مجله

نقش حمل و نقل در تجارت جهانی

نقش حمل و نقل در تجارت جهانی

حمل و نقل و توزیع نقش مهمی در تجارت بین المللی دارد. لازم است شرکت ها روش مناسب حمل و نقل را انتخاب کنند تا از کارآمدی و مقرون به صرفه بودن ارسال بسته های خود اطمینان حاصل کنند. عوامل مختلفی بر تصمیم شرکت در مورد استفاده از نوع حمل و نقل تأثیر می گذارد. این عوامل می تواند در مورد نیازهای کسب و کار، کشور مقصد و نوع کالا باشد. حمل و نقل جاده ای ، حمل و نقل دریایی ، حمل و نقل ریلی و حمل و نقل هوایی چهار راه واردات و صادرات هستند. به عنوان اولین گام، شرکت باید تمام بخشی از پروژه خود را در نظر بگیرد، اولاً، مهم است که چه چیزی باید توزیع شود از جمله اندازه، وزن و نوع کالا. به عنوان مثال، برای حمل و نقل غذا یا میوه، سرعت مهم است و مهم است که کوتاه ترین و سریع ترین راه را انتخاب کنید. هزینه ارسال یکی دیگر از عناصر بسیار مهم است و بستگی به نمایندگی دارد. مقصد، قوانین کشورها، ارزش کالا، ریسک حمل و نقل از دیگر عناصری هستند که باید در نظر گرفته شوند و به شرکت، کشور مقصد و نیازهای مشتریان بستگی دارند. بنابراین کسانی که می خواهند با حمل و نقل بین المللی سر و کار داشته باشند باید کیفیت، هزینه، زمان و شرایط را متعادل کنند. در ادامه به روش های حمل و نقل بین المللی خواهیم پرداخت.

حمل و نقل بین المللی چیست؟

حمل و نقل بین المللی عبارت است از جابجایی کالا یا افراد از یک کشور به کشور دیگر. یعنی زمانی که کالا از طریق هوا، زمین یا دریا از مرزهای یک کشور خاص به کشور دیگر عبور می کند، روش حمل به عنوان حمل و نقل بین المللی تلقی می شود. حمل و نقل بین المللی در سراسر جهان کار می کند و فراتر از مرزهای ملی است. این کار توسط نمایندگی های حمل و نقل و شرکت های حمل و نقل انجام می شود که حمل و نقل ایمن و سریع را تضمین می کنند. نوع و وسیله حمل و نقل در حمل و نقل بین المللی بستگی زیادی به زمان بندی کالا دارد. به عنوان مثال، حمل غذا یا میوه نیاز به تحویل سریع دارد. بنابراین هنگام انتخاب حالت حمل و نقل باید سرعت و مسافت را در نظر گرفت.

حمل و نقل هوایی در تجارت بین المللی

حمل و نقل هوایی بسته به نیاز، مزایای بی شماری برای تجارت بین المللی دارد. می تواند:

  • تحویل سریع اقلام در فواصل طولانی
  • ایجاد امنیت بالای برای اقلام حساس
  • استفاده برای طیف وسیعی از کالاها

با این حال، خطرات زیر نیز وجود دارد:

  • حمل‌ونقل هوایی می‌تواند هزینه‌های بالاتری نسبت به گزینه‌های دیگر داشته باشد و برای همه کالاها مناسب نیست
  • پروازها با تاخیر یا لغو پرواز
  • در هر فرودگاه باید مالیات پرداخت شود
  • هزینه‌های اضافی سوخت و ارز معمولاً به هزینه‌های بار اضافه می‌شود .
  • حمل و نقل ممکن است از فرودگاه تا مقصد نهایی مورد نیاز باشد

بیمه باربری عمومی در سه سطح  A، B  یا C موجود است. حمل و نقل هوایی نیز می تواند از بندهای باربری موسسه (هوایی) استفاده کند. سطح بیمه در حق بیمه هایی که باید پرداخت شود منعکس می شود. بنابراین لازم است سطح بیمه با ریسک احتمالی حمل و نقل مطابقت داده شود.

حمل و نقل دریایی در تجارت بین المللی

اگر تجارت نیاز به حمل و نقل مقادیر زیادی دارد اما فشاری برای تحویل سریع وجود ندارد، حمل و نقل از طریق دریا ممکن است مناسب باشد. مزایای حمل و نقل دریایی عبارتند از:

  • امکان حمل حجم زیاد با هزینه کم
  • کانتینرهای حمل و نقل نیز می توانند برای حمل و نقل بیشتر از طریق جاده یا ریل استفاده شوند

با این حال، خطراتی برای حمل و نقل دریایی نیز وجود دارد:

  • حمل و نقل از طریق دریا می تواند کندتر از سایر سیستم های حمل و نقل باشد و آب و هوای بد می تواند تأخیر بیشتری ایجاد کند
  • مسیرها و جدول زمانی معمولاً انعطاف ناپذیر هستند
  • پیگیری پیشرفت کالا دشوار است
  • عوارض و مالیات بندر
  • ممکن است حمل و نقل زمینی بیشتری برای رسیدن به مقصد نهایی لازم باشد.
  • نرخ های پایه حمل و نقل مشمول هزینه های اضافی سوخت و ارز است

کسانی که می خواهند کالا را با کشتی حمل کنند باید از محموله خود با بیمه محافظت کنند. اما طبق کنوانسیون‌های حمل و نقل دریایی، بیمه‌های محدودی وجود دارد، بنابراین توصیه می‌شود که بیمه‌های اضافی مانند بیمه بار عمومی دریافت کنید. برای حمل کالاهای خطرناک، تکمیل اظهارنامه کالاهای خطرناک که شامل تبصره کالاهای خطرناک می باشد، الزامی است.

حمل و نقل جاده ای برای تجارت بین المللی

حمل و نقل جاده ای می تواند انعطاف پذیرترین گزینه برای تجارت بین المللی باشد. معمولاً سریع و کارآمد است. مزایای حمل و نقل جاده ای:

  • کم هزینه
  • شبکه های جاده ای گسترده
  • امکان برنامه ریزی حمل و نقل و ردیابی محل کالا
  • تحویل ایمن و خصوصی

خطرات حمل و نقل جاده ای:

  • مسافت های طولانی از طریق زمین می تواند زمان بیشتری را ببرد
  • ممکن است تاخیر و خرابی و ترافیک وجود داشته باشد
  • خطر آسیب دیدن کالاها به خصوص در فواصل طولانی وجود دارد
  • عوارض در برخی کشورها بالاست
  • قوانین جاده ای و ترافیکی مختلف در برخی کشورها

این امکان وجود دارد که وسایل نقلیه شخصی یا حامل را انتخاب کنید. کار با وسایل نقلیه شخصی، باید مجوزها، هزینه سوخت، مقررات، آموزش راننده و مالیات را در نظر بگیرد. حمل و نقل بین المللی کالاهای خطرناک از طریق جاده تابع قوانین بین المللی، به ویژه موافقت نامه اروپایی در مورد حمل بین المللی کالاهای خطرناک از طریق جاده است. رانندگان وسایل نقلیه حامل کالاهای خطرناک باید دارای گواهینامه آموزش ADR در برخورد با کالاهای خطرناک باشند. تمام خودروهای تجاری که حامل کالاهای خطرناک هستند باید آزمون ADR را پشت سر بگذارند و برخی از آنها باید با استانداردهای خاصی ساخته شوند. این دسته از کالاها به عنوان خطرناک تعریف می شوند: مواد خورنده، مواد منفجره و اشیاء، مایعات و جامدات قابل اشتعال، گازها، مواد اکسید کننده، مواد رادیواکتیو و مواد سمی.

 

حمل و نقل ریلی برای تجارت بین المللی

حمل و نقل ریلی روشی مقرون به صرفه و کارآمد برای جابجایی کالا است. این مزایای زیر را ارائه می دهد:

  • شبکه ریلی سریع در سراسر اروپا
  • در مقایسه با سایر سیستم های حمل و نقل، سازگار با محیط زیست است

خطرات حمل و نقل ریلی:

  • مسیرها و جدول‌های زمانی موجود می‌توانند انعطاف ‌ناپذیر باشند، به‌ویژه در مناطق دورافتاده
  • می تواند گران تر از حمل و نقل جاده ای باشد
  • خرابی مکانیکی یا عملکرد صنعتی می تواند خدمات را مختل کند
  • حمل و نقل بیشتر ممکن است از انبار ریلی تا مقصد نهایی مورد نیاز باشد که هزینه ها را افزایش می دهد و بر برنامه های تحویل تاثیر می گذارد

کنوانسیون مربوط به حمل‌ونقل بین‌المللی از طریق راه‌آهن ( COTIF ) یک سیستم قانونی است که در 45 کشور در اروپا، شمال آفریقا و خاورمیانه که اعضای OTIF، سازمان بین‌المللی حمل‌ونقل بین‌المللی با راه آهن هستند، اعمال می‌شود.
CIM  بارنامه ای است که شرایط حمل و نقل کالاهای غیرخطرناک از طریق راه آهن را تعیین می کند. قوانین CIM به این معناست که شرکت حمل‌کننده فقط مسئولیت بیمه کردن محموله را در برابر ضرر یا زیان از زمانی که آنها را در اختیار می‌گیرد تا تحویل آن می‌پذیرد. برای حمل و نقل کالاهای خطرناکی که دارای کد کالاهای خطرناک سازمان ملل هستند یا متصدی حمل‌کننده آن را خطرناک می‌داند، تکمیل اظهارنامه کالاهای خطرناک ضروری است. بخشی از این اظهارنامه یادداشت کالاهای خطرناک است.

نقطه شروع حمل و نقل بین المللی کجاست؟

حال که در رابطه با روش های حمل بین المللی و قوانیین آنها دانستید ممکن است تماید داشته باشید تا در رابطه با روش های حمل و نقل بیشتر بدانید. شما میتوانید با کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی شنل تماس بگیرید تا راه مناسب انتقال بار و محصولات و مرسولات خود را بیابید. شرکت حمل و نقل بین المللی شنل با هدف فعالیت در صنعت حمل و نقل ریلی، جاده ای، دریایی و هوایی کشور در سال 1354 تاسیس شد. این شرکت با ایجاد شرکتهای تخصصی در حوزه های حمل ونقل ریلی، جاده ای، دریایی و هوایی جزو بزرگترین و پیشروترین شرکت های حمل و نقل باری ایران و کشورهای حوزه CIS، ترکیه و اروپا می باشد. شرکت حمل و نقل بین المللی شنل یکی از شرکتهای هلدینگ حمل و نقل ارزش آفرینان فدک که بعنوان بزرگترین هلدینگ خصوصی ریلی در سطح کشور مطرح می باشد. این شرکت توانسته است با اتکاء به سرمایه انسانی متخصص و مجرب خود و استفاده از مدلهای جدید تعالی سازمانی، مسیر توسعه و تعالی را به سرعت طی نموده و با سرمایه گذاری های هدفمند در شقوق مختلف حمل و نقل در مدت زمان کوتاهی از سرآمدان حمل بار کشور شود. شرکت بر اساس چشم انداز خود و در راستای تکمیل ارائه خدمات به مشتریان، برنامه های توسعه ای جسورانه ای را تدوین نموده است. در این راستا مشارکت با شرکتهای توانمند خارجی و داخلی فعال در حوزه لجستیک از اولویتهای شرکت می باشد.

نیاز به حمل و نقل بین المللی دارید؟ نمیدانید چه روشی مناسب شماست؟ زمان را از دست ندهید و با ما در شنل تماس حاصل فرمایید تا علاوه بر یافتن روش مناسب کالای خود، با شرایط و بیمه نیز آشنا شوید و انتقالی بی دغدغه را تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *