترین روشی که می تواند برای ترانزیت و لجستیک به بندر آکتائو انتخاب شود را بررسی کنیم. روش های حمل و نقل دریایی که به شکل ته لنجی و… انجام می شوند، عمدتا مورد انتخاب اکثر تاجران در سراسر دنیا هستند. 

امروزه بندر دریایی تجاری بین المللی آکتائو یک ترمینال چند منظوره مدرن است که امکان حمل و نقل کالا از شرق به غرب، از شمال به جنوب و برگشت را در 12 ماه سال و 24 ساعت شبانه روز فراهم می کند. موقعیت آن در تقاطع چندین کریدور حمل و نقل از اهمیت استراتژیک برای توسعه برخوردار است. استفاده از ظرفیت‌ های بندری به زودی به قزاقستان امکان می‌دهد تا در برنامه‌های استراتژیک جهانی به یک شرکت فعال در خدمات جریان‌های کالای بین‌المللی تبدیل شود.

در طول 10 سال گذشته، حدود 30 میلیارد دلار آمریکا برای توسعه صنعت حمل و نقل سرمایه گذاری شده است. بیش از 2 هزار کیلومتر راه آهن احداث شد، 19 هزار و 500 کیلومتر جاده بازسازی شد، ظرفیت بندری دریای خزر تا 26 میلیون تن افزایش یافت، 15 فرودگاه (باند) بازسازی شد. در حال حاضر 11 کریدور حمل و نقل بین المللی در کشور وجود دارد که 5 کریدور ریلی و 6 کریدور جاده ای است. 5 کریدور حمل و نقل بین المللی از خاک قزاقستان عبور می کند:

حمل نقل دریایی مستقیم به آکتائو

حمل و نقل دریایی به صورت مستقیم به مقصد آکتائو دارای سرعت به مراتب بیشتری است و نیازی به تغییر کشتی یا حمل مجدد و بارگیری در مسیر نخواهد بود. در این روش مستقیما کالا بارگیری شده شده و به مقصد انتقال داده می شود. در این روش هزینه حمل و نقل کمتر بوده و قطعا زمان کوتاه تری نیز می طلبد تا بار شما از این مقصد یا از قزاقستان به ایران انتقال یابد. برای حمل و نقل دریایی محصولات از کشور قزاقستان می توانید به سراغ شرکت ها و مجموعه هایی بروید که در این زمینه فعال هستند.

حمل نقل دریایی غیرمستقیم به آکتائو

روش دومی که انتخاب می شود حمل و نقل به صورت غیرمستقیم خواهد بود. در این روش بار در مبدا بارگیری شده و سپس به بندر واسط انجام شده و در نهایت بندر واسط به مقصد بارگیری می شود. در این روش تغییر کشتی یکی از مهم ترین مراحل خواهد بود که باید با دقت بالایی انجام شود؛ در غیر این صورت بروز آسیب به اقلام و کالاها، اصلی ترین مشکلی است که به وجود می آید و می تواند دردسرساز باشد.

نکته کلیدی در مورد حمل و نقل دریایی غیر مستقیم به بندر آکتائو، امکان مدیریت بار یا حمل به صورت چند مرحله ای است که مورد نیاز برخی از شرکت ها خواهد بود. البته ما در مسیر بین بنادر ایران با این کشور می توانیم از مسیرهای مستقیم استفاده کنیم و به طبع این سبب کاهش هزینه های زیاد نسبت به هر کدام از بنادر دیگر می شود. فاصله جغرافیایی در این منطقه نیز به مراتب بهتر است. این موضوع روی پتانسیل مدیریت منابع نیز تاثیر زیادی می گذارد. از نظر ایمنی هم مسیرهای انتقال دریایی در وضعیت بسیار استاندارد و پایداری قرار دارند و هر دو کشور تدابیر لازم در این خصوص را اندیشیده اند.

2 دیدگاه در “بندر آکتائو کجاست و ارسال بار به آنجا چگونه انجام می شود؟

  1. کاظم فریدیان گفت:

    درود
    روز خوش
    ما یک خانواده پنج نفره بزرگسال هستیم
    که با خودرو شخصی از طریق افغانستان و تاجیکستان به ازبکستان آمده ایم
    برنامه ما سفر به ترکمنستان و سپس ایران بود که در حال حاضر امکان پذیر نیست
    با توجه به عدم نیاز ویزا
    در حال حاضر تصمیم گرفتیم به اکتائو برویم و از آنجا با کشتی به انزلی برویم
    آیا اینکار شدنی است؟!

  2. ممنون از مقاله خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *